Yes! Het is je gelukt om die felbegeerde positie te bemachtigen op de eerste zoekresultatenpagina van Google! En dan ook nog met een waardevolle zoekterm. Je hebt allerlei methoden toegepast om op dat plekje op de eerste pagina – of zelfs in de top 5 – van Google te komen. Je hebt de meta-velden zoals de meta-titel en de meta-beschrijving goed ingevuld met een wervende tekst. Kom maar op met die traffic naar je website denk je. Je bent er helemaal klaar voor.

Maar nee, er klikt bijna niemand op jouw zuurverdiende plekje in dat rijtje van zoekresultaten.

Hoe dat komt? Daar kunnen legio redenen voor zijn. Maar laten we het simpel houden. We concluderen dat je niet goed genoeg opvalt tussen alle andere zoekresultaten.

De grote vraag: hoe val je op in de zoekresultaten?

Het antwoord: pak je kans met rich snippets!

Een zoekresultaat in Google noemen we ook wel een snippet.

Poor snippet voorbeeld

Zo’n snippet is door de jaren heen enorm veranderd. Google (en andere zoekmachines) zijn continue bezig om resultaten te ‘verrijken’. Dit doen ze door steeds relevantere informatie te geven aan de zoeker. Zo’n ‘verrijkt’ resultaat noemen we een rich snippet.

Rich Snippet voorbeeld

Zo’n rich snippet valt veel meer op, vind je niet?

Naast reviewsterren is het bijvoorbeeld bij gerechten ook mogelijk om bereidingstijd en het aantal calorieën te tonen bij het zoekresultaat. Bij webshops is het daarentegen mogelijk om bijvoorbeeld de prijs of de voorraad te laten tonen.

Ik hoor je zeggen: hoe krijg ik een rich snippet? 

Voor ik daar antwoord op ga geven wil ik je eerst meenemen in een andere ontwikkeling die in de online wereld al vaak gebruikt wordt, de featured snippet. Een featured snippet is een zoekresultaat die direct antwoord geeft op de vraag van de zoeker. Zo’n snippet kan op steeds meer manieren tot uiting komen. Voor onder andere Euroma.nl hebben we al een flink aantal van dit soort resultaten ingenomen. Ook hiermee val je extra op in de zoekresultaten en word je in veel gevallen zelfs twee keer(!) vertoond op de eerste pagina.

Featured snippet voorbeeld
Wist je dat de Google assistent haar antwoorden in veel gevallen citeert vanuit de featured snippet? Met zo’n snippet ben jij dus ook voice search-proof!

Weten hoe jouw website hoger in Google komt?

Lees de blog: Top 10 SEO-factoren voor een hogere ranking!

Ontdek het hier

Hoe neem ik deze plek in? Hoe zorg ik dat Google dit soort resultaten toont voor mijn website?

Dat doe je aan de hand van structured data. Met structured data help je de zoekmachines een handje om jouw website beter te kunnen begrijpen. Denk bijvoorbeeld aan de naam “Stefan de Vries”. Jij en ik weten meteen dat dit een voor- en achternaam van iemand betreft. De zoekmachines hebben echter soms hulp nodig om dit te interpreteren als ‘voornaam’ en ‘achternaam’.

Met structured data zorg je ervoor dat “Stefan de Vries” een label meekrijgt die aangeeft dat het om een naam gaat. En dit is slechts één van de honderden manieren om je content te labelen. Structured data is overigens voor de bezoeker van jouw website niet te zien. Maar Google en andere zoekmachines kunnen dit soort data gebruiken om rich snippets en featured snippets te ontwikkelen.

Om dit in te zetten dien je in de code te duiken, maar ook onderzoek te doen naar welke rich- en featured posities jij kunt innemen.

Benieuwd naar hoe jij dit het beste kunt aanpakken? We helpen je graag!

Wouter Visser

Wouter Visser (Online Marketeer)

Telefoon: 038 - 386 91 81 E-mail: wouter@impres.nl

Meer weten over Google en SEO?

Check onze inspirerende blogs!