Growth hacking

Growth Hacking, ook wel Growth Marketing genoemd, is een manier om je bedrijf snel te laten groeien door middel van experimenten. In een korte tijd voer je zoveel mogelijk marketingexperimenten uit om te leren wat werkt voor jouw organisatie. Wanneer je succesvolle experimenten uitvoert, kun je als bedrijf in een korte tijd veel harder groeien. En wie wil er nou niet hard groeien in een korte tijd? Dat dachten wij ook ;). Wij leggen je uit wat growth hacking inhoudt én wat de meerwaarde is voor jouw organisatie.

Growth hacking vs. traditionele marketing

Waarbij het in de traditionele marketingcampagnes vooral draait om de awarenessfase – de allereerste fase in de klantreis – gaat het bij growth hacking om de volledige klantreis. Bijvoorbeeld van het allereerste websitebezoek tot aan de daadwerkelijke (online) aankoop. Traditionele marketingcampagnes worden vaak groots aangepakt en lopen meestal een langere periode, waarbij er meerdere stakeholders betrokken zijn en er een groot budget wordt besteed. De uitkomsten zijn daarbij ook niet snel zichtbaar; vaak kan er na een langere periode pas worden geconcludeerd of de campagne succesvol heeft uitgepakt. Daarnaast is het maar de vraag of het succes toe te schrijven is aan de campagne zelf of aan andere marketinginspanningen die tegelijkertijd zijn uitgevoerd.

graphic growth marketing

Bij growth hacking is het resultaat véél sneller zichtbaar. Door de snelle, korte experimenten (met minimale middelen) die maximaal twee weken duren, liggen de data en resultaten veel sneller op tafel. Daardoor kan er dus ook sneller bepaald worden of iets succesvol is of niet. Deze manier van marketing kun je daarom ook data-driven noemen; de data geven aan of de experimenten positief hebben uitgepakt.
Vervolgens kun je ook voortborduren op dat succes. Heeft een experiment goed uitgepakt? Zet dat dan door! Was een ander experiment minder succesvol? Jammer, maar het inzicht is er nu wel. Ook scheelt het enorm dat je nu niet weken – of zelfs maanden – kwijt bent aan het voorbereiden en opzetten van de campagne. Je hebt nu maar één of twee weken gewerkt aan de voorbereiding. Een iets minder grote domper als de campagne of het experiment dan niet heeft aangeslagen.

Het mooie is dat je ook weer kunt voortborduren op een minder succesvol experiment. Je gebruikt de inzichten voor het volgende, nieuwe experiment. Onze growth hacking-expert Gudo vertelt: “De ervaring leert dat wanneer je als organisatie begint met experimenteren, je in het begin nog moet wennen aan de nieuwe werkwijze. Zodra je het eerste succesvolle experimenten te pakken hebt, ben je om. Meestal zijn er enkele iteraties nodig om tot het eerste succes te komen. Bij de meeste klanten van ons zit dit tussen de drie en vijf iteraties.”

Elke organisatie is weer anders en ook de experimenten die daarvoor worden uitgevoerd zullen verschillen, net als de uitkomsten daarvan. De mix voor succes zal dus niet altijd gelijk zijn aan dat van een ander. Gelukkig maar! Growth marketing helpt je dus bij het ontdekken van de allerbeste tactiek voor het laten groeien van jouw organisatie. We gebruiken onze ervaringen met andere klanten voor het opzetten van originele experimenten die aansluiten bij jouw organisatie. Elke organisatie is uniek en experimenten kunnen niet één op één gekopieerd worden. Maar dat betekent niet dat we onze ervaringen uit het verleden niet kunnen gebruiken, integendeel.

Maar dat betekent niet dat we onze ervaringen uit het verleden niet kunnen gebruiken, integendeel

Maar hoe dan?

Met Growth Marketing ontdek je dus snel wat voor je organisatie werkt en ga je daar verder in investeren. Hacking klinkt wellicht negatief maar dat is het zeker niet. We maken gebruik van de honderden tools die er al zijn en zetten die voor jou in zodat we geen kostbare investeringen hoeven te doen om onze experimenten op te starten.

Belangrijk: voordat je aan de slag gaat moet je eerst weten wat je propositie is, of er markt is voor jouw product/dienst (product-market fit) en wie je doelgroep is (buyer persona’s opstellen). Vervolgens bepaal je welk OMTM (one metric that matters) je wilt behalen. Bijvoorbeeld zoveel mogelijk gekwalificeerde leads (SQL’s Sales qualified leads) – dat is dan het uitgangspunt voor de brainstorm van de experimenten.

De 5 stappen die we doorlopen bij Growth Hacking:

  • Verzamelen van ideeën;
  • Rangschikken van de ideeën, degenen met de meeste potentie bovenaan;
  • Beschrijven van het experiment en vaststellen van de hypothese;
  • Aan het werk, zoveel mogelijk experimenten starten;
  • Analyseren van de data. Uit de learnings volgen nieuwe ideeën voor experimenten.
De 5 stappen die we doorlopen bij Growth Hacking

Voor wie?

“Is growth hacking iets voor mijn bedrijf?” hoor ik je denken. Allereerst is growth hacking interessant voor startups en kleine bedrijven. Dit omdat zij met minder grote budgetten werken vergeleken met corporates. Als startup wil je natuurlijk meedraaien op de markt, maar kom je simpelweg niet gelijk zo ver als jouw grote concurrenten. Daarom moet je alternatieven verzinnen om zichtbaar te worden op de markt – waar de ‘grote spelers’ dus ook uithangen. Daar komt het woord ‘hacking’ vandaan. Het is als het ware jouw organisatie op een alternatieve manier tussen de gevestigde orde ‘hacken’; inbreken op de markt, maar dan wel op een positieve en legale manier. Zo is Airbnb groot geworden door middel van growth hacking. Één van de meest succesvolle organisaties op dit moment. Ook gingen Dropbox, Hotmail & Paypal je voor.

Hard groeien in een korte tijd?

Neem contact op!

Bovenstaande betekent niet dat growth hacking voor grote bedrijven niet interessant of relevant is. Integendeel! Growth hacking is een manier om snel te groeien, maar ook om concurrenten te ontwijken én datagedreven te werken. En dat is tegenwoordig hartstikke belangrijk. Het vergt vooral lef om te experimenteren en dingen uit te proberen. Dingen die je normaal gesproken – in traditionele marketingcampagnes – niet zo snel zou doen. Daarbij ook niet onbelangrijk: je mindset moet ingesteld zijn op (korte termijn) groei en je stelt het doel boven de middelen. Ben jij er klaar voor? 😉

Online impact creëren

Wij staan te popelen om samen met jou in een korte tijd groei te bewerkstelligen voor jouw organisatie! Wij kunnen je helpen om dit growth marketing-proces te borgen in jouw organisatie, bijvoorbeeld door het opleiden van jouw medewerkers. Ook kunnen we je volledig ontzorgen en fungeren als de growth hacking-afdeling van jouw organisatie.

Benieuwd naar de mogelijkheden voor jouw bedrijf of wil je meer weten? Onze eigen growth hacking-expert Gudo vertelt je er graag meer over.

Neem contact op met Gudo

employee 500x500 gudo