Van contentstrategie naar populaire Insta-posts

Voor succes van je organisatie hoort socialmediamarketing een belangrijk onderdeel te zijn in de totale marketingmix en valt in veel gevallen onder de discipline contentmarketing. Bij deze discipline wordt bepaald welke content bij welke fase van de customer journey horen. Socialmedia zijn namelijk bewezen succesvolle middelen voor zowel B2C- als de B2B-markt voor het vergroten van je naamsbekendheid, het aantrekken van nieuwe klanten en het aanjagen van conversies op andere marketingkanalen. Social media zijn dus onderdeel van alle fases van de funnel.

Vooral Instagram is een medium dat nog steeds in populariteit blijft stijgen, vooral in de doelgroep van 25 tot 40 jaar. In 2020 groeide het platform in Nederland zelfs met 14% ten opzichte van vorig jaar. Maar naast een hoog aantal gebruikers heeft Instagram ook nog de meest betrokken gebruikers.

OSXKWI0
  • Het betrokkensheidspercentage op Instagram is 1,73%.
  • Het betrokkenheidspercentage op Facebook is 0.16%.

Kortom, ga aan de slag met Instagram! In dit artikel lees je tips & trucs om je inzet nóg succesvoller te maken.

Stap 1: Start met een strategie

Voordat je aan de slag gaat met socialmediamarketing via Instagram is het belangrijk om vooraf een strategie te formuleren. In deze strategie leg je vast welke doelen je wilt behalen en op welke manier je dit doet. Vaak is dit onderdeel van contentmarketingstrategie waarbij je als leidraad o.a. de positionering neemt.

Het algoritme bepaalt het succes van posts

Bij Instagram wordt succes van berichten (a.k.a. posts) bepaald aan de hand van het algoritme. Dit algoritme analyseert de post aan de hand van de hoogte van de engagementrate in het uur nadat je een bericht hebt gepost en daarmee wordt bepaald of die post als populair beschouwd mag worden.

Effecten van een hoog engagementpercentage

Hoe hoger je engagementpercentage en hoe populairder jouw post dus wordt beschouwd. Het effect van een hoge engagementrate is dat jouw post eerder wordt weergegeven aan jouw volgers (de tijdlijn van Instagram is namelijk – niet meer – chronologisch opgebouwd).

Daarnaast heb je met een hoog percentage meer kans om:

  • Zichtbaarheid in sectie ‘Ontdekken’.
  • Zichtbaarheid in de sectie ‘Populair’.

Jouw post wordt dus zichtbaarder in de tijdlijn van jouw volgers én je bericht wordt als inspiratie aangeboden in andere secties waardoor je je organische zichtbaarheid vergroot.

Zo wordt jouw engagementrate berekend:

Engagementrate is de mate van interactie van volgers op een post en wordt zo berekend: totale engagement (likes, opmerkingen, shares, reposts, opgeslagen berichten) : #het aantal volgers x 100.

Een hogere engagementrate als beloning

Binnen het algoritme is er ook een onderdeel waarbij je – alsof het een game is – een hogere engagementrate kan verdienen als beloning. Hoe meer tijd jij zelf namelijk op het platform besteedt en hoe socialier jij zelf bent door likes en reacties te geven, hoe meer Instagram dit beloond. Daarnaast zijn er nog andere manieren om het algoritme positief te tweaken.

Positief beïnvloeden van Instagram algoritme

1. Wees vijf minuten voor het posten actief op Instagram en reageer hierbij op berichten in je tijdlijn.
2. Zorg dat je in het eerste half uur na posten reacties verzameld van minimaal vier woorden (het algoritme ‘telt’ dit als een interactie.

3. Reageer binnen een half uur op de comments die bij jouw post worden geplaatst. 

Deze trucjes zorgen voor mentions en verkeer naar je profiel die óók weer een positieve invloed heeft.

4. Zorg ervoor dat mensen lang blijven hangen bij jouw post (dwelltime).
5. Jaag engagement aan via Instagram Stories met behulp van polls, vraagboxen, quizvragen.
6. Verwijder volgers/nepaccounts die geen toegevoegde waarde zullen hebben. Zij reageren niet en hebben dus een negatief effect op je engagementrate.

Instagram

Trucs om organisch verkeer naar je Instagram post te krijgen

  • Posts teksten en visual content die interactie uitlokken (bijv. stel vragen, schrijf inspirerende captions, post before & after foto’s, maak toffe video’s).
  • Bouw échte relaties op met je volgers.
  • Voeg locaties toe.
  • Tag accounts. 
  • Like & comment fans en onbekenden actief.
  • Gebruik hashtags.

PROTIP

Als je een zakelijk account hebt of een creators account, dan kan je in de statistieken per bericht zien waar de mensen die geliked of gecomment hebben vandaan komen. Zo ontdek je of mensen vanaf je profiel komen, via hashtags naar je post zijn geleid of vanaf hun tijdlijn. Experimenteer met hashtags om zo te analyseren welke hashtags het beste voor jou werken.

Maar.. wat moet je nou posten?

Tijd om al deze theorie in de praktijk te brengen! Maar… weet jij eigenlijk wel welke content past bij jouw doelgroep en wat je dus kan posten om je doelen te bereiken? Dan raden wij je aan om terug te gaan naar stap 1 en serieus aan de slag te gaan met je strategie. Ook raden wij aan om een contentkalender op te stellen. Met zo’n contentkalender heb je handvatten om effectief je socialmedia te vullen en een leidraad voor je visual content.

Praktisch stappenplan om te starten met contentmarketing

Download whitepaper 'Stappenplan contentmarketing'

Hoe IMPRES dit doet voor klanten..

Begin dit jaar voerden we in samenwerking met onze klant Sparkling Jewels onder andere een contentsprint voor het vaststellen van de merkidentiteit dat vervolgens is omgezet in een strategie. In de case lees je de fases die we hebben doorlopen voor het creëren van een (online) lifestyle merk.