Hoe OKR jou helpt aan praktische doelen, draagvlak én budget

Vitae eveniet non in odio minima impedit odit sunt molestiae. Esse alias maxime. Tempora sit quibusdam quia aut illo magni. Quae quia necessitatibus et erro

Voluptas rerum et corrupti placeat sed asperiores enim in et. Velit odio quis aut minima labore voluptatem nihil veritatis. Assumenda a
Geschreven door Rick

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Suspendisse varius enim in eros elementum tristique.

Samenvatting

  • De OKR-methode helpt je (marketing)plannen en strategie te vertalen naar heldere doelen, meetbare resultaten en concrete acties.
  • Hiermee vergroot je draagvlak voor je plannen en budgetaanvragen.
  • De OKR-methode staat bekend als praktisch, wendbaar en snel uitvoerbaar.
  • Waar 100% meetbare resultaten niet altijd haalbaar zijn, werkt het net zo goed om gewenste situaties of user stories uit te werken.
  • OKR past goed bij B2B-bedrijven, omdat het allerlei middelen en acties verbindt en vage doelen concretiseert.

Wat is de OKR-methode?

Objectives and key results, kortweg OKR, is een manier om strategische (marketing)plannen te formuleren. Je kunt het dus gebruiken voor marketing, projectmanagement of de ontwikkeling van je nieuwe website. Overigens ook voor de bouw van je nieuwe huis of de verdeling van het huishouden hebben we vanuit betrouwbare bron vernomen.

OKR legt de verbinding tussen soms vage doelen, meetbare resultaten en concrete acties die (in)direct bijdragen. Dat helpt jou je plannen praktisch en uitvoerbaar te houden. Het scheelt je ook nog eens (heel) veel papierwerk.

Hiermee toon je de waarde van je plan in relatie tot bredere bedrijfsdoelen. Zo onderbouw je budgetaanvragen en investeringen richting belangrijke beslissers en kun je dat mooie plan daadwerkelijk uitvoeren.

Voordelen van OKR

Lekker praktisch

OKR heeft een aantal duidelijke voordelen ten opzichte van andere strategieën. Het is praktisch, wendbaar, makkelijk en daarmee sneller uitvoerbaar. Het is zeker geen ellenlang strategisch document wat ergens in een la belandt op het moment dat je er te lang mee bezig bent.

Weten waar je invloed op hebt

Daarnaast maakt het duidelijk hoe hele concrete acties bijdragen aan een hoger doel. Dat maakt het makkelijk te begrijpen. Het motiveert om verder te kijken dan resultaat, en je te richten op acties waar je daadwerkelijk invloed op hebt.

Effectiever samenwerken

Je kunt je voorstellen dat dit ook een positief effect heeft op de onderlinge samenwerking. Het verhoogt het verantwoordelijkheidsgevoel, de motivatie en de inzet van teamleden. Iedereen weet het gezamenlijke doel, wat hiervoor moet gebeuren en hoe ze hier individueel aan bijdragen.

Valkuilen van OKR

Geen enkele aanpak is feilloos. OKR evenmin. Of OKR voor je gaat werken, hangt af van hoe je het gebruikt. Wees je daarom bewust van potentiële valkuilen van deze methode, zoals:

Te veel focus op resultaat

Met name de nadruk op 100% meetbare resultaten is niet altijd haalbaar. Je kunt je zelfs te veel focussen op het resultaat in plaats van de weg daarnaartoe. Lang niet alles is precies te voorspellen of te vatten in harde statistiek. Waar exact resultaat moeilijker is, kan juist het schetsen van gewenste situaties of user stories net zo goed werken. Met name als je dit doet vanuit de doelgroep(en) waar je mee te maken hebt.

Verwarring

Hoewel OKR juist leunt op flexibiliteit en pragmatiek, creëer je verwarring als je te vaak bijstuurt. Teamleden verliezen hierdoor focus of motivatie. Zoek daarom altijd naar een manier om bij te sturen op basis van nieuwe inzichten, zonder volledig af wijken van de ingezette koers.

Waarom OKR goed past bij B2B-bedrijven

B2B-bedrijven werken graag met ons samen. Van bouwbedrijf tot financieel advieskantoor tot installateur tot producent. Naast IMPRES als partner hebben ze meer overeenkomsten. Met verkoopt veelal complexe producten of diensten met een lang aankooptraject. Hebben te maken met meerdere zakelijke beslissers en het gaat al gauw om veel geld.

Dit soort kenmerken maken dat een strategie gericht op snelle conversie, leadgeneratie en volledig meetbare funnels en kanalen, maar beperkt werkt. Waarom past OKR dan toch zo goed?

Wij ervaren dat OKR juist voor B2B-bedrijven een belangrijke verbindende rol speelt tussen doelen, resultaten en acties. Zelfs als de exacte resultaten niet meer zo nauwkeurig of betrouwbaar te meten zijn. In B2B-marketing moet je immers een stuk verder willen kijken dan de korte termijn. Dat betekent goed plannen, meerdere marketingmiddelen coördineren en alles helder onderbouwen en budgetteren. OKR helpt je met dit alles.

Een goed voorbeeld van OKR

Stel dat je bij een B2B-bedrijf werkt als marketingmanager en je gebruikt OKR om je marketingstrategie te formuleren. Eén van je doelen werken we uit in een praktisch voorbeeld.

Objective:

  • Verhogen van commerciële aanvragen en omzet(waarde) in het tweede halfjaar van 2024.

Results:

  • 20% toename in commerciële aanvragen/leads via de website, socials, telefoon of per e-mail.
  • 50% van deze aanvragen resulteren in betalende klanten.
  • Deze klanten zijn goed voor 10% omzetgroei in productgroep XYZ.
  • 75% van deze klanten passen bij onze ‘ideale klant’ en komen vaker terug.

Story:

Van de week kwam een collega accountmanager bij me langs om te vertellen dat hij een klant sprak die helemaal bij ons past. De klant volgt ons kennelijk al maanden en begon in te zien waarom de samenwerking met zijn huidige leverancier niet lekker liep. De laatste post die we hadden gedeeld over ‘Ideale klant A’ trok hem over de streep. Dat was zo herkenbaar! Hij ging gelijk naar de website en was verrast door onze duidelijke landingspagina. Contact was zo gelegd via de handige chatbot. Het schijnt dat deze klant snel naar ons wilt overstappen voor zijn huidige producten tot einde van het jaar. Misschien dat ze volgend jaar zelfs nog meer van ons willen afnemen. Is al die moeite toch niet voor niets geweest!

Actions:

  • Klantinterviews voeren met belangrijke ideale klanten.
  • Duidelijk definiëren van onze ideale klant (ICP).
  • Creëren van passende en relevante content.
  • Inventariseren van productgroep XYZ.
  • Opzetten van lead generatie advertenties via Google op productgroep XYZ.
  • Implementeren van Leadinfo voor targeting op socials.
  • Opzetten van demand generation content en advertenties via Linkedin.
  • Implementeren van een CRM om leads te volgen en omzetwaarde te bepalen.

Deze schets is verre van compleet, maar geeft je een idee hoe je OKR kunt toepassen. Een vrij vaag doel wat je vaak hoort: ‘meer omzet, nu!’, vertalen we naar concrete acties waar je invloed op hebt. Elke actie heeft overigens ook weer een eigen set aan to do’s, benodigde tijd en geld. Je ziet dat de OKR-methode helpt om complexe plannen eenvoudiger uit te werken.

Dit mag altijd

Heb je vragen over dit onderwerp? Neem contact op met Wieteke

Over Wieteke

Altijd enthousiast en met volle energie. Helpt jouw marketingvraag vertalen naar een goed plan en concrete oplossingen.

Bedankt voor je bericht! 

We nemen zo snel mogelijk contact met je op.
Oops! Something went wrong while submitting the form.