Google Update: Langere meta descriptions: What to do!

Zit jij ook vaak te puzzelen om alle belangrijke informatie in de meta description te proppen? Afwegen wat je wel of juist niet wilt communiceren om er uiteindelijk achter te komen dat je net niet uitkomt met de ruimte?

Hooray for Google! Sinds 6 december, na een korte testperiode, toont Google nu ook in Nederland langere varianten van meta descriptions. Meta descriptions kunnen nu zo’n twee keer langer zijn dan voorheen.

Meta descriptions, wat zijn dat ook alweer?

De meta description is de beschrijving van je pagina. Deze beschrijving wordt in de zoekresultaten getoond. Dit resultaat, ook wel ‘snippet’ genoemd, ziet er als volgt uit:

Langere Metas blog

Hoe lang kunnen meta descriptions nu zijn?

Er is geen duidelijk maximum. Verschillende bedrijven zoals RankRanger en MOZ, welke grote autoriteiten zijn op het gebied van SEO, hebben in hun database onderzoek gedaan. Ze komen op een gemiddelde van +/- 320 uit.

Dit komt ook doordat Google meta descriptions niet beoordeelt op het aantal tekens maar het aantal pixels. Een ‘w’ kun je dus minder vaak gebruiken dan een ‘i’.

Frequency of Snippets

Wat moet ik nu doen met mijn SEO snippets?

Als eerste, je moet niks. Als je meta descriptions nu goed zijn afgestemd dan worden deze nog steeds getoond. Je kunt nu alleen meer vertellen. Dit helpt je wellicht om net dat beetje meer onderscheidend te zijn ten opzichte van de concurrentie. Daarnaast is een langere meta description niet altijd beter. Iemand die zoekt naar contactgegevens hoeft geen uitgebreid verhaal. Iemand die zoekt naar een online marketing bureau om mee samen te werken heeft daarentegen wel behoefte aan meer informatie.

Ons advies luidt als volgt:

  1. Duik in Google Analytics en ga na welke pagina’s het meeste organische verkeer vanuit Google krijgen.
  2. Doe hetzelfde maar dan in Google Search Console. Hier kun je o.a. filteren op pagina’s en het biedt extra informatie zoals gemiddelde positie en vertoningen.
  3. Noteer welke pagina’s het belangrijkste zijn. Beslis of dit pagina’s zijn die baat hebben bij een langere meta description.
  4. Pas de meta description aan tot maximaal 320 tekens, niet langer want dan is de kans groot dat Google het resultaat afkapt.
  5. Kijk na een aantal dagen hoe je snippets eruit zien in de zoekresultaten. Het kan zijn dat sommige resultaten niet volledig worden weergegeven. Dit wisselt nogal per zoekopdracht.

Hoe zit het met mobiel?

Meer dan de helft van alle zoekopdrachten op Google wordt uitgevoerd op mobiele apparaten. Dus hoe zit het met langere meta descriptions in de mobiele resultaten van Google?

Op mobiele apparaten worden meta descriptions op dit moment (nog) niet zo lang weergegeven. Houd hier dus rekening mee bij het aanpassen van meta descriptions. Komt je verkeer voornamelijk op je website via desktop (meestal B2B) maak dan de afweging of je wel of geen langere meta descriptions gaat doorvoeren. Websites waarbij het verkeer voornamelijk via mobiele apparaten binnenkomt (vaak B2C) doen er verstandig aan om hun meta descriptions uit te breiden.

Let er dan op dat je het belangrijkste vóóraan in de meta description plaatst, in de eerste 145 tekens. Dit is de informatie die hoe dan ook wordt getoond op mobiele apparaten.

Hulp nodig bij het aanpassen van je meta descriptions?

We zijn nooit te beroerd om je vragen te beantwoorden of een eind op weg te helpen. Neem hiervoor contact met ons op. Stuur je vraag naar marketing@impres.nl of bel 038 – 386 91 81.

Meer weten?

Neem contact op met Gudo. Vindt hij leuk!

Ontvang de nieuwste blogs in je inbox.

  • Dit veld is voor validatie doeleinden en moet ongewijzigd blijven.