Gisteren was het zover en kwam Google met een update waardoor Accelerated Mobile Pages, oftewel AMP’s getoond gaan worden in de zoekresultaten. Uiteraard gingen bij mij direct de alarmbellen rinkelen want wat is nou precies AMP en wat is de invloed van AMP?

Ik deel in deze blog mijn bevindingen van een ochtendje zoeken op het wereldwijde web naar meer informatie en zal vertellen of het van invloed is op je website.

Wat is AMP?

AMP staat voor Accelerated Mobile Pages en het moet ervoor zorgen dat pagina’s sneller geladen worden op mobiele apparaten. Simpelweg zijn het pagina’s die worden gestript van zoveel mogelijk styling en scriptjes. Het is als het ware een uitgeklede versie van je webpagina. Om de snelheid nog meer te bevorderen gaat Google de websites cachen op hun servers. Hierdoor worden de pagina’s geladen vanaf een server die het dichts bij je in de buurt staat. Uiteraard heeft dit ook weer positieve effecten op de laadsnelheid.

Waarom vindt Google AMP belangrijk?

Ten eerste is het goed om te begrijpen dat Google als doel heeft haar gebruikers zo snel mogelijk te voorzien van het juiste antwoordt. Als de gebruikers lang moeten wachten voordat pagina’s worden geladen haken ze af. Sterker nog, volgens Google haakt 40 procent van de mobiele gebruikers af wanneer een pagina langer dan drie seconden nodig heeft om te laden. Persoonlijk denk ik dat dit ook wel klopt, als ik onderweg ben en nog snel even wat informatie wil opzoeken dan vind ik het ook irritant als het lang duurt voordat een pagina is geladen. Of ik dan ook echt terug ga naar de zoekresultaten om een andere pagina te bekijken, ik weet het niet zeker maar ik denk het wel.

Volgens Google zijn de gemiddelde mobiele websites nog vaak te sloom en daarom vindt het AMP belangrijk. Mocht je trouwens geïnteresseerd zijn in een uitgebreidere uitleg check dan deze video waarin Google zelf het belang van AMP uitlegt, met name de eerste minuut is het checken waard en slaat de spijker op zijn spreekwoordelijke kop.

1 AMP

Leuk dat Google het belangrijk vindt, maar waarom vind IK het belangrijk?

Leuk dat Google het belangrijk vindt maar dat is niet de reden waarom ik vanochtend bedacht om er een blogpost over te schrijven. De reden daarvan is dat Google ervoor heeft gekozen om AMP pagina’s bovenaan in Google te tonen. De AMP pagina’s worden in een carrouselvorm getoond. Het doel daarvan is gebruiksvriendelijkheid. Gebruikers kunnen snel door de artikelen heen scrollen door van links naar rechts te swipen.

Op het moment van schrijven is AMP alleen nog maar beschikbaar voor nieuwsberichten maar Google heeft aangegeven het later ook te willen gaan inzetten voor andere pagina’s. Mocht dit zich doorzetten dan kan dit een groot effect hebben op pagina’s die niet in de carrousel staan. Een gebruiker swipet immers van links naar rechts, in plaats van naar beneden te scrollen. Sta je niet in de carrousel? Dan zal dit jouw click through rate, en dus je organische verkeer, op mobiele devices dus ernstig kunnen benadelen.

Conclusie: Moet ik als een dolle AMP pagina’s gaan maken?

Nee. Tenzij je een website hebt met alleen maar nieuwsberichten of één die gericht is op het schrijven van artikelen is het niet nodig om als een ‘dolle’ AMP pagina’s te gaan maken. Het nadeel van AMP is namelijk dat er behoorlijk wat functies van je website verdwijnen zodra je er gebruik van gaat maken. Zo kan het zelfs voorkomen dat menu items verdwijnen. Afijn tot op heden staat AMP ook bij Google nog in de kinderschoenen en is het maar afwachten of Google hier serieus mee door zal gaan. Mocht je nu naar aanleiding van dit blog twijfelen over het wel of niet inzetten van AMP, stuur me dan een mailtje gudo@impres.nl.