ChatGPT, een AI-tool voor natuurlijke taalverwerking, ontwikkeld door OpenAI. Een handige applicatie die het creëren van content eenvoudiger maakt dan ooit. Ontzettend populair onder andere bij online marketeers, maar niet de enige applicatie die OpenAI heeft ontwikkeld. Naast ChatGPT, is er namelijk ook Github Copilot voor de developers onder ons. Samen veranderen zij de manier waarop wij ons werk uitvoeren. En misschien zelfs de toekomst van onze functies.

Wat is ChatGPT?

Veel zullen al bekend zijn met ChatGPT, maar we leggen het toch nog even uit. Zo weten we zeker wat we allemaal op één lijn liggen.

ChatGPT is een kunstmatige intelligentie, die snelle, goed geformuleerde antwoorden op uiteenlopende soorten vragen biedt. Het is ontworpen om tekst te genereren als reactie op een bepaalde prompt of invoer. Daarnaast is het van toepassing op verschillende doeleinden. Waaronder het vertalen van taal, het samenvatten van tekst en het genereren van taal.

ChatGPT is getraind om open vragen te begrijpen. Het begrijpt niet alleen bevelen, maar het begrijpt ook de taal. De bot blijft verbeteren terwijl hij leert van zijn interacties met gebruikers. Hierdoor wordt het creëren van content eenvoudiger dan ooit.

Maar wat is dan Copilot? De software die ons minder in de ban lijkt te hebben, maar zeker net zo populair is onder developers.

Wat is Github Copilot?

Hoewel Copilot voor jou wellicht minder bekend is dan ChatGPT, is het zeker AI-software die populair is onder ontwikkelaars. Copilot is een programma dat specifiek is ontworpen om softwareontwikkeling te ondersteunen en te verbeteren. Het is ontwikkeld door OpenAI in samenwerking met GitHub, een platform voor versiebeheer en samenwerking aan developmentprojecten.

Copilot maakt gebruik van geavanceerde machine learning-modellen om ontwikkelaars te helpen bij het schrijven van code. Het werkt als een soort “code-assistent” en kan suggesties doen, stukken code genereren en zelfs volledige functies of methoden aanbieden op basis van de context waarin de ontwikkelaar werkt. Het maakt gebruik van een grote hoeveelheid codevoorbeelden en kennis uit openbare codebronnen om deze suggesties te genereren.

DSC01241

Het is dus eerder een ondersteunend hulpmiddel dan een vervanging voor menselijke programmeurs.

Met de opkomst van AI-software zoals ChatGPT en Copilot zien we een verschuiving in de manier waarop we werken en content creëren. Deze technologieën hebben het potentieel om ons werk te verbeteren en stellen ons in staat efficiënter en productiever te zijn.

Onze eigen ervaringen met deze AI-softwares

Iedereen heeft zo zijn kijk op AI-software. Wij natuurlijk ook. Jip vertelt wat voor impact ChatGPT op zijn werk heeft als online marketeer en Joran legt uit hoe deze AI-softwares zijn werk als developer beïnvloedt.

Jip vertelt hoe hij ChatGPT gebruikt in zijn werk als online marketeer

“De komst van de tool ChatGPT heeft de marketingwereld toch wel een beetje op z’n kop gezet. Na de lancering van de tool is het gebruik ervan al snel in onze werkwijze vermengd. De toepassingen van de tool zijn eindeloos, je kunt het zo gek niet bedenken of ChatGPT kan je ermee helpen.

Vraag hem welke soort kaas het beste past bij een Pinot Grigio uit 2019 en hij geeft je een uitgebreid antwoord met welke kazen het beste bij deze wijn passen en waarom. Ook kun je hem vragen een liedje te schrijven over een door jou gekozen onderwerp. Niet iets wat wij in ons werk als online marketeers toepassen, maar leuk om mee te spelen.

De technologie achter ChatGPT is eigenlijk bedoeld om op te treden zoals een mens dat zou doen. Wij marketeers hebben er dus eigenlijk een persoonlijke collega bij. Maar hoe gebruiken wij deze tool in onze functie?

Een groot deel van ons werk als online marketeers bestaat uit het creëren van content. Het gaat hierbij niet alleen om het schrijven van bijvoorbeeld blogs en whitepapers, maar ook het bedenken van advertentieteksten en Google Ads koppen. Hierbij gaat het erom hoe we de aandacht van potentiële klanten kunnen trekken. Wat zijn bijvoorbeeld de laatste trends waar we op in kunnen spelen? Of nog beter, hoe kunnen we zelf een trend creëren?

Toetsenbord typen AI en ChatGPT

Onze vriend ChatGPT helpt ons hierbij. Je kunt hem met gemak vragen om productbeschrijvingen, koppen, blogberichten, CTA’s en andere content te genereren. Hier rolt dan prima content uit, zonder dat de menselijke toon verloren gaat. En als het toch nog niet helemaal is zoals je het wilt, dan is het tenminste een creatief duwtje in de rug geweest waar jij weer verder op kan bouwen.

Het zorgt voor zoveel meer efficiëntie in ons werk. Heb je Google Ads koppen nodig? ChatGPT. Wil je een nieuwe meta-description? ChatGPT. Tegenwoordig kun je met GPT4 ook een URL ingeven. Hierdoor kan hij de Google Ads koppen of meta beschrijvingen letterlijk baseren op de content van je pagina. Extra relevant dus!

Naast het genereren van geschreven content zetten wij het dus ook in om onze creatieve geest een handje te helpen. Want voordat er content geschreven kan worden moet er eerst een idee liggen. Ook hier kun je ChatGPT voor aanhaken. Zo vragen we hem regelmatig om content ideeën te bedenken. Je kunt hier heel specifiek in zijn. Zo kun je ervoor zorgen dat de ideeën aansluiten bij de SEE-fase, over een specifiek onderwerp gaan en gericht is op jouw doelgroep.

Kortom, ChatGPT is een krachtig AI-programma dat wij marketeers kunnen gebruiken om de efficiëntie en nauwkeurigheid van campagnes en andere content te verbeteren.

Van het genereren van leads en het creëren van content, tot klantenservice en zoekmachineoptimalisatie van een website op internet; ChatGPT is een hulpmiddel dat wij inzetten om tijd, moeite en geld te besparen.”

Joran vertelt hoe hij AI-software gebruikt in zijn werk als developer

“Binnen de programmeerwereld is Github Copilot een hele hype (geweest). Wel eentje die is verdeeld in 2 kampen: mensen die het fantastisch vinden, en mensen die zich zorgen maken. Maar, een hype was het zeker. Wij konden als IMPRES natuurlijk niet achterblijven en zijn hier ook mee aan de slag gegaan.

Copilot is een tool die Github zelf beschrijft als een “Pair-programming tool”, ofwel een tool die je kunt zien als een programmeur die met je meekijkt en meedenkt over de te schrijven code.

Zelf hebben we binnen IMPRES nu al een tijdje geëxperimenteerd met Copilot. En hoewel ik enthousiast word van de manier waarop Copilot je project kan interpreteren, kan ik me ook vinden in sommige zorgen die rondom Copilot spelen.

Copilot gebruiken wij als Plugin binnen onze editors. Copilot kan als het ware zinnen voor je afmaken en suggesties geven over wat de volgende stap zou kunnen zijn.

Wat ik het meest fascinerend vind, is dat Copilot de potentie heeft om je project en het bestand waarin je werkt, echt te begrijpen. Zo kan hij de intentie van je code inschatten en op basis hiervan goede suggesties geven.

Wel ben ik er meerdere keren tegenaan gelopen dat er suggesties gegeven worden die toch niet helemaal doen wat ik verwacht, niet helemaal kloppen of niet in lijn zijn met de rest van de applicatie. Dit lijkt overigens beter te gaan wanneer je Copilot een “zetje” geeft. Repeterende taken lijkt het wel sneller goed op te pakken. Bijvoorbeeld bij het maken van unittests kan Copilot, nadat je één test hebt geschreven, een stuk beter voorspellen hoe je wilt dat je tests eruit komen te zien.

De keerzijde van Copilot is dat mensen snel vertrouwen op de suggesties die Copilot geeft. Vooral voor beginnende of minder ervaren programmeurs kan dit gevaarlijk zijn. Omdat Copilot nog relatief “jong” is, is er een kans dat de suggesties die gegeven zijn niet altijd de meest robuuste oplossingen zijn. Zo zou Copilot bijvoorbeeld best een security risico kunnen introduceren, zonder dat je dit doorhebt.

DSC01290

ChatGPT werkt voor ons als programmeurs natuurlijk heel anders, aangezien deze niet in onze editor zit en zelf niet onze code aan kan raken of kan lezen. Deze tool is voor ons bijzonder handig om oplossingen voor bepaalde problemen of documentatie naar voren te halen.

Normaliter zou je een stuk documentatie opzoeken, waarna je deze informatie zelf moet omzetten naar de context van je applicatie of de vraag van de klant. Omdat je met ChatGPT een dialoog hebt, kun je direct je vraag stellen zoals je die ook van de klant zou krijgen.

Ook voor ChatGPT geldt dat we dit, mijns inziens, alleen zouden moeten gebruiken als hulpmiddel en dit niet klakkeloos zouden moeten overnemen. We weten namelijk niet precies waar van het internet ChatGPT de informatie vandaan heeft en in het geval van programmeren weet je ook niet of de oplossingen aansluiten op de meest recente versies. ChatGPT heeft namelijk geleerd tot september 2021.

Dus, hoewel ChatGPT niet per definitie het correcte antwoord heeft, weet het je vaak wel in de juiste richting te sturen.

Mijn verwachting is dat we in de toekomst steeds meer gebruik zullen maken van AI-tools zoals Copilot of ChatGPT. Zolang we dit inzetten als een tool om ons te helpen en niet blind vertrouwen op elke oplossing die eruit komt rollen, bieden deze tools veel meerwaarde wat mij betreft.”

Blijven leren en aanpassen

De opkomst van AI-softwares zoals ChatGPT en Copilot bieden nieuwe mogelijkheden en veranderen de manier waarop we content creëren en software ontwikkelen. ChatGPT biedt snelle, goed geformuleerde antwoorden op uiteenlopende vragen, terwijl Copilot ontwikkelaars ondersteunt bij het schrijven van code.

Het gebruik van deze AI-tools vraagt natuurlijk om een voortdurende leer- en aanpassingsbereidheid van onze kant. Daarom blijven ook wij leren hoe we optimaal en veilig gebruik kunnen maken van deze tools.