Social advertising

Social advertising betekent het adverteren op sociale media, bijvoorbeeld op LinkedIn, Instagram of Pinterest. Waar traditionele advertenties (in bijvoorbeeld de krant of een tijdschrift) gericht zijn op de massa, worden social advertenties juist gericht op een specifiekere doelgroep. Dit is mogelijk aan de hand van data. Kortom: met sociale advertenties kun je doelgericht én makkelijk reclame maken voor jouw bedrijf, product of dienst.

Wil jij jouw bedrijf de wereld in knallen?!

Neem hier contact met ons op, Wij helpen graag!

Specifieke targeting

Bij social advertising wordt er gebruik gemaakt van targeting. Dit houdt in dat advertenties gericht worden op personen waarvoor de advertenties ook daadwerkelijk bedoeld zijn. Advertenties via sociale media worden verspreid op basis van persoonsgegevens; zo kan er bijvoorbeeld getarget worden op leeftijd, locatie en interesses. Hierdoor is de kans heel groot dat jouw specifieke doelgroep wordt bereikt. Daarnaast wordt het budget alleen uitgegeven aan advertenties die effectief zijn voor jouw bedrijf. Zo houdt Facebook bijvoorbeeld bij welke advertentie het beste werkt en wordt daar automatisch meer geld in gestopt voor nog meer resultaat.

Contentmarketing

Meten is weten

Een ander voordeel van social advertising is dat deze advertenties goed meetbaar zijn. Via de statistieken van het sociale platform krijg je inzicht in de resultaten van een advertentie. Zo is er precies te achterhalen hoeveel mensen er bereikt zijn, hoeveel mensen op het bericht hebben geklikt en hoeveel mensen er op de link in het bericht hebben geklikt. Deze statistieken kunnen weer geanalyseerd worden, waardoor de advertentie geoptimaliseerd kan worden om nog meer resultaat te genereren. Dit is ten opzichte van traditionele advertenties heel gunstig. Je weet heel snel wat wel (of juist niet) werkt voor jouw doelgroep. Hier kun je learnings uit trekken voor je volgende social campagne.

Social campagnes creëren

Een social advertising campagne opzetten, hoe doe je dat? Het is belangrijk eerst vast te stellen wat het doel is van jouw social campagne. Wil je meer naamsbekendheid creëren of meer volgers krijgen? Of wil je meer conversies op je website? Afhankelijk van jouw doel kun je jouw campagne vormgeven. Jouw doelgroep is daarbij ook van groot belang. Daarom is het verstandig van tevoren een doelgroeponderzoek uit te voeren, zodat je weet wat de doelgroep typeert en waar de doelgroep (online) uithangt. Het is de kunst om de kenmerken van groepen te targeten, dus zo specifiek mogelijk te targeten op leeftijd, woonplaats en interesses. Je kunt zo heel gericht adverteren op een specifiek platform. Tegenwoordig zijn ook bijna alle sociale platformen beschikbaar om op te adverteren. Denk aan:

  • LinkedIn
  • Instagram
  • Facebook
  • Twitter
  • Pinterest
  • Snapchat
  • TikTok

Good to know

Ook niet geheel onbelangrijk: je (dagelijkse) budget voor de campagne. Algemeen bekend is dat hoe meer je in de campagne investeert, hoe meer je uit de campagne kunt halen. Het budget is afhankelijk van verschillende factoren, dus hier is niet altijd één lijn in te trekken. Wél kun je experimenten met verschillende budgetten om te kijken wat de impact daarvan is. Is dit effect gewenst of niet? Hier kun je vervolgens op bijsturen, indien nodig.

content

Voorbeeld / tips voor social advertising

Stel: je hebt een online webshop voor jouw sieraden. Je gaat social advertising inzetten, omdat uit doelgroeponderzoek blijkt dat jouw doelgroep op Facebook en Instagram uithangt. Het is belangrijk om de doelgroep zo specifiek mogelijk te targeten. Zo kun je bijvoorbeeld aangeven in Facebook Business Manager dat de interesse van de doelgroep ‘sieraden’ is. Vervolgens kun je ook verder personaliseren. Sieraden zijn luxe-artikelen en mensen die deze online bestellen houden waarschijnlijk van online shoppen. Op de specifieke kenmerken ‘luxe-artikelen’ en ‘online winkelen’ kun je ook targeten! Op deze manier wordt jouw doelgroep minder breed en bereik je hoogstwaarschijnlijk de mensen die je écht wilt bereiken.

Wat betekent IMPRES voor jou?

IMPRES helpt jou op het gebied van social advertising. We kijken samen naar de beste manier en het beste kanaal om social ads in te zetten. Hierbij houden wij altijd rekening met jouw (bedrijfs)doelstellingen en voeren wij een uitgebreid doelgroeponderzoek uit. Daarnaast zorgen we voor overzichtelijke rapportages zodat jij inzicht krijgt in de resultaten van jouw social campagnes. Samen creëren wij online impact!