Gebruik je pop-ups om bezoekers van jouw website tot actie aan te zetten? Let dan op: vanaf 10 januari 2017 straft Google zogenoemde intrusive pop-ups af met een lagere ranking in de zoekresultaten. Wat kun je voortaan beter niet meer doen? En nog veel belangrijker: wat zijn de alternatieven?

Waarom bestraft Google pop-ups?

Google heeft een duidelijk doel: gebruikers snel helpen bij het vinden van antwoorden op vragen. Pop-ups vormen daarbij vaak een sta-in-de-weg. Ze overlappen een groot deel van de webpagina en roepen gebruikers bijvoorbeeld op om een Facebookpagina te liken of zich in te schrijven voor een nieuwsbrief.

Gebruikers van een zoekmachine moeten de content zien die ze verwachten, vindt Google. Klik je de titel van een nieuwsbericht aan, dan verwacht je dat je dat bericht kunt lezen. Niet dat je een aanbieding voorgeschoteld krijgt. Daarom straft Google pagina’s met opdringerige pop-ups vanaf 10 januari 2017 af met een lagere ranking in de zoekresultaten.

Pop ups die worden bestraft

2 Voorbeelden van opdringerige pop ups

Uitzonderingen op de regel

Sommige pop-ups bestraft Google niet. Zo mag je nog steeds pop-ups toepassen bij cookiemeldingen en leeftijdsverificaties. Daarnaast kun je pop-ups die een klein deel van het scherm beslaan – zoals app-banners – gewoon blijven gebruiken.

2 vanaf 10 januari 2017 bestraft Google pop ups 2

Alternatieve opties

Neemt jouw pop-up bijna het hele scherm van een laptop, tablet of smartphone in beslag, dan raden we je aan om die te vervangen. Inspiratie nodig? Hieronder vind je een aantal alternatieven

  • Opt-in-bar

Een opt-in-bar is een smalle balk onder- of bovenaan je webpagina. Net een pop-up, maar dan een stuk minder opdringerig. De opt-in-bar beslaat namelijk slechts een klein deel van het scherm.

  • Opt-in-blok

Je kunt er ook voor kiezen om het aanbod, dat voorheen in de pop-up stond, een vaste plek op de webpagina te geven. Je plaatst het aanbod bijvoorbeeld tussen twee alinea’s, waardoor het lijkt alsof je er overheen scrolt.

  • Twee-traps-pop-up

Een ander alternatief is de twee-traps-pop-up. Je laat de pop-up staan, maar voegt een tussenstap toe waarbij je gebruikers om toestemming vraagt. Wanneer gebruikers via een knop of link akkoord gaan (trap één) verschijnt de pop-up in beeld (trap twee).