Werken-bij website IMPRES
Bij IMPRES zijn we op zoek naar nieuwe medewerkers. Om kwalitatieve sollicitanten te werven werken we consistent vanuit een opgestelde employer branding strategie. Als basis hebben we hiervoor een werken-bij website ontwikkeld. Op deze website communiceren we wie we zijn en waar we voor staan en wie we zoeken. Dit vormt een centrale plek. Een plek om naartoe te linken en te communiceren. In deze case lees je meer over waarom we voor deze oplossing hebben gekozen en hoe we naar ruim 2 keer zoveel sollicitaties zijn gegroeid.
De inzet van employer branding
Employer branding is de reden dat werknemers voor een specifieke werkgever kiezen. Maar het kan ook zeker een reden zijn waarom ze bij de werkgever blijven werken. Een strategie heeft dus invloed op potentiële werknemers én bestaande werknemers. Daarom is het zo belangrijk om een sterke employer branding te hebben. Zo begon de ontwikkeling van een eigen werken-bij website om verder te bouwen aan onze employer branding.

De hulpvraag en doelen
Intern groeide de vraag voor een tweede website gericht op het werven van werknemers. Potentieel geïnteresseerde medewerkers maken via deze weg, voor het eerst kennis met IMPRES. Om deze reden is het overkoepelende doel het uitstralen van een open en oprechte bedrijfscultuur. Een werken-bij website biedt verschillende mogelijkheden, zowel tekstueel als in de vorm van een foto, video of animatie. Daarnaast kunnen we op de werken-bij website heel gericht communiceren richting de (latent) werkzoekenden. Doordat we nu voor verschillende doelgroepen een eigen platform hebben, behouden we de focus.
Het belangrijkste doel is in de regio bekend staan als prettige werkgever die meedenkt met haar medewerkers en deze werkgeluk geeft. Daarnaast willen we met een werken-bij website de afhankelijkheid van recruiters verkleinen. Voor de livegang van de werken-bij website kwamen nieuwe medewerkers vaak via recruiters, het eigen netwerk of via stages binnen.
Uitdaging
De uitdaging was om een website te ontwikkelen waar ons verhaal direct tot uiting kwam. Een potentiële werknemer moest direct voelen hoe het is om bij ons te komen werken. Een passende functie en een goed salaris is belangrijk, maar het gevoel van ‘thuiskomen’ binnen een organisatie is uiteindelijk het allerbelangrijkste.

Ook meer sollicitanten werven via jouw website?
Het proces
De vacaturepagina’s zijn pagina’s die door potentiële werknemers vaak bezocht worden. Hierdoor is het belangrijk om een goede eerste indruk achter te laten. Zo wordt de inhoud van deze pagina’s vanuit verschillende disciplines binnen IMPRES bepaald. Om van het concept naar het eindresultaat toe te werken, zijn de volgende stappen gevolgd:
- Brainstormsessie
- Strategie en concept
- Functioneel ontwerp en prototypes
- Testen en lanceren
- Monitoring, evaluatie en optimalisatie

De keuze voor het CMS
Ons designteam is gestart met het ontwikkelen van de werken-bij website via het CMS Webflow. Het grootste voordeel van Webflow is de grote mate van gebruiksvriendelijkheid en het feit dat er geen handmatige updates uitgevoerd hoeven te worden. Webflow is namelijk een closed source systeem. Dit betekent dat gebruikers geen broncode kunnen downloaden en kunnen wijzigen. Het voordeel hiervan is dat de basis dus bij alle gebruikers gelijk is en automatisch bijgewerkt wordt. Hierdoor beschik je altijd over de nieuwste versie van de software. Dit komt de de veiligheid van een website ten goede.
IMPRES’ers vertellen hun verhaal
Er is niemand anders die beter kan vertellen hoe werken bij IMPRES is, dan onze collega’s zelf. Door middel van blogs vertellen onze collega’s hun persoonlijke verhalen. Aanvullend zijn er bijpassende (privé) foto’s toegevoegd. Zo geven we de sollicitant een kijkje in het leven van onze medewerkers.

Inzet van video
Wist je dat 60% van de mensen liever een video bekijkt dan een tekst leest? Een video is daarom de uitgelezen kans om potentiële medewerkers een kijkje in een organisatie te geven. Zo heeft ons videoteam een toffe werkgeversvideo ontwikkeld voor op de werken-bij website. Deze video laat zien hoe het is om te werken bij IMPRES. Daarnaast zetten we video in voor vacatureadvertenties.
Het resultaat
Het resultaat van alle inspanningen is dat we een werken-bij website hebben waarmee we ons verhaal voor de specifieke doelgroep van deze site goed kunnen vertellen. Een (latent) werkzoekende leest, ziet, voelt en hoort of IMPRES bij hem of haar past. Daarnaast krijgen we met de werken-bij website ruim 2 keer zoveel sollicitaties dan voorheen. Het gaat om kwalitatieve sollicitaties.
Vervolg
We blijven continu doorontwikkelen aan de website. Dit doen we op basis van data-analyse, experimenten en eigen kennis en ervaring. Het doel hiervan is nog beter aansluiting vinden bij de verschillende doelgroepen en het solliciteren vergemakkelijken.
Meer weten over de voordelen van een werken-bij website? Lees de blog.