Een structurele inzet van social ads voor een hoge naamsbekendheid
Het begin van een samenwerking tussen IMPRES en Essence collections
De sieradenbranche, waarbij juweliers de dealers zijn, is van oudsher een traditionele markt. Toch vindt in deze branche ook steeds meer de verschuiving naar online plaats, met name voor de doelgroep tot 45 jaar. Na een trial-campagne én een fijne samenwerking in december 2019 slaan IMPRES en Essence Collections de handen ineen om van Sparkling Jewels een succesvol lifestylemerk te maken en hun naamsbekendheid te vergroten.
Wie is Sparkling Jewels?
Het in 2016 opgerichte label Sparkling Jewels is het sieraden concept van zusteronderneming Essence Collections. Sparkling Jewels heeft een uniek concept waarmee je kunt mixen & matchen met verschillende edelstenen sieraden. Vanuit een niche is het bedrijf in 5 jaar uitgegroeid tot Europese hit binnen de sieradenbranche. De sieradencollectie van Sparkling Jewels bestaat uit stijlvolle hangers, edelstenen, oorbellen, creolen, colliers, pendanten en armbanden. Door de hangers en edelstenen te verwisselen is er voor elke gelegenheid wel een Sparkling Jewels sieraad, passend bij iedere stijl en outfit!


Hulpvraag en doelen
Het overkoepelende doel van Sparkling Jewels: “Het vergroten van de naamsbekendheid.” Sparkling Jewels was op zoek naar een partner die vanuit een contentstrategie verschillende online-marketingactiviteiten kon uitvoeren. Denk hierbij aan het creëren van nieuwsbrieven, social media posts, website optimalisaties en het opzetten en optimaliseren van betaalde campagnes. Allereerst zijn we van start gegaan met het uitwerken van de verschillende fases uit de customer journey, opgedeeld in sprints, en een maandabonnement. IMPRES fungeerde binnen de samenwerking voornamelijk als strategische sparringpartner en aanjager.
Na verloop van tijd veranderde de hulpvraag van Sparkling Jewels. Het merk begon eigen concepten en ideeën te ontwikkelen en daarvoor de benodigde content te produceren. Door deze veranderingen kreeg Sparkling Jewels een grote behoefte aan een distributiepartner. Samen is er vervolgens gekeken naar een passende werkvorm. Zo wordt er vanuit de samenwerking tussen Sparkling Jewels en IMPRES continu gekeken naar de behoeftes.
Datagestuurde social ads
Sparkling Jewels brengt elk kwartaal een nieuwe collectie uit. Daarnaast lopen er verschillende piekmomenten zoals collecties early acces, sale, black friday, feestdagen en moederdag. Aan de hand van de nieuwe collecties en de piekmomenten wordt social advertising toegepast. IMPRES ontwikkelde de campagnestructuur rekening houdend met growth marketing invloeden. Growth marketing is werkwijze om een bedrijf snel te laten groeien door middel van experimenten. In een korte tijd worden er dan zoveel mogelijk marketingexperimenten uitgevoerd om te leren wat werkt voor een bedrijf en wat niet.
Zo zijn we voor Sparkling Jewels begonnen met het definiëren van hun doelgroep, kijkend naar de lopende trends op het gebied van de sieradenbranche. Binnen de campagnes voeren we structureel experimenten uit met deze doelgroep. Na een een korte periode van 2 tot 3 weken worden dan de prestaties van de verschillende doelgroepen met elkaar vergeleken. Uiteindelijk kunnen we aan de hand van verschillende criteria de best presterende doelgroep aanwijzen. Deze doelgroep wordt vervolgens ingezet voor de daarop volgende campagnes.Na het analyseren van de statistieken worden de advertenties geoptimaliseerd of verder doorontwikkeld.



De grootste twee kanalen voor social ads zijn Facebook en Instagram. Daarnaast zetten we Pinterest Ads in om de naamsbekendheid en zichtbaarheid van het merk te verhogen. Indirect zorgt de inzet van dit kanaal voor extra verkopen en klikken naar de website.
Leadgeneratie
Samen met Sparkling Jewels verkennen we continu de mogelijkheden die bijdragen aan een nóg beter resultaat. Zo hebben we diverse testen gedraaid met leadcampagnes binnen Facebook en Instagram. Deze testen hebben direct tot meer resultaat geleid omdat we de drempel voor de doelgroep verlaagd hebben om zich aan te melden voor nieuwe collecties en kortingsacties.
Het resultaat
Door alle marketinginspanningen die voor Sparkling Jewels tot op heden gedaan zijn, zien we een jaar op jaar groei van ruim 50%. Ook genereren we structureel meer leads voor Sparkling Jewels.

(Weergave van de structurele groei in leads bij Sparkling Jewels)
Vooruitzicht
De online platformen waarop we adverteren veranderen razendsnel. IMPRES zal dan ook garant staan voor de verdieping en bijsturing voor de inzet van deze platformen. De structurele inzet van social ads zal doorlopen samen met de verschillende experimenten. Om dit op de juiste manier in te vullen is er intensief contact. Eens per kwartaal worden de nieuwe ontwikkelingen besproken en de lijn voor de komende drie maanden uitgestippeld. Zo blijven we kort op de bal zitten met de lange termijn visie in het achterhoofd.
Ook aan de slag met het vergroten van jouw naamsbekendheid en zichtbaarheid middels een social ad strategie? Onze specialisten gaan graag met je in gesprek over de mogelijkheden voor jouw bedrijf! Via dit formulier neem je direct contact met ons op.