Creëer meer online impact met content

Contentmarketing is anno 2019 niet meer weg te denken uit de marketingmix. Maar hoe zorg je ervoor dat je scoort met contentmarketing? Wij delen dé trends van 2019 met jou zodat jij meer online impact kunt creëren!

Direct aan de slag met contentmarketing?

Download de whitepaper 'Stappenplan contentmarketing'!

Trend 1: Maak gebruik van video

Uit onderzoek blijkt dat video’s 1200% meer shares opleveren dan tekst en afbeeldingen gecombineerd. Sterke content blijft afhankelijk van een pakkende tekst of titel, bijvoorbeeld in een blog. Maar ondersteuning in de vorm van visual content zoals video draagt hier effectief aan bij want met bewegend beeld prikkel je je doelgroep.

Video kan op verschillende manieren en op verschillende platformen ingezet worden:

  • Het is een uitstekende manier om moeilijke materie begrijpelijk te maken door middel van een instructievideo. Stuur je klanten een nieuwsbrief met deze video of verwijs naar de website.
  • Heb je nieuws te melden? Maak een persvideo!
  • Of gebruik video als intern communicatiemiddel.

In een onderzoek van Forrester Research kwam naar voren dat de kans 75% groter is dat jouw collega een video bekijkt dan een artikel, e-mail of informatieve tekst leest. Maar let op: stem de lengte van de video af op het medium dat je gebruikt. En blijf altijd een sterke SEO-waardige titel toevoegen die werkt als clickbait.

Onderstaande video zetten wij in om te laten zien hoe het is om bij IMPRES te werken. Jij wilt toch ook direct bij zo’n toffe club horen?

Bedrijfsvideo IMPRES

Scoor ook met video!

Neem contact op met onze visual content creator Noah!

Trend 2: Micro-influencermarketing

Influencermarketing wordt tegenwoordig steeds vaker toegepast. Een influencer is een (bekend) persoon met veel volgers op social media die ingezet wordt om invloed uit te oefenen op het gedrag van een doelgroep (bijvoorbeeld via Instagram of Youtube). Je kunt het eigenlijk zien als betaalde mond-tot-mondreclame. Als je veel op Instagram zit herken je het vast: bekende personen, zoals Anna Nooshin of Enzo Knol, die een bepaald merk promoten. Maar je hebt ook minder bekende personen die net zo goed influencer zijn.

Er zijn verschillende types influencers (afhankelijk van het aantal volgers):
Nano-influencer: max 5.000 volgers
Micro-influencer: 5.000 – 50.000 volgers
Macro-influencer: 50.000 – 100.000 volgers
Mega-influencer: 100.000+ volgers

Wanneer kies je voor een micro-influencer en wanneer kies je voor een macro-influencer?
Het gaat om wat relevant is voor jouw publiek. Met een macro-influencer bereik je een groter publiek, maar richt je je niet specifiek op jouw doelgroep met specifieke eigenschappen. Met micro-influencers kun je een veel gerichter publiek bereiken en meer engagement (verbintenis) genereren. Vaak zijn micro-influencers ook écht gepassioneerd over een bepaald onderwerp; daar kan je jouw merk heel slim aan koppelen. Zo komt het ook oprechter over. Daarnaast reageren micro-influencers eerder op reacties dan mega-influencers en zijn ze bovendien ‘goedkoper’ om mee samen te werken. Micro-influencers willen authentiek zijn en zullen daarom ook niet alle aanbiedingen aangaan als dat niet bij hun imago past.

Trend 3: Spreektaal in je content

Spreek jij jouw doelgroep aan met ‘u’? Goed om hier eens bij stil te staan, want uit onderzoek blijkt dat spreektaal effectiever is dan een formele aanspreekvorm. Zelfs als je een ‘zakelijke’, ‘oude’ of ‘rijke’ doelgroep wilt bereiken. Dit geldt zowel in de B2B-markt als in de B2C-markt. Een voorbeeld:

  • We informeren u graag over de consequenties die de verhuizing veroorzaakt.
  • Een verhuizing heeft impact. Je wilt natuurlijk weten hoe je straks op je werk komt.

Bovenstaande zinnen komen op hetzelfde neer, maar verschillen qua tone-of-voice. Het gaat om het gevoel dat je je lezer geeft met je tekst en dat de lezer je tekst snapt. In dit geval zijn beide voorbeelden begrijpelijk, maar heeft het tweede voorbeeld een persoonlijkere inslag. Door afstandelijke of moeilijke woorden te gebruiken verlies je de aandacht van de lezer of creëer je afstand omdat het lezen simpelweg te veel moeite kost. Iedereen praat in het dagelijks leven op een begrijpelijke manier. Waarom zou je ook niet zo benaderbaar schrijven als dat beter werkt?

U of jij

Trend 4: Offline ontmoetingen

Bij contentmarketing denk je waarschijnlijk alleen aan online activiteiten. Maar vergeet offline niet! Uiteindelijk wil je een goede band opbouwen met je publiek. Door deze groep ook face-to-face te ontmoeten maak je het persoonlijk en win je sneller vertrouwen. Je doelgroep bestaat immers uit mensen van vlees en bloed, niet uit generieke data. Zo´n offline ontmoeting kan worden ingezet voor verschillende doelen: het ontvangen van feedback, het uitwisselen van kennis of netwerken. Vergeet daarom niet om in jouw contentstrategie een ‘offline’ ontmoeting in te schaffen. Denk aan een spreekuur, een workshop of een klantendag. Zulke evenementen leveren vervolgens ook weer goed materiaal op, zoals een video (aftermovie) of foto’s. Dit kun je vervolgens weer meenemen in je contentkalender. Win-win!

Even geen inspiratie? Wij organiseerden onlangs een SEO-spreekuur, een ideale en laagdrempelige offline manier om mensen te spreken, kennis te delen en nieuwe contacten te leggen.

"Je doelgroep bestaat uit mensen van vlees en bloed, niet uit alleen generieke data"

Trend 5: Kwaliteit vóór kwantiteit

“Hoe vaker je content deelt, hoe beter.”
Beter voor je (korte termijn) zichtbaarheid misschien, maar als jouw content niks te bieden heeft en niet sterk (genoeg) is, heeft het alsnog geen zin. Het draait om engagement. Het is dus beter om minder vaak content te delen die kwalitatief wél sterk is, dan vaker content te delen die nietszeggend is – en dus geen meerwaarde biedt.

Vertel jouw doelgroep waar ze iets aan heeft. Het gaat om kwaliteit. Durf je in te gaan op problemen van jouw doelgroep? Je moet je doelgroep echt iets kunnen bieden, vooral door de ‘information overload’ van tegenwoordig. Mensen haken sneller af bij content die niet boeiend is. Durf daarom in te spelen op waar je doelgroep zich mee bezighoudt. Dit kun je bijvoorbeeld achterhalen door een mini-enquête (via e-mail of op je website) of je klanten eens – face-to-face of telefonisch – te vragen waar ze in het dagelijks leven tegenaan lopen. Hier kun je vervolgens met je content op inhaken. Kwalitatieve content gegarandeerd!

Meer weten over contentmarketing of benieuwd naar onze visie op jouw contentstrategie? Neem contact op met onze contentmarketing-specialist Eline!

Eline Westervaarder

Eline Westervaarder (Online Marketeer)

Telefoon: 038 - 386 91 81 E-mail: eline@impres.nl