Conversie Optimalisatie

Laten we het eens heel plat zeggen: met conversie optimalisatie zetten wij bezoekers om in klanten. Dit is uiteraard niet zo simpel als het klinkt, ieder onderdeel op jouw website kan namelijk bijdragen aan de uiteindelijk prestaties. Hoe worden jouw afbeeldingen, video’s, titels, contactformulieren en contentpagina’s bijvoorbeeld weergegeven? Kan een bezoeker eenvoudig verder navigeren naar een volgende pagina? En kan dat oh zo begeerde product in een minimaal aantal klikken gevonden worden?

Bij het optimaliseren van een website helpen wij je om kansen op te sporen, de juiste middelen in te zetten en uiteindelijk het aantal conversies op jouw website te verhogen. Een website kan er nóg zo gelikt uitzien, maar als deze niet converteert dan levert het uiteindelijk niets op.

conversie optimalisatie visueel

Wat is conversie optimalisatie?

Om enige verwarring even uit de lucht te halen, een belangrijke definitie: een conversie is het uitvoeren van een gewenste actie op een website. Voorbeelden hiervan zijn het invullen van een contactformulier, het downloaden van een whitepaper, het toevoegen van een product aan het winkelwagentje of simpelweg het voltooien van een aankoop. Een bijzonder breed begrip dus, daarom verdelen we deze conversies in twee bakjes: micro- en macro-conversies.

  • Een micro-conversie is het nemen van een kleine stap, op weg naar een groter doel. Voorbeelden hiervan zijn het bezoeken van een belangrijke pagina, het bekijken van een video en het chatten met een medewerker.
  • Een macro-conversie is het doen van een aankoop, het invullen van een contactformulier, het aanmaken van een account of het aanvragen van een brochure. Dit zijn dus de einddoelen waar een micro-conversie naar toe kan leiden.
Conversie optimalisatie, ook wel bekend als Conversion Rate Optimisation of CRO, is het verbeteren van een website; met als doel om de hoeveelheid macro- én micro-conversies, je raadt het al, te verhogen!

Tijdens zo’n CRO traject, kijken we naar verschillende elementen op je website, dit proces is voor elke site uniek. Denk dan bijvoorbeeld aan gebruiksvriendelijkheid en gebruikerservaring (UX & UI) en het gebruik van bewezen conversie optimalisatie- en webdesign technieken. Alles om je bezoeker zo snel mogelijk naar een conversie te helpen, een conversie is immers zowel voor jou als voor je bezoeker een positief resultaat!

Conversie Optimalisatie in 5 stappen

IMPRES hanteert 5 vaste stappen bij het optimaliseren van een website. De inhoud van deze stappen bepalen we uiteraard per website. Conversie optimalisatie is precies werk en maatwerk is dan ook altijd essentieel.

Stap 1: Situatieschets

Het optimaliseren van een website begint bij het analyseren van de huidige situatie. Om dit te kunnen doen, verzamelen we een hele bak aan data met verschillende handige tools. Heatmaps, recordings en historische gegevens zijn bijvoorbeeld bijzonder belangrijke trucjes om het gedrag van jouw website bezoekers in kaart te brengen. Hiermee peilen we bijvoorbeeld de effectiviteit van knoppen en kijken we wat de populairste routes zijn die bezoekers afleggen, waar de knelpunten liggen en waar het nóg beter kan.

Stap 2: Valideren bij de doelgroep

Vervolgens bekijken we gezamenlijk waar jouw websitebezoekers behoefte aan hebben. Dit doen we door de doelgroep te betrekken bij het optimalisatieproces. Zowel in fysieke als in online gesprekken, kom je namelijk veel meer te weten en krijg je ‘puurdere’ reacties, dan met een vooropgestelde vragenlijst. Alleen op deze manier komen we er écht achter wat jouw bezoekers beweegt, waar ze behoefte aan hebben en hoe je ze dus perfect op hun wenken kunt bedienen. Deze klantgerichte insteek heeft een reden, want vergeet niet: de bezoeker is koning, weet dat hij dat is, en wil dan ook vorstelijk behandeld worden.

Stap 3: Hypotheses opstellen en testen

Aan de hand van de uitgebreide analyses worden er hypotheses opgesteld en uitgewerkt. Een hypothese betekent in dit geval puur een mogelijke oplossing voor het probleem, of een theorie over een potentiële verbetering, waar we graag een proefballonnetje voor op willen laten gaan. Het praktijk-testen van hypotheses doen we meestal door middel van A/B-testing. Denk dan bijvoorbeeld aan het aanpassen van een kleur van een bestelknop, een subtiele aanpassing als deze kan namelijk al een wereld van verschil maken. Tijdens een A/B-test laten we een deel van het online-publiek de oude knop zien en het andere deel de nieuwe variant.

Stap 4: Meten is weten

Na de tijd analyseren we de resultaten en stellen we vast of de nieuwe versie inderdaad het resultaat heeft opgeleverd wat we in onze hypothese hadden opgesteld. Hebben ze na een bepaalde looptijd het gewenste resultaat opgeleverd? Ja? Super! Nog niet helemaal? Dan gaan we aan de slag met een vervolg hypothese, net zo lang tot we de juiste snaar hebben geraakt!

Stap 5: Monitoren en bijsturen

Bij IMPRES zijn we ervan overtuigd dat conversie optimalisatie een doorlopend proces is. Wanneer bepaalde optimalisaties zijn doorgevoerd, is het dan ook belangrijk om deze te monitoren en (waar nodig) bij te sturen. Daarnaast is het natuurlijk belangrijk om te blijven nadenken over andere optimalisaties en mogelijk zelfs aanpassingen op je eerdere creaties. Het gedrag van jouw websitebezoekers kan namelijk zomaar veranderen. Heb je een nieuw punt gespot om op te optimaliseren? Dan verwijzen we je graag terug naar stap 1! 😉

We kunnen ons voorstellen dat je eerst wilt beginnen met het optimaliseren van de grootste kansen, zonder direct aan een maandelijkse investering vast te zitten. Om deze reden is het bij IMPRES ook mogelijk om één of meerdere Conversie Optimalisatie Sprints bij ons af te nemen. We beginnen dan met het optimaliseren van de belangrijkste onderdelen van jouw website en kijken vervolgens of het nodig is om een volgende sprint uit te voeren. Zo kun je eenmalig een behoorlijke verbeterslag voor jouw website maken, zonder maandelijkse lasten. Tevreden? Dan kijken we hoe we samen door kunnen blijven groeien! Oh en wees niet bang, wij denken ook mee in het prioriteren van de optimalisatiepunten. Zo kan het toevoegen van een populaire betaalmethode bijvoorbeeld belangrijker zijn dan het opzetten van een chatbot.

Klaar voor de volgende stap?

Klaar om een verbeterslag te maken op jouw website, maar niet zeker waar te beginnen en hoe dit in de praktijk te brengen? Wij denken graag mee! Op maandelijkse-, of sprint-basis kunnen er Conversie Optimalisatie Trajecten afgenomen worden, waarin we samen zoeken naar de grootste knelpunten en kansen van jouw website.

Neem contact op
employee 500x500 kristin

Kristin Vasse (Online Marketeer)

Telefoon: 038-3869181 E-mail: kristin@impres.nl