Webanalyse

Data vormt de fundering voor van alles. Van de beurzen tot het besluit op welk middelbare schoolniveau een leerling instroomt, al deze keuzes worden gebaseerd op data. Dat is precies de werkwijze die we in online marketing ook hanteren: data driven marketing. Geen knoop wordt doorgehakt zonder een stevige onderbouwing. Waar anderen optimaliseren om het optimaliseren, willen wij dat elke aanpassing meerwaarde met zich mee brengt. Om dit overzichtelijk te houden maken we een meetplan, waarin precies staat wat we waarom meten en hoe. Vervolgens beschikken we over een breed scala aan webanalyse tools, waarmee we data verzamelen en visualiseren. De data uit deze tools brengen we samen in uitgebreide analyses en rapportages. Lees snel verder en ontdek onze technieken!

Meetplannen

Voor we van start gaan met een campagne of we een nieuw product lanceren, starten we eerst met het opstellen van een meetplan. In dit plan nemen we de belangrijkste meet-factoren op, denk hier bijvoorbeeld aan verkopen, nieuwsbrief inschrijvingen en downloads. Wat voor data willen we waarover ontvangen en, misschien nog wel belangrijker, waarom? Op basis van deze vragen maken we een strategie, hoe we deze micro- en macro-conversies zo goed mogelijk meetbaar kunnen maken. Op basis van de prestaties die we meten kunnen we vervolgens actief doorontwikkelen en optimaliseren.

"Half the money I spend on advertising is wasted; the trouble is I don't know which half.”
John Wanamaker

Google Analytics

Een van de belangrijkste instrumenten bij het uitvoeren van een webanalyse is Google Analytics. Deze gratis tracking software van Google vormt de grootste bron van gegevens als het gaat om het tracken van data op je website. Hiermee meten we ongelooflijk veel essentiële statistieken, zoals het aandeel nieuwe websitebezoekers, de bouncerate (hoeveel mensen je site verlaten zonder iets te doen) en bijvoorbeeld op wat voor device iemand je website bezochte heeft. Zo zijn er duizenden verschillende metrics die Google Analytics bijhoudt. Dit gebeurt natuurlijk niet vanzelf, een goede set-up is hier van levensbelang. Er is namelijk maar één ding erger dan geen data en dat is incorrecte data! Met de laatste update, heeft Google zowel de functionaliteiten als het niveau van zijn tool verhoogd. Check onze blog over Google Analytics 4 om hier meer over te weten te komen!

Google Analytics 4: alles wat je moet weten!

Lees de blog

Google Tag Manager

Google Tag Manager (GTM) is een van de manieren waarop we de in het meetplan bepaalde statistieken meetbaar kunnen maken. Deze technische tool van Google, geeft ons namelijk de mogelijkheid om nagenoeg alle acties die een bezoeker op je website onderneemt vast te leggen. Een klik op een afbeelding? Gemeten! Een download van een PDF? Check! Nagenoeg alles kan gemeten worden, als je het maar graag genoeg wil. Hier zit namelijk wel een kleine kanttekening aan: dit doe je niet even snel tussendoor, laat staan zonder ervaring. GTM is een tool die een aardige mate van beheersing vergt, voor je er écht mee aan de slag kan. Gelukkig hebben bureaus als IMPRES al jarenlang ervaring op kunnen doen in dit soort webanalyse tools. We gaan hier dan ook graag voor je mee aan de slag!

Rank tracking

In een wereld waar iedereen graag resultaten wil zien, is het essentieel om alle ook de moeilijkst meetbare statistieken in beeld te krijgen. Technieken als SEO en linkbuilding zorgen ervoor dat je website hoger in de zoekresultaten terecht komt. Dit is een langetermijnproces, welke al gauw zes maanden in beslag gaat nemen, voordat je resultaat ziet. Daarom is het ook erg belangrijk om dit goed te blijven monitoren, met de juiste software. Met rank tracking tools kun je de posities van jouw pagina’s in de zoekmachines bijhouden, op de termen waar je aan werkt. Rank tracking is dus dé manier om jouw optimalisatie strategie te valideren op de lange termijn.

data op een iphone 6 weergegeven voor webanalyse

CallTracking

Veel bedrijven hanteren een brede marketing-communicatiemix en krijgen dan ook verkeer van een grote hoeveelheid verschillende bronnen naar hun website. Ze draaien advertenties, komen organisch voor in de zoekmachines en hebben natuurlijk als ultiem marketingkanaal hun eigen website. Op al deze plekken wil je de bezoeker zoveel mogelijk wegen geven om contact langs te zoeken met je bedrijf. Dit kan met contactformulieren, maar natuurlijk ook met een telefoonnummer op je site. In advertenties en zoekmachine plaatsingen zijn hier speciale call-extensies voor ontwikkeld. Maar niet al deze data wordt natuurlijk getrackt! Want wat als iemand een nummer vanaf zijn desktop overneemt in zijn telefoon? Dan logt zowel Google Ads als Analytics niet dat dit nummer gebruikt is. Met CallTracking maken we een eind aan dit gapende gat in je data! Door verschillende, individueel meetbare, nummers weer te geven op de diverse kanalen, houden we precies bij vanaf wat voor kanaal iemand afkomstig is als ze naar je bellen. Zo geven we bijvoorbeeld een ander nummer weer in de zoekmachine als op je website. Zo zorgen we ervoor dat ook de meest onnavolgbare traffic-stromen tastbaar worden!

Google Data Studio

Google Data Studio is de plek waar we alle data samen laten komen. Conversies uit Google Ads, traffic data uit Facebook Ads en rank tracking resultaten uit SE-Ranking vinden hier hun thuis. Door een master-dashboard te bouwen om al je resultaten in te verzamelen, maak je alle data inzichtelijk en vooral ook overzichtelijk. Hier lees je op een centrale plek, in één oogopzicht alle relevante data met betrekking tot je website, je marketingcampagnes en je SEO strategie af.

Google data studio dashboard

Haal het meest uit je data!

Wil je aan de slag met data analyse maar weet je niet precies hoe je moet beginnen? Neem dan contact op met Niels. Vindt hij leuk!

Neem contact op
employee 500x500 niels