Steeds meer marketeers maken kennis met het inzetten van influencers binnen hun online marketingstrategie. Influencer marketing is een hot topic! Maar wat is een influencer eigenlijk? De betekenis van influencers is een groep mensen met veel volgers op social media die ingezet wordt om invloed uit te oefenen op het gedrag van een doelgroep. Influencer marketing houdt dus in dat je gebruik kunt maken van een influencer om je doelgroep te beïnvloeden. Wij leggen je uit wat daar de meerwaarde van is én waar je rekening mee dient te houden.

Waarom influencer marketing?

Er zijn verschillende redenen waarom influencer marketing succesvol is. Uit onderzoek blijkt dat consumenten earned media zoals mond-tot-mond reclame meer vertrouwen dan andere vormen van reclame. Want, een kennis of vriend geloof je eerder dan een reclame op tv, toch? Influencer marketing is een manier om je te verbinden met je doelgroep op een persoonlijke manier.

Met influencer marketing heb je de mogelijkheid om een specifieke niche te bereiken, want elke influencer heeft een eigen doelgroep. Om jouw dienst of product te promoten kun je dus op zoek gaan naar de influencer met de doelgroep die hierop aansluit. Je wilt een influencer vinden waarmee jouw product of dienst het beste geassocieerd kan worden.

Micro-influencers verdienen daarbij vaak de voorkeur; zij hebben een specifieker en toegewijder publiek als achterban (volgers) dan macro-influencers. Ze willen authentiek zijn en zullen niet alle aanbiedingen aangaan als dat niet bij hun imago past. Lees daar meer over in de blog Contentmarketing: dé 5 trends van 2019.

Lotte Influencermarketing

De juiste associatie

Je kunt er met influencer marketing voor zorgen dat jouw naamsbekendheid een enorme boost krijgt. Als je een influencer inzet om jouw merk te promoten is het bereik vele malen groter dan wanneer je dit zelf via eigen kanalen doet. Echter, het gaat wel om de kwaliteit van het publiek van de influencer in plaats van het bereiken van een zo groot mogelijk publiek. De micro-influencer met zijn of haar toegewijde publiek dient goed bij jouw bedrijf te passen, ook wat betreft toon en stijl. Je legt je reputatie in andermans handen; denk dus goed na over welke influencer je kiest voordat je een samenwerking aan gaat. Wat heeft de influencer in het verleden gecommuniceerd, en hoe? Wil jij hier als organisatie mee geassocieerd worden?

Creatieve vrijheid

Als je een gepaste influencer hebt gevonden is het belangrijk om zaken binnen de samenwerking van tevoren goed af te spreken. Ook over hoe uitingen naar buiten worden gebracht. Het is logisch dat je als organisatie controle wilt hebben over hoe de influencer over jouw product of dienst communiceert, maar probeer je hier niet blind op te staren. De influencer is expert op dit gebied en zal goed weten wat effect heeft op zijn of haar volgers. Als je de creatieve vrijheid van de influencer beperkt, wordt de geloofwaardigheid van de influencer minder. Dat heeft uiteindelijk negatieve invloed op de geloofwaardigheid en dat wil je natuurlijk niet. Als je de influencer meer vrijheid geeft ontstaat er eerder creatieve content die past bij de influencer – content die dus meer authentiek is waardoor de boodschap wordt versterkt.

"Het gaat om de kwaliteit van het publiek van de influencer in plaats van het bereiken van een zo groot mogelijk publiek"

Reclamecode Social Media

De Stichting Reclame Code houdt toezicht op reclame-uitingen om ervoor te zorgen dat reclame verantwoord is – en de klant niet wordt misleid. Dit geldt ook voor advertenties op social media. Je dient dus rekening te houden met bepaalde regels en wetten als je ervoor kiest om een influencer in te zetten voor jouw bedrijf. Er moet duidelijk vermeld worden dat het om een advertentie gaat, zodat volgers bewust zijn van het feit dat het gaat om reclame. Met name jongere doelgroepen dienen hiervoor beschermd te worden.

Je kunt dit aangeven door bijvoorbeeld de hashtags #ad of #spon te gebruiken. Of een formulering als deze kan het ook snel duidelijk maken:

“Ik ben uitgenodigd door bedrijf X om dit product / deze dienst uit te proberen.”

Het is in ieder geval belangrijk om met jouw gekozen influencer van tevoren af te spreken hoe hierover gecommuniceerd wordt. Doe je dit niet, dan word je op de non-compliant lijst geplaatst van de Reclame Code.

Het gewenste resultaat bereiken

Influencer marketing biedt dus vele voordelen, maar denk goed na over welke influencer je wilt inzetten en of deze bij jouw organisatie past. Influencer marketing is een vorm van reclame en daarom niet gratis. Daarnaast dien je zaken van tevoren goed af te spreken met de gekozen influencer om het gewenste resultaat te bereiken en online impact te creeëren. Zo zorg je ervoor dat de investering het echt waard is!

Tessa

Tessa de Vries (Online Marketing Stagiair)

Telefoon: 038 386 9181 E-mail: tessa@impres.nl