E-mailmarketing

Als ondernemer, online marketeer of content creator heb je vast wel eens gehoord dat je iets met e-mailmarketing moet. E-mailmarketing vormt namelijk al jaren de basis van marketingstrategieën voor bedrijven, van kleine mkb-bedrijven tot de grootste multinationals. Uit de E-mail Benchmark van e-Village blijkt zelfs dat e-mail nummer één is in de top 3 belangrijkste acquisitie kanalen. Mits je het goed inzet, kun je met e-mailmarketing mooie stappen zetten in het verhogen van jouw bereik en omzet. E-mail is namelijk een kanaal waarmee je bestaande en potentiële klanten kunt (blijven) informeren over jouw producten en diensten. Daarnaast kun je eenvoudig nieuwe leads werven. Klinkt goed, toch? Maar hoe kun je e-mailmarketing op een manier inzetten die passend is voor jouw organisatie? Lees snel verder en kom alles te weten over e-mailmarketing!

Wat is e-mailmarketing?

E-mailmarketing zijn verschillende vormen van marketing via e-mail. In de meeste gevallen gaat het om het versturen van e-mails naar groepen (potentiële) klanten. E-mail is wat we noemen een ‘direct’ marketing kanaal, een manier waarop ontvangers jouw e-mails direct in hun persoonlijke mailbox ontvangen.

E-mailmarketing zijn verschillende vormen van
marketing via e-mail.

Het versturen van nieuwsbrieven is de bekendste vorm van e-mailmarketing. Hierin deel je bijvoorbeeld jouw nieuwste blog, aankomende events of het laatste nieuws over jouw bedrijf. Maar als je het ons vraagt, kan de inhoud van een e-mail nog veel persoonlijker. De essentie van e-mailmarketing is namelijk dat je een ontvanger doelgericht kunt benaderen met content die écht relevant is. Dit doe je onder andere door het inrichten van verschillende groepen ontvangers. Om de e-mail zo relevant mogelijk te maken, stem je de inhoud van een e-mail af op een specifieke groep. E-mailmarketing kan zowel voor B2B als voor B2C bedrijven interessant zijn.

E-mail professioneel inzetten

Om e-mails zo persoonlijk mogelijk te maken, maken wij gebruik van marketing automations. Aan de hand van content flows die op verschillende groepen ontvangers zijn ingericht, worden er automatische mails verstuurd die aansluiten bij de interesses van de ontvanger. Zo kunnen er bijvoorbeeld mails verstuurd worden: 

  • als jaarlijkse verjaardagsmail met een kortingscode;
  • als reminder als een contactformulier niet volledig ingevuld is;
  • met extra informatie over een event dat de volgende dag plaatsvindt;
  • als iemand producten in zijn winkelmandje achterlaat. De mail bevat de producten die in het winkelmandje achtergelaten zijn om de ontvanger hier extra attent op te maken;
  • om te vragen of een klant een productreview wil achterlaten;
  • als upsell campagne met een product of dienst dat als aanvulling dient op een aangekocht product.

Bij het instellen van automatisch mails kun je het jezelf zo moeilijk maken als jezelf wilt. Het belangrijkste is de relevantie en het contractmoment. De e-mail moet zo goed mogelijk aansluiten bij de fase waarin de bezoeker zich bevindt.

E-mailmarketing in de praktijk

E-mail flows kunnen zo ingewikkeld of praktisch zijn als je maar wilt. Neem bijvoorbeeld een bedrijf dat online pakken verkoopt. Vaste locaties hebben ze niet, maar ze hebben wel een virtuele paskamer en brengen elk seizoen drie nieuwe collecties uit: Casual Suits, Formal Suits en Playfull Suits. Op het moment dat iemand een formeel pak koopt, in bijvoorbeeld een nette, donkerblauwe variant, dan is de aanname dat deze persoon niet zo snel geïnteresseerd is in een meer speels pak met bloemen. Daarom wordt deze klant na de aanschaf van een pak in het CRM gezet, met als extra notitie dat deze persoon geïnteresseerd is in formele pakken. Na de aankoop wordt er altijd een mail gestuurd, om te peilen hoe het pak bevalt. Vervolgens komt deze persoon in een content flow terecht.

Ieder seizoen ontvangt hij de formele collectie in zijn mailbox. Het bedrijf weet dat de gemiddelde klant na anderhalf jaar opnieuw een nieuw pak koopt. Daarom verandert de content flow driekwart jaar na de aanschaf van het pak naar een concretere sales e-mail flow. Op deze manier wordt de klant dus constant ‘warm gehouden’ door contact met het merk, wordt deze verlijdt op het moment dat er logischerwijs weer interesse zou kunnen zijn ontstaan en ontwikkel je dus een hogere customer lifetime value.

emailmarketing flow uitleg afbeelding

Voordelen e-mailmarketing

  • Een groot voordeel van e-mail is dat je de prestaties kunt meten en kunt analyseren. Luisteren naar je onderbuikgevoel is niet meer nodig want in de e-mailmarketing software kun je letterlijk alle prestaties van je campagnes inzien. Hierdoor is het mogelijk om nóg gerichter en persoonlijker te werk te gaan.
  • Een ander voordeel van e-mailmarketing zijn de lage kosten die het met zich meebrengt. In tegenstelling tot advertising is het versturen van e-mails gratis. Daarnaast zijn de kosten voor het opzetten van e-mailmarketing relatief laag.
  • Aan de hand van automations en content flows is het mogelijk om relevante content op het juiste moment naar de juiste ontvangers te sturen.

Beginnen met e-mailmarketing

Zoals hierboven beschreven, biedt e-mailmarketing veel kansen en mogelijkheden. Het kan nieuwe kansen bieden om ontvangers gerichter te benaderen met relevante informatie. IMPRES helpt jouw organisatie graag met het inrichten van geavanceerde e-mailsoftware, het uitdenken van content flows voor verschillende doelgroepen en het uitwerken van visueel aantrekkelijke e-mailtemplates. 

Het opbouwen van een database met interessante contacten kan voor veel bedrijven lastig zijn. Leadgeneratie is een belangrijk proces bij e-mailmarketing. Ook hierbij kan IMPRES ondersteuning bieden. Dit kan zowel via offline én online middelen. 

Een stap die vaak vergeten wordt, is het analyseren van de huidige e-mailcampagnes. Dit biedt veel nieuwe inzichten voor het verbeteren van de huidige en komende campagnes. Het is essentieel om te weten wat er wel en juist niet goed scoort in jouw e-mails. Zo komen we gezamenlijk tot betere inzichten en optimaliseren we jouw e-mailcampagnes zodat ze de best mogelijke resultaten genereren voor je bedrijf.

Meer weten?

Ben je benieuwd welke kansen er voor jouw organisatie voor het oprapen liggen met e-mailmarketing? Doe ons gerust een belletje of, nog veel toepasselijker, stuur ons een e-mail!

Neem contact op
employee 500x500 kristin

Kristin Vasse (Online Marketeer)

Telefoon: 038-3869181 E-mail: [email protected]