Digitaliseringsstrategie

'Als het nu nog goed gaat, waarom zou ik dan actie ondernemen?'. Het antwoord daarop is simpel: koplopers zijn voorlopers. Succes van vandaag is geen garantie voor de toekomst. Maak jouw organisatie klaar voor de toekomst. Start met je digitaliseringsstrategie.
  • Je organisatie is klaar voor de toekomst
  • De concurrentie blijf je voor
  • Een digitaliseringsmindset voor de stakeholders

Een succesvol bedrijf als Albert Heijn is ooit gestart als een kleine kruidenier, met een enkele winkel, gevestigd op welgeteld 12 vierkante meter.

Maar hoe is deze winkel nou écht een gevestigde naam geworden?

Het antwoord is simpel: innovatie, groei en altijd koploper zijn in de branche. Wie weet wat er (niet) van ze geworden was, als ze 65 jaar na opening niet gestart waren met het telefonisch aannemen van bestellingen.

Tegenwoordig is dit nog steeds dé manier om altijd een streepje voor te hebben op de concurrentie. In de wereld van vandaag, doe je dit niet meer door van fysieke bestellingen naar telefonische bestellingen over te schakelen.

Dit doe je door met je gehele organisatie een digitaliseringsslag te maken en (klant)data te omarmen, om vervolgens op innovatie in te kunnen zetten. En dit begint met een digitaliseringsstrategie.

“Met een goede digitaliseringsstrategie maak je je organisatie klaar voor de toekomst.”

Nu innoveren, later profiteren

Digitalisering vereist een zekere mate van future minded thinking. Veel mensen blijven hangen in de waan van de dag: ‘Als het nu nog goed gaat, waarom zou ik dan actie ondernemen?’.

  • Het antwoord daarop is simpel: koplopers zijn voorlopers.
  • Door nu te investeren in de toekomst en in te zetten op digitalisering, maak je met je gehele onderneming een innovatiesprong waar de concurrentie nog niet op voorbereid was.

Zo neemt het vervangen van systemen en processen nou eenmaal tijd in beslag. Aan grote resultaten ligt vaak ook een grootschalig proces ten grondslag.
De truc is dus om hier op tijd op in te zetten.
Met een dergelijke proactieve manier van ontwikkelen ben je ten alle tijden je concurrentie net een stap voor en ben je weer een stapje dichter bij het marktleiderschap. 

Start met jouw digitaliseringsstrategie

'Als het nu nog goed gaat, waarom zou ik dan actie ondernemen?'. Het antwoord daarop is simpel: koplopers zijn voorlopers. Succes van vandaag is geen garantie voor de toekomst. Maak jouw organisatie klaar voor de toekomst.

Draagvlak creëren

Om dermate grote veranderingen teweeg te brengen moet er ook een mindset switch plaatsvinden. Dit moet op alle niveaus binnen een organisatie gebeuren.

  • Personeel is vaak wel te motiveren, als deze een zelfverzekerde, bevlogen leidinggevende hebben.
  • Het komt regelmatig voor dat de meeste weerstand tegen verandering komt van de groep die er het meeste profijt van zou hebben: het management.
  • Dit is ook te verwachten, positieve cijfers doen klassieke ondernemers vaak denken dat deze lijn positief zal blijven.
  • In een snel veranderend (digitaal) landschap is een positieve lijn zeker niet vanzelfsprekend.
  • IMPRES faciliteert daarom ook assistentie bij het creëren van deze digitaliseringsmindset. Wij weten wat ondernemers beweegt en hebben uitgebreide ervaring op het gebied van digitaliseringstrajecten.
  • De tijd om te digitaliseren is nu en wij helpen je graag met de ‘hoe’.

Assistentie bij het creëren van een digitaliseringsmindset?

Vraag het hier aan

De juiste koers varen

Als aftrap van een digitaliseringstraject starten we altijd met een Discovery Sprint. In deze fase van het proces starten we met een gestructureerde sessie.

Hierin halen we zo veel mogelijk informatie op. Welke systemen zijn er al, wat is het doel van de digitalisering, wat is de algehele bedrijfsdoelstelling en als er een probleem is, wat zou dan de ideale oplossing zijn?

Deze ‘Discovery Sprint’ kan een verkennend traject zijn, of juist de start van een samenwerking. Doel hiervan is te komen tot een strategie waarmee jouw organisatie merkbaar meer resultaat gaat behalen.

Door de verschillende onderwerpen goed in kaart te brengen, scheppen we een sterk kader om binnen te werken en zetten we uiteraard verwachtingen voor de rest van het traject vast.

Doelen stellen maakt een een proces meetbaar en als iets jou nieuwe inzichten en relevante stappen oplevert, dan is het wel meetbaarheid. Want: ‘data levels all arguments’.

Ook werken aan een duurzame toekomst voor jouw organisatie?

Contact met een specialist

Zodra de digitaliseringsstrategie en de kaders zijn ontwikkeld, gaan we met elkaar vervolgstappen uitwerken. We onderzoeken de kwaliteit van de data, definiëren projecten die jouw organisatie echt verder gaan helpen, zoals een klantportaal of het koppelen van systemen, of zetten online marketing in om bezoekers naar je platform te krijgen en meer resultaat te genereren.