Tegenwoordig doen we steeds meer online. Vakanties boeken we niet meer fysiek bij een reisbureau, maar via één van de talloze websites die je de beste deal geeft. Ook een bosje bloemen of een nieuwe fiets is zo besteld zonder dat je naar een bloemist of fietsenwinkel hoeft te gaan. We zijn steeds meer online te vinden en voor de meeste mensen werkt dit fantastisch.

Dit geldt niet voor iedereen, want voor sommige mensen is de online wereld lastig te begrijpen. Niet omdat ze het niet snappen, maar omdat ze veel websites letterlijk niet goed kunnen gebruiken. Dat kan komen door verkeerd kleurgebruik. Deze blog vertelt je meer over kleurenblindheid en hoe je hier rekening mee kan houden tijdens het ontwerpen van je website.

Wat is kleurenblindheid?

Iemand die kleurenblind is kan sommige kleuren niet goed zien of ziet helemaal geen kleuren. Dit komt vaker voor dan je denkt, ongeveer 8% van de mannen is kleurenblind en kan moeilijk kleuren uit elkaar houden. Dat verklaart misschien ook waarom sommige mannen hun kleding niet goed kunnen matchen, maar dat is een ander onderwerp. 

De meest voorkomende kleurenblindheid is de rood-groen kleurenblindheid. Mensen die hier last van hebben kunnen het verschil tussen rood en groen niet goed zien. Geel-blauwe kleurenblindheid komt minder vaak voor. Hierbij kan iemand geel en blauw lastig van elkaar onderscheiden.

Hoe hou je rekening met kleurenblindheid?

Je staat er waarschijnlijk niet bij stil, maar voor mensen met kleurenblindheid kan het lastig zijn om de call to action naar je product snel te vinden op jouw website, waardoor de kans bestaat dat je een conversie misloopt. Zonde toch?

Een goed voorbeeld hiervan zie je hieronder. Dit is een website van een bioscoop waar je stoelen voor een film kunt reserveren. De website geeft met bolletjes aan hoeveel plekken er nog beschikbaar zijn op jouw gewenste tijd en datum. 

Dit ziet iemand zonder kleurenblindheid

Veel mensen zullen de groene, oranje en rode bolletjes zonder probleem kunnen zien, maar mensen die rood-groen kleurenblindheid hebben zien het verschil tussen deze kleuren niet goed. Om te zien wat iemand met rood-groen kleurenblindheid ziet, is er een speciaal filter gebruikt die de kleuren op je scherm verandert en nabootst naar wat iemand met kleurenblindheid ziet.

Dit ziet iemand met kleurenblindheid

Zoals je ziet is het nu erg lastig om onderscheid te maken tussen de verschillende bolletjes, wat betekent dat het voor ongeveer 8% van de mannen erg lastig is om online een bioscoopkaartje voor een film te kopen. Dit leidt er al snel toe dat zij hun kaartje bij een andere bioscoop gaan kopen. Dat is zonde, want dit probleem is makkelijk op te lossen. Dit kan door bijvoorbeeld de gekleurde stippen te vervangen door driehoekjes, vierkantjes en cirkels

Zo maak je je website duidelijker voor mensen met kleurenblindheid

Zo is het direct duidelijk of er op een bepaalde datum nog plaatsen beschikbaar zijn. Voor mensen die de kleuren goed kunnen zien verandert er niet zoveel. Maar voor mensen die moeite hebben met het onderscheiden van kleuren kan dit het verschil maken tussen wel of geen kaartje kopen.

Het is een probleem waar lang niet iedereen zich mee bezighoudt. Men denkt vaak: “als ik iets zie, dan ziet een ander dat ook zo”. Dit is dus niet altijd het geval. Bij zowel grote als kleine bedrijven gaat dit regelmatig mis. Dit is jammer, want het is een probleem dat vaak eenvoudig te voorkomen is. Daarnaast maken deze kleine aanpassingen je website een stuk toegankelijker voor bezoekers met kleurenblindheid.

Bij IMPRES houden we uiteraard rekening met kleurenblindheid bij het ontwerpen van een website en zorgen we dat al je bezoekers je website met veel plezier en gemak kunnen gebruiken. Heb je interesse om een keer naar je huidige webdesign te kijken en te sparren over wat we voor je kunnen betekenen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op via ons contactformulier.