De laatste jaren zijn video’s cruciaal onderdeel geworden van contentmarketing. Logisch, want uit onderzoeken blijkt dat posts met video’s zo’n 1200% vaker gedeeld worden dan posts met afbeeldingen en tekst. Om een goede video te maken stel je van te voren een strategie vast, maar hoe weet je – naast gutfeeling – of de ontvanger van jouw video de juiste signalen hieruit oppikt? Daarvoor duik je in het (onbewuste) brein van je ontvanger. IMPRES gebruikt hier neuromarketing voor!

Neuromarketing: onderbewuste hersenactiviteiten meten

Neuromarketing is een vorm van wetenschappelijk onderzoek dat onbewuste hersenactiviteit van mensen in kaart brengt. Deze vorm van onderzoek heeft zijn oorsprong in de medische wereld (genaamd neurowetenschap) en verhoudt zich tot alle aspecten binnen het zenuwstel. Voor neuromarketingonderzoek worden onderdelen van deze medische wetenschap overgenomen en ingezet voor marketingactiviteiten. Het doel hierbij is om inzicht te krijgen in de hersenactiviteit en dus emoties van respondenten bij het zien van bepaalde communicatie-uitingen.

95% van de mensen maakt keuzes in het onderbewuste deel van het brein. Door neuromarketingonderzoek uit te voeren - bijvoorbeeld door hersenactiviteit te meten van mensen die een commercial zien - weet jij welke delen van de video inspelen op bepaalde emoties waardoor je de behoeftes van je doelgroep beter kan vervullen.

Er zijn verschillende invalshoeken als het gaat neuromarketingonderzoek. IMPRES zet in samenwerking met Unravel neuromarketingonderzoek in om inzicht te krijgen in de effectiviteit van video’s die we bijvoorbeeld inzetten bij contentmarketing. Hiervoor wordt er gebruikt gemaakt van Eyetracking en EEG-metingen.

Eyetracking
Met behulp van infrarode verlichting worden van respondenten veranderingen in pupilhouding en -grootte gemeten om zo het visuele centrum van aandacht vast te stellen. Elke oogbeweging wordt gemeten. Hierdoor ontstaat er inzicht in:

Eyetracking neuromarketing

EEG-metingen
Dit type meting wordt uitgevoerd bij een groep verschillende respondenten in een huiselijke sfeer zonder afleiding. Bij elke respondent worden elektrodes op hun hoofd aangebracht. Hiermee worden elektrische, neurale activiteiten in de vorm van hersengolven geregistreerd.  

Een EEG-meting meet drie verschillende emoties:

EEG meting neuromarketing 2

Doel van neuromarketing

Het doel van ons neuromarketingonderzoek is om inzicht te krijgen in de effectiviteit van video’s om zo deze producties beter passend te maken voor de ontvanger van deze video’s. Door de combinatie van de twee type metingen wordt inzicht gecreëerd in welke delen van video’s een positieve emoties teweegbrengen, maar ook welke een negatieve invloed hebben op de ontvanger.

Concreet: uiteindelijk worden video’s beter afgestemd op de doelgroep waardoor de afzender van de video meer communicatiewaarde creëert. De waarde kan een commerciële inslag hebben in de vorm van bijvoorbeeld meer verkochte producten. Het kan echter ook een informatieve waarde hebben, bijvoorbeeld het aanzetten tot denken over bepaalde thema’s (denk aan SIRE).

IMPRES & neuromarketing: A/b-testen in social advertising

Als organisatie vinden we het tof om neuromarketing als extra hulpmiddel in te zetten om inzicht te krijgen in de effectiviteit van video’s. Toch gaan we nóg een stapje verder om de uitkomsten van neuromarketingonderzoek in de praktijk te toetsen.

Op dit moment zijn we voor onze klant Sparkling Jewels een A/B-test aan het uitvoeren met socialadvertisingcampagnes. De vraag de hiermee beantwoord is: Welke video zorgt voor meer conversie in de webshop?

In de bovenstaande case hebben we 5 stappen ondernomen:

  1. Reguliere video creëren op basis van huidige strategie.
  2. Neuromarketingonderzoek op basis van deze ‘reguliere video’ met behulp van EEG en Eyetracking.
  3. Video aanpassen o.b.v. uitkomsten van onderzoek.
  4. De reguliere video én aangepaste video inzetten inclusief A/B-testen in betaalde campagnes op Facebook en Instagram. 
  5. Toetsen of de aangepaste video daadwerkelijk leidt tot meer commercieel effect. 

Benieuwd naar de uitkomsten? Keep in touch met IMPRES! Volg ons via de socials of schrijf je in op de nieuwsbrief!

  • Dit veld is voor validatie doeleinden en moet ongewijzigd blijven.


Wij kunnen ons ook voorstellen dat je zelf meer inzicht wilt in de effectiviteit van video’s :). Neem daarom contact op met:

Eline Westervaarder

Eline Westervaarder (Online Marketeer)

Telefoon: 038 - 386 91 81 E-mail: eline@impres.nl