Jouw checklist voor meer SEO resultaat

Je weet al dat Google met meer dan 200 factoren rekening houdt om websites en pagina’s te ranken. Maar welke factoren hebben nou de grootste impact? Of belangrijker nog: op welke factoren moet jij de focus leggen om jouw website of pagina hoger te laten ranken?

Zoek niet verder – Wij geven antwoord op deze prangende vragen. Wanneer je deze checklist af kunt vinken bij elke pagina waarmee jij wilt scoren in Google, dan weet je zeker dat je aan de 10 factoren voldoet die een grote impact hebben op jouw rankings.

1. Zoekterm in het begin van je Title Tag (H1)

Google geeft de meeste waarde aan de woorden in het begin van je titel. Ter illustratie: laten we zeggen dat je wilt ranken op de zoekterm “tips voor dagje uit”. Je kunt kiezen tussen de volgende twee titels:

“Bekijk hier 10 tips voor een dagje uit”
OF
“Tips voor dagje uit: 10 ideeën voor jouw dagje uit!”

Google ziet de tweede titel als relevanter voor het onderwerp van het artikel. Dit komt omdat het onderwerp aan het begin van de titel staat.

Best practice: Zet je focus zoekwoord aan het begin van de titel.

2. Contentlengte

Verschillende onderzoeken wijzen uit dat langere artikelen (1.500+ woorden) significant hoger ranken in Google dan kortere artikelen. Uit een onderzoek van SerpIQ blijkt zelfs dat de top 10 resultaten in Google gemiddeld 2.000 woorden bevatten.

Best practice: Schrijf content waarvoor je wilt ranken in Google van tenminste 1.500 woorden.

3. Paginasnelheid

Een factor die Google zelfs openlijk heeft bevestigd is de snelheid waarmee een webpagina wordt geladen. De belangrijkheid van deze factor mag niet onderschat worden.

Je kunt eenvoudig checken hoe snel jouw website is door Google’s eigen PageSpeed Insights tool. Je ziet meteen waar ruimte is voor verbetering.

Best practice: Gebruik de PageSpeed Insights tool om te achterhalen hoe snel je website is en welke punten voor verbetering vatbaar zijn.

SEO 1

4. Zoekterm plaatsingen in content

Google hecht bijna geen waarde meer aan het fenomeen ‘keyword stuffing’ waarbij je jouw focuszoekwoorden in overvloede in je content zet. Maar dat betekent niet dat Google is gestopt met het gebruiken van zoekwoorden, integendeel!

Het is belangrijk om de zoekwoorden waarop je wilt ranken op strategische plaatsen neer te zetten op je pagina. Denk aan de URL, in het begin van de titel (H1) en in de subtitels (H2).

Best practice: Zet het focuszoekwoord in het begin van de titel (H1) en in de subtitels (H2 en/of H3). Laat het zoekwoord ook terugkomen in de eerste 100 woorden van het artikel.

h1 titel en subtite

5. Pagina autoriteit

De autoriteit van je pagina is één van belangrijkste rankingsfactoren van Google. De autoriteit wordt bepaald aan de hand van het aantal en de kwaliteit van de inbound links. Het wordt uitgedrukt in een score van 1 tot 100.

Best practice:  Let op de relevantie van de links die naar de pagina verwijzen en de links die de bezoeker naar een andere pagina leidt. Maak ook de anchortekst beschrijvend.

6. Domein autoriteit

Elke rankende pagina draagt bij aan de autoriteit van het domein als geheel.

Best practice:  bouw jouw autoriteit door share-able en like-able content te schrijven.

Niet duidelijk wat de autoriteit is van jouw website? Gebruik de tool van MOZ en vul de URL in waar jij meer van wilt weten.

Zoals besproken bij punt 5, de autoriteit van een pagina is belangrijk. Maar Google hecht steeds meer waarde aan de relevantie van de verwijzende link.

Als je schrijft over winterbanden voor auto’s en men wordt met een link verwezen naar een pagina over hamburgers, dan ziet Google dit als een slechte link.

Best practice:  Focus op het verkrijgen van links van websites met autoriteit en die relevant zijn voor jouw pagina.

hamburger winterbanden

8. Tijd op pagina in combinatie met interactie

Allemaal leuk en aardig, die bezoekers die jij inmiddels aantrekt. Maar hoe gedragen deze bezoekers zich op jouw pagina? Nemen ze de tijd om jouw content te lezen? Interacteren ze door een video te bekijken of verder te klikken naar andere pagina’s? Misschien gaan de bezoekers meteen weer weg.

Hoe de bezoeker zich ook gedraagt, Google kijkt mee! Google houdt goed in de gaten hoelang de bezoeker op de pagina zit, maar kijkt ook hoe deze interacteert met de pagina.

Best practice:  Geef extra aandacht aan het ‘above the fold’ deel van jouw pagina’s. Maak het overzichtelijk en overtuigend om verder te lezen. Hoe interessanter dat deel is, hoe langer men op de pagina blijft en hoe beter de ranking wordt.

9. Responsiviteit

Gemiddeld gebruikt de helft van de internetgebruikers een mobiel apparaat. Google geeft steeds sterker de voorkeur aan websites die volledig geoptimaliseerd zijn voor mobiele apparaten. Websites die dit niet zijn worden inmiddels zelfs afgestraft.

Best practice:  Een website die snel en mobielvriendelijk is geven je een betere ranking voor de zoeker. Ook wanneer deze op desktop zit.

Zorg dat jouw website een mobielvriendelijk responsive design heeft die snel laad op mobiele apparaten.

Ontwerp zonder titel 3

10. Weinig of dubbele contentpagina’s

Google wil websites ranken die goede, relevante en originele content bieden. Oudere websites die hier nog niet mee bezig zijn hebben vaak weinig en slechte content dat door de jaren heen ook nog eens verouderd is geworden zoals archive pagina’s. Deze pagina’s bevatten weinig content en zijn vaak niet origineel. In dit geval is er vaak sprake van duplicate content en kunnen van wezenlijke invloed zijn op de rankings.

Best practice: Doe een website-audit / SEO-audit en zorg dat je oude – niet relevante – content verwijdert of niet laat indexeren. Duplicate content kun je voorkomen op dezelfde manier maar wordt vaak opgevangen door in de HTML een ‘canonical tag’ mee te geven.

Aan de slag...!

Download de checklist als XLSX
Download de checklist als PDF