In 2022 heeft Google weer een aantal belangrijke updates aan het algoritme doorgevoerd. Dit heeft invloed op de rankings in de zoekresultaten. Deze trends en ontwikkelingen helpen ons voor te bereiden op wat er in 2023 komen gaat. In deze blog zetten we de belangrijkste updates van 2022 op een rij. Zo kunnen we ervoor zorgen dat onze websites ook in 2023 blijft presteren in de zoekresultaten.

Februari: Gebruikerservaring update (desktop)

In 2021 introduceerde Google de Core Web Vitals voor mobiele weergaven. Deze introductie is dit jaar ook gedaan voor desktop. Met de Core Web Vitals wordt via een aantal factoren de gebruikservaring op een pagina gemeten. Voorbeelden zijn de laadsnelheid en visual stability. Dit laatste verwijst naar het niet verspringen van elementen bij het laden van een pagina.  

Maart: Product reviews update

Een paar keer per jaar update Google de wijze waarop product reviews worden beoordeeld in de zoekmachine. Het doel van deze updates is om reviews met extra toegevoegde waarde voor bezoekers beter te waarderen in de zoekresultaten. Denk hierbij aan het benoemen van de voor- en nadelen van een product en informatie die verder gaat dan alleen de specificaties welke gegeven zijn door een producent.

In 2022 zijn er nog twee van deze product review updates, namelijk in juli en september. De product review updates zijn onderdeel van een reeks, iedere iteratie is een doorontwikkeling om betere reviews aan mensen te tonen.  Zorg er voor dat als je product reviews hebt, deze toegevoegde waarde bieden voor jouw bezoekers.

Mei: Core update

Het hele jaar door worden er kleine updates doorgevoerd in het algoritme van Google. Deze updates hebben meestal maar weinig impact. Een paar keer per jaar vinden er zogenoemde grote Core Updates plaats.

Zoals met bijna alle updates, probeert Google betere zoekresultaten te tonen aan de gebruikers. Een belangrijke factor is de zoekintentie van een zoekopdracht. Intenties zijn op te delen in:

  • Informatief, een gebruiker is op zoek naar informatie;
  • Navigeren, een gebruiker wil naar een bepaalde website navigeren en zoekt specifiek op een websitenaam;
  • Transactioneel, een gebruiker zoekt naar iets omdat hij of zij dit willen kopen;
  • Commercieel, een gebruiker zoekt naar een product of dienst en is dit aan het vergelijken. De aankoopintentie is (nog) laag.

Probeer zo goed mogelijk in te schatten waar gebruikers naar zoeken en beantwoord de vraag zo goed mogelijk op de achterliggende landingspagina’s. Beperk jezelf niet alleen tot tekst. Het antwoorden van een vraag kan ook heel goed in bijvoorbeeld een video of infographic.

MAN00981

Augustus: Helpful Content Update (Engels)

In deze maand werd de Helpful Content Update uitgerold voor Engelstalige landen. De update ligt in het verlengde van de core update van maart. Er wordt niet meer alleen naar zoekintentie gekeken, maar ook naar de behulpzaamheid van de content.

Dingen waar je dan ook moet denken zijn:

  • Wordt de vraag of het probleem van een gebruiker beantwoord na het websitebezoek?
  • Heeft de schrijver diepgaande kennis over het onderwerp? Denk aan product reviews waar het product ook echt uitgeprobeerd is in plaats van dat er alleen over de specificaties geschreven wordt.

Schrijf content allereerst voor je gebruikers. Pas daarna komt de vindbaarheid in zoekmachines om de hoek kijken. Welke vragen en problemen hebben jouw gebruikers? Werk deze zo goed mogelijk uit op de landingspagina.

September: Core update

In september kwam Google met de tweede Core Update van het jaar. Uit verschillende analyses lijkt ook deze update gericht op zoekintentie en behulpzame content, al was de impact voor veel branches minder ingrijpend dan de eerdere Core Update van dit jaar.

Oktober: Site name update en Spam Update

In oktober zagen we twee belangrijke Google updates. In een aantal talen (Engels, Frans, Japans en Duits) wordt niet de (geoptimaliseerde) title tag getoond, maar de naam van de website. De gebruiker kan op deze manier beter zien welke website bij een zoekresultaat hoort. Het is nog afwachten of dit ook in meerdere landen wordt uitgerold.

Voorbeeld waar alleen de sitenaam wordt weergegeven en waar de geoptimaliseerde title tag wordt getoond.

image2
image1

De Spam Update is specifiek gericht op overtreding van de spam richtlijnen. De richtlijnen zijn breed, maar zijn vooral gericht op misleidende technieken. Deze technieken hebben als enige doel om hoger te scoren in de zoekmachines. Voorbeelden zijn:

  • Content verzamelen van andere websites en kopiëren naar je eigen website;
  • Content waarin een bepaald zoekwoord te vaak herhaald wordt;
  • Het tonen van verschillende content aan de zoekmachine dan die een bezoeker ziet, waardoor een zoekmachine denkt dat een pagina over onderwerp A gaat terwijl dit eigenlijk niet zo is. 

Deze Google update heeft eveneens als doel om de content zo relevant mogelijk te maken bij de zoekresultaten. 

December: Helpful Content Update

In augustus werd deze update enkel uitgerold voor Engelstalige landen. In december werd dit doorgevoerd voor alle overige landen. Het is dus super belangrijk dat je in ieder type content inspeelt op de vragen en problemen die een gebruiker kan hebben.

Autoriteit is nog altijd een belangrijk onderdeel van je online vindbaarheid. De kwaliteit en relevantie van inkomende links was al belangrijk, maar deze Google update heft het effect van link spam op. Websites die enkel gericht zijn op het plaatsen van uitgaande links worden hierdoor beter herkend. Denk hierbij aan links vanaf website die niets met jouw bedrijf te maken hebben. 

Wil jij ervoor zorgen dat je website ook in 2023 blijft scoren met SEO?

Wij helpen je graag verder! Via onze contactpagina kun je altijd vrijblijvend contact met ons opnemen. 
Contact

December van E-A-T naar E-E-A-T

Google maakt al enige tijd gebruik van het principe E-A-T, wat staat voor Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness. Met andere woorden welke expertise heeft de auteur en de website? Zijn de auteur en website een autoriteit op dit gebied? En hoe betrouwbaar zijn zij? 

Dit was al belangrijk voor gezondheids- en financiële websites, maar wordt de laatste tijd het ook steeds belangrijker voor andere websites.

In december 2022 heeft Google hier een factor aan toegevoegd, namelijk Experience. Het is daarbij belangrijk dat een auteur zijn ervaringen uit de eerste hand toevoegt aan de content. Hij of zij heeft dit zelf gezien of meegemaakt. Belangrijk om te weten is dat E-A-T niet direct je rankings bepaalt, maar het zijn wel richtlijnen voor kwalitatieve content.

Conclusie

Er is in 2022 dus weer genoeg veranderd in het algoritme van Google. In al deze aanpassingen zijn er wel een paar belangrijke thema’s te vinden welke we kunnen gebruiken in 2023. 

Het zal in 2023 nóg belangrijker worden om de zoekintentie van een gebruiker te achterhalen. Maak content die past bij de zoekintentie. Doe dit niet alleen in tekst, maar ook via andere contentvormen.

Naast de zoekintentie is ook belangrijk om vragen en problemen van gebruikers te beantwoorden met behulpzame content. Wanneer jij dit beter weet te beantwoorden dan jouw concurrentie, dan vergroot je de kans op een goede positie.

Het zal nog belangrijker worden om via het principe E-E-A-T aan te tonen dat je website beschikt over expertise en autoriteit. Zo word je door Google als betrouwbaar gezien wanneer je schrijft over een specifiek onderwerp.

Kortom, een jaar was waarin volop werd ingezet op de ervaring van de gebruiker. Zowel op technisch vlak door Page Experience en op content vlak door de Helpful Content Update.

Zo…. dit zijn dé ontwikkelingen waar jij in 2023 mee aan de slag kunt gaan om te blijven scoren met SEO. Heb jij een vraag over SEO? Of over een van de updates? We denken graag met je mee! Via onze contactpagina kun je altijd vrijblijvend contact met ons opnemen.