In onze tweede blog schreven we over hoe je een onweerstaanbare werkgever wordt voor nieuwe werknemers. Met een goede werken-bij website positioneer je jouw organisatie op de arbeidsmarkt. Dit kan dé onderscheidende factor zijn waardoor potentiële kandidaten geïnteresseerd raken in jouw organisatie. En nu je door inzet van recruitment marketing de perfecte kandidaat hebt binnengehaald, ga je verder aan de slag met employer branding. Erg belangrijk dus! Je wilt je personeel uiteraard behouden.

Het startpunt: je employer branding

In de vorige blog spraken we kort over employer branding en dat dat van belang is voor het aantrekken van medewerkers. Dit geldt ook voor het behouden van je werknemers. Je wilt je waarden en cultuur blijven uitdragen en je voorkeurspositie als merk blijven behouden. Het vraagt een langetermijnvisie. Je wilt tevreden en gelukkige medewerkers. En daar is op bepaalde vlakken vast verbetering mogelijk, zoals het op het vlak van je IT-oplossingen.

Het belang van goede IT-oplossingen voor jouw medewerkers

Vanuit onderzoek van Ivanti, een groot IT-software bedrijf, blijkt dat 43 procent van de Nederlandse respondenten gefrustreerd is door de technologie die hun werkgever aanbiedt. 18 procent overweegt hierdoor zelfs om hiervoor hun baan op te zeggen! 

Investeren in gebruiksvriendelijke technologie is dus erg belangrijk om je werknemers te behouden. Het draagt zowel bij aan de werknemerstevredenheid als aan de productiviteit. Enkele voorbeelden van gebruiksvriendelijke technologie:

1. Proces automatisering en het koppelen van systemen (API)

Werknemers worden over het algemeen niet blij van repeterend werk en het inkloppen van dezelfde gegevens in meerdere systemen. Hiervoor kan proces automatisering, onder andere door het koppelen van systemen (API), als geschikte oplossing dienen.

Je bespaart op handmatig werk en de software doet het werk voor je. Met proces automatisering zorg je bovendien voor inzicht in je proces, aangezien het gedigitaliseerd wordt en het daarmee meetbaar is. En met inzicht kun jij kansen ontdekken, het proces monitoren en verder optimaliseren.

2. Klantportaal en mijn-omgeving

Daarnaast kan het vervelend zijn om steeds dezelfde vragen van klanten te behandelen bij de klantenservice. Terwijl dit vaak ook door klanten zelf op te lossen is. Een klantportaal biedt hiervoor vele voordelen. In plaats van dat jouw werknemer druk is met mailtjes, spreadsheets en telefoontjes, is de klant actief in het klantportaal.

Dit biedt intern minder administratieve lasten. Jouw klant kan zelf makkelijk gegevens wijzigen of opzoeken in het portaal (24/7) en processen verlopen automatisch. Indirect creëer je daardoor ook meer klanttevredenheid.

De inzet van een klantportaal is ook een mooie manier om geautomatiseerde upsellmogelijkheden te creëren. Dit zorgt voor blijere medewerkers, omdat zij met minder effort bijvoorbeeld hun omzetdoelstellingen halen.

3. Data warehouse 

Als laatste is er vaak een gebrek aan een centraal systeem waarin alle data samenkomt en waar je data uit kunt halen. Zowel grote als kleine ondernemingen maken gebruik van een legio aan datastromen. Denk hier bijvoorbeeld aan data afkomstig uit een ERP, CRM, PIM of voorraadsysteem.

In een optimale situatie wil je dat deze databronnen moeiteloos met elkaar communiceren en samenwerken. Een data warehouse maakt dat mogelijk. Door de verschillende bronnen in één master systeem samen te laten komen, creëren we een zogenaamd ‘single point of truth’ welke zowel van, naar als tussen de verschillende systemen datastromen kan faciliteren.

Slimme systemen geven de mensen in jouw organisatie een glimlach en zorgen voor behoud van personeel. De glimlach bij jouw mensen groter krijgen? Neem contact met ons op. We gaan graag met je in gesprek over de mogelijkheden voor jouw bedrijf.