Digitaliseringsstrategie

Een geweldig succesvol bedrijf als Albert Heijn is ooit gestart als een kleine kruidenier, met een enkele winkel, gevestigd op welgeteld 12 vierkante meter. Maar hoe is deze winkel nou écht een gevestigde naam geworden? Het antwoord is simpel: innovatie, groei en altijd koploper zijn in de branche. Wie weet wat er van ze geworden was, als ze 65 jaar na opening niet gestart waren met het telefonisch aannemen van bestellingen. Tegenwoordig is dit nog steeds dé manier om altijd een streepje voor te hebben op de concurrentie. Maar in de wereld als die vandaag is, doe je dit niet meer door van fysieke bestellingen naar telefonische bestellingen over te schakelen. Dit doe je door met je gehele organisatie een digitaliseringsslag te maken en (klant)data te omarmen, om vervolgens op innovatie in te kunnen zetten.

Benieuwd naar de mogelijkheden voor jouw bedrijf?

Neem hier contact op

De juiste richting valideren

Als aftrap van een digitaliseringstraject starten we altijd met een Discovery Sprint. In deze fase van het proces starten we met een gestructureerde brainstormsessie. Hierin halen we zo veel mogelijk informatie op. Welke systemen zijn er bijvoorbeeld, wat is het doel van de digitalisering, wat is de algehele bedrijfsdoelstelling en als er een probleem is, wat zou dan de ideale oplossing zijn? Door deze zaken goed in kaart te brengen, scheppen we een sterk kader om binnen te werken en zetten we uiteraard verwachtingen voor de rest van het traject vast. Doelen stellen maakt een een proces meetbaar en als we bij IMPRES ergens écht van houden, dan is het wel meetbaarheid. Want: ‘data levels all arguments’. 

“Wij geloven niet in een onderbuikgevoel, maar in data.”

Klantcentralisatie is de sleutel

Een van de belangrijkste dingen bij het ontwikkelen van enig nieuw product, platform of natuurlijk een digitale oplossing, is om ten alle tijden je klant centraal te stellen. De klant hoeft, bijvoorbeeld in het geval van een intern back-end systeem, lang niet altijd een écht consument te zijn. Dit kunnen ook de medewerkers van je bedrijf zijn. In al deze gevallen betekent het hanteren van een dergelijke klantcentralisatie-insteek simpelweg dat je luistert naar de juiste stemmen bij het vormgeven van je eindresultaat.

Dit is natuurlijk lang niet altijd heilig, wat dan ook de reden is dat je wel zeker moet zijn van je concept voor je deze de wereld in helpt; maar in de basis geeft dit je zonder meer waardevolle inzichten, welke vervolgens gecombineerd kunnen worden met de insteek van bijvoorbeeld de managementlaag binnen je organisatie. Hierin zoeken we samen dus naar de perfecte balans tussen zelf de lead nemen en luisteren naar de klant.

Concept validatie sprint

Om je concept concreet te krijgen en te bepalen of deze aansluit bij de vraag van je doelgroep, gaan we in deze tweedaagse sprint samen aan de slag om dit te bewijzen.
Start met valideren

Nu innoveren, later profiteren

Digitalisering vereist een zekere mate van future minded thinking. Veel bedrijven blijven hangen in de waan van de dag. ‘Als het nu nog goed gaat, waarom zou ik dan actie ondernemen?’. Het antwoord daarop is simpel: koplopers zijn voorlopers. Door nu te investeren in de toekomst en in te zetten op digitalisering, maak je met je gehele onderneming een innovatiesprong waar de concurrentie nog niet op voorbereid was. Zo neemt het vervangen van systemen en processen nou eenmaal veel tijd in beslag. Aan grote resultaten ligt vaak nou eenmaal ook een grootschalig proces ten grondslag. De truc is dus om hier op tijd op in te zetten. Met een dergelijke proactieve manier van ontwikkelen ben je ten alle tijden je concurrentie net een stap voor en ben je weer een stapje dichter bij het marktleiderschap. 

Benieuwd hoe IMPRES digitalisering aanpakt in een traditionele branche?

Download dan hier de uitgebreide whitepaper!

Draagvlak creëren

Om dermate grote veranderingen teweeg te brengen moet er ook een mindset switch plaatsvinden. Dit moet op alle niveaus binnen een organisatie gebeuren. Personeel is vaak wel te motiveren, als deze een zelfverzekerde, bevlogen leidinggevende hebben. Maar het komt ook nog wel eens voor dat de meeste weerstand tegen verandering komt van de groep die er het meeste profijt van zou hebben: het management. Dit is ook te verwachten, positieve cijfers doen klassieke ondernemers vaak denken dat deze lijn positief zal blijven. In een snel veranderend (digitaal) landschap is echter niks minder waar. IMPRES faciliteert daarom ook assistentie bij het creëren van deze digitaliseringsmindset. Wij weten wat ondernemers beweegt en hebben uitgebreide ervaring op het gebied van digitaliseringstrajecten. De tijd om te digitaliseren is nu en wij helpen je graag met de ‘hoe’. 

Benieuwd naar de mogelijkheden voor jou bedrijf?

Neem hier contact op