Zoekmachines gebruiken vele factoren om te bepalen welke websites worden getoond voor een zoekopdracht. Maar op welke factoren moet jij de focus leggen om jouw website hoger te laten ranken? In deze blog geven we je 10 SEO factoren om direct mee aan de slag te gaan.

Jouw checklist voor meer SEO resultaat

Je weet al dat Google met meer dan 200 factoren rekening houdt om websites en pagina’s te ranken. Maar welke factoren hebben nou de grootste impact op jouw SEO ranking? Of belangrijker nog: op welke factoren moet jij de focus leggen om jouw website of pagina hoger te laten ranken? 

Zoek niet verder – Wij geven antwoord op deze prangende vragen. Wanneer je deze checklist af kunt vinken bij elke pagina waarmee jij wilt scoren in Google, dan weet je zeker dat je aan de 10 factoren voldoet die een grote impact hebben op jouw SEO rankings.

Meteen meer weten? Klik door op onderstaande onderwerpen:

  1. Autoriteit
  2. Mobile First indexing
  3. Keyword intentie en relevantie
  4. Helpful Content
  5. EEAT
  6. Core web vitals
  7. Rankbrain
  8. Websitestructuur
  9. 404’s pagina’s oplossen
  10. On page optimalisatie

1. Autoriteit

Autoriteit is een belangrijk aspect van zoekmachineoptimalisatie, ook wel Search Engine Optimization (SEO) genoemd. Hoe hoger de autoriteit van jouw website, des te groter de kans dat deze website goed rankt in de zoekresultaten.

Autoriteit wordt onder andere verhoogd door linkbuilding in te zetten. Dit is het proces van het verkrijgen van inkomende links naar je website vanaf andere relevante websites. Inkomende links zijn belangrijk, omdat zoekmachines deze zien als aanbevelingen voor jouw website. De laatste jaren hecht Google steeds meer waarde aan de relevantie van de inkomende links. In het verleden was de hoeveelheid inkomende links van groot belang.

2. Mobile First indexing

De populariteit van mobiele apparaten neemt toe. Daarom is het belangrijk dat jouw website ontworpen is voor deze apparaten. Dit betekent dat jouw website goed functioneert op een mobiel apparaat en een goede gebruiksvriendelijke ervaring biedt aan de gebruiker.

Sinds 2018 maakt Google gebruik van Mobile first indexing. De mobiele versie van een website wordt als leidend beschouwd voor het bepalen van de indexering en ranking. Dit betekent dat een website die niet mobile-friendly is, een lagere zoekmachine ranking krijgt. Daarom moet een website allereerst voor mobiel ontworpen worden.

3. Keyword intentie en relevantie

Keyword intent en relevantie zijn belangrijke aspecten voor het schrijven van content. Met keyword intent wordt verwezen naar het doel van de zoekopdracht (de zoekintentie). Er zijn 4 verschillende soorten zoekintenties, namelijk informatief, navigatie, commercieel en transactioneel.

Dit dient om informatie te vinden, naar een specifieke website te navigeren, onderzoek te doen naar een product of dienst of om daadwerkelijk een product of dienst te kopen. Een zoekopdracht met een koopintentie geeft een ander resultaat, dan een zoekopdracht die gericht is op het vergelijken van producten.

Relevantie verwijst naar hoe goed een zoekopdracht aansluit bij de inhoud van jouw website. Zo geeft hetzelfde zoekwoord in verschillende regio’s een ander resultaat geven.

Zoekintenties SEO

4. Helpful Content

In december 2022 werd de Helpful content update uitgerold door Google. Hierdoor wordt content die nuttig, waardevol en relevant is voor de gebruiker extra gewaardeerd door de zoekmachine. 

Door in te spelen op de problemen en vragen van gebruikers zorg je dat de content behulpzaam is voor je doelgroep. Dit kan bijvoorbeeld zijn in de vorm van blogartikelen, how-to-guides, video’s op YouTube of social media posts op bijvoorbeeld Instagram.

5. EEAT

EEAT staat voor “Experience, Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness” en is een belangrijk aspect van zoekmachineoptimalisatie (SEO). Dit zijn richtlijnen die kijken naar de betrouwbaarheid van een website en de content die geplaatst is.

Wat betekent EEAT?

Experience gaat over of de content gemaakt is op basis van eigen ervaringen. Expertise houdt in dat de inhoud op jouw website geschreven is door experts met voldoende kennis en ervaring over een specifiek onderwerp. Met Authoritativeness wordt beoordeeld of een website gezien wordt als autoriteit op een bepaald gebied. Trustworthiness gaat over hoe goed een website wordt gezien op het gebied van betrouwbare informatie.

6. Core web vitals

Core Web Vitals zijn criteria om de gebruikerservaring op een website te beoordelen. Prestaties van de website zoals laadtijd, stabiliteit van de lay-out en interactie met de gebruiker zijn belangrijk voor je SEO.

Core Web Vitals zijn onder te verdelen in drie categorieën: 

  • Snelheid van de pagina
    De snelheid van de pagina wordt gemeten door de tijd die het duurt voordat de pagina volledig is geladen.
  • Gebruiksvriendelijkheid
    Dit wordt gemeten door te kijken naar de interactie van de gebruiker met de pagina, zoals het scrollen en klikken.
  • Visuele stabiliteit.
    Het is belangrijk dat er consistent van de lay-out is. Het is bijvoorbeeld niet prettig als er elementen op een pagina verspringen zodra een gebruiker erop wil klikken.
MAN00958

7. Rankbrain

RankBrain is een machine learning algoritme dat wordt gebruikt door Google om zoekresultaten te verbeteren. Het is ontworpen om zoekopdrachten beter te begrijpen en te interpreteren. Het doel hierbij is om de zoekresultaten zo nauwkeurig en relevant mogelijk te maken voor de gebruiker. Rankbrain analyseert zoekopdrachten en gebruikt historische data om de resultaten te verbeteren.

Een van de belangrijkste taken van RankBrain is het begrijpen van de zoekintentie. Zoekopdrachten kunnen vaak meerdere betekenissen hebben, zoals “beste pizza”. Daarom gebruikt het algoritme verschillende factoren. Dit zijn bijvoorbeeld zoekgeschiedenis, de locatie van de gebruikers en de inhoud van de website om de intentie van de zoekopdracht te begrijpen. Zo laat Google de meest relevante zoekresultaten zien aan een specifieke gebruiker.

Het algoritme is ook in staat om nieuwe zoektermen te begrijpen, zelfs als ze nog niet eerder zijn gebruikt. De context van een zoekopdracht wordt vergeleken met eerdere opdrachten. Op deze manier worden nieuwe zoektermen begrepen en relevante zoekresultaten getoond.

8. Websitestructuur

Een goede website structuur is essentieel voor zoekmachineoptimalisatie (SEO). Zoekmachines gebruiken de structuur van een website om te begrijpen waar de inhoud zich bevindt en hoe deze gerelateerd is aan andere pagina’s op de website. Vanaf de homepagina zal een zoekmachine de verschillende links volgen om de website in kaart te brengen. 

Door links binnen de website naar belangrijke pagina’s te sturen, maak je dit proces makkelijker voor zoekmachines. Denk hierbij aan het plaatsen van belangrijke pagina’s in het menu, maar ook om op andere pagina’s te linken naar gerelateerde pagina’s. Om dit proces nog makkelijker te maken is het belangrijk om een sitemap aan te melden bij zoekmachine. Dit wordt bijvoorbeeld via Google Search Console gedaan.

9. 404’s pagina’s oplossen

404 foutmeldingen zijn een onvermijdelijk onderdeel van elke website. Een 404-foutmelding treedt op wanneer een gebruiker een URL opvraagt die niet bestaat op een website. Dit gebeurt wanneer jij een pagina verwijderd of verplaatst is zonder dat er een redirect is ingesteld, of wanneer er een typfout in de URL wordt gemaakt.

Zoekmachines beschouwen foutmeldingen als een teken dat de inhoud op de website niet up-to-date is. Maar belangrijker nog, 404-meldingen leiden ook tot een slechte gebruikerservaring. Wanneer een gebruiker niet kan vinden wat hij of zij zoekt, zorgt dit voor frustratie en een afname van de terugkerende gebruikers

404-foutmelding op pagina

10. On page optimalisatie

On page optimalisatie is een aspect van SEO dat zich richt op het optimaliseren van de inhoud en van de content op een pagina. Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van de juiste zoekwoorden in de titel, meta-beschrijving, content, headings en het optimaliseren van afbeeldingen.

On page optimalisatie is niet alleen belangrijk voor zoekmachine, maar ook zodat het beter leesbaar is voor gebruikers. Een betere gebruikerservaring zorgt voor een hoger percentage terugkerende bezoekers en een hogere conversie.

In deze blog hebben we een aantal van de belangrijkste SEO ranking factoren besproken. Het is echter belangrijk om te realiseren dat elke website uniek is en dus een aangepaste aanpak vereist. 

Wil je meer weten over het optimaliseren van je website? Neem contact met ons op! Ons team van experts heeft jarenlange ervaring in het verbeteren van de online zichtbaarheid!