Sparkling Jewels
Vertaling van B2B-markt naar B2C-klant
Essence biedt Original Equipment Manufacturing (OEM) en Original Design Manufacturing (ODM) diensten op maat voor de accessoire- en sieradenindustrie. Productiediensten (design & productie) onder Nederlands management. Sparkling Jewels is één van de concepten die zij 5 jaar geleden succesvol hebben gelanceerd. In de afgelopen jaren hebben ze een groot marktaandeel B2B ingewonnen.
De sieradenbranche, waarbij juweliers de dealers zijn, is van oudsher een traditionele markt. Toch vindt in deze branche ook steeds meer de verschuiving naar online plaats, met name voor de doelgroep tot 45 jaar. Na een trial-campagne én een fijne samenwerking in december 2019 slaan IMPRES en Essence collections de handen ineen om van Sparkling Jewels een succesvol lifestylemerk te maken.

Synergie in het creëren van een lifestylemerk
Er is een innige samenwerking aangegaan om de diensten die Essence inhouse heeft (zoals visual content creëren en office management) te binden aan de activiteiten en kennis die IMPRES heeft. Hierdoor ontstaat er synergie en kan Essence - door uitvoerende werkzaamheden zelf op te pakken - ook kostenefficiënt werken.
Gezamenlijk doel: Van Sparkling Jewels een lifestylemerk creëren om zo de naamsbekendheid te verhogen dat indirect bijdraagt aan de conversie, zowel offline bij de juweliers als online in de webshop.
Om van het succesvolle B2B-concept een B2C-lifestyle merk te ontwikkelen, zijn er verschillende fases doorlopen opgedeeld in sprints en een abonnement. IMPRES fungeert binnen de samenwerking als strategische sparringspartner en aanjager.
*In de sprints is een sterk fundament opgebouwd om binnen het maandelijkse abonnement concrete activiteiten te ondernemen om de merkbekendheid te verhogen en conversies te genereren.*Fases in het creëren van een (online) lifestyle merk:
- Sprint 1: Content
- Sprint 2: UX/UI
- Sprint 3: Insights / Ads
- Online abonnement: online marketingactiviteiten.
Sprint 1: Branding & Content
Tijdens deze sprint is Sparkling Jewels gepositioneerd. Deze positionering is tot stand gekomen tijdens een intensieve brainstormsessie, geleid door een (online) communicatiespecialist van IMPRES. Tijdens deze brainstorm is de merkidentiteit vastgesteld op basis van kennis van de markt, wensen vanuit de organisatie, een doelgroepanalyse en concurrentieanalyse. Vervolgens is de merkidentiteit omgezet naar een contentstrategie.


In deze contentstrategie zijn onder andere de tone-of-voice, visual content creation, contentkalender voor o.a. nieuwsbrief, socialmediaposts en blogs opgenomen. Daarnaast hebben we binnen dit fundament aandacht besteedt aan:
- Klantenreviews vergaren
- User Generated Content-generatie
- Consumentenvertrouwen opbouwen (retourbeleid, social proof)
- Onderzoek Instagram-hashtags
- Beste tijd om te posten
- Landingspagina’s schrijven t.b.v. social advertisingcampagnes
- Kopij social ads
- Kopij SEA campagnes
- Ontwerp Display-banners
Sprint 2: UX / UI
Tijdens deze sprint is er advies uitgebracht om de website te optimaliseren voor conversie d.m.v. UX/UI op basis van data. Doel hiervan is het percentage van kijkende bezoeker naar betalende bezoeker te verhogen.
Omdat Essence inhouse kennis heeft van basis webdevelopment, is deze sprint zo ingezet dat onze UX/UI-specialist vooronderzoek heeft gedaan en dit heeft vertaald in concrete voorstellen. Tijdens een presentatie van een dagdeel is Essence meegenomen in het advies. Hierbij is hun kennis op het gebied van UX/UI verhoogd. Essence voert deze aanpassingen zelf door waarbij IMPRES als steunpilaar op de achtergrond support biedt.

Sprint 3: Ads & Insights
Tijdens deze sprint is er voor 2020 een campagneplan opgesteld voor socialmedia-advertising (Facebook, Instagram en Pinterest). Daarnaast is er uitgebreid zoekwoordenonderzoek uitgevoerd om hierop een SEA-campagnes en Display-campagne in te richten. En door het inrichten van Insights wordt er een uitgebreide analyse mogelijk gemaakt in een Dashboard waarin alle resultaten te vinden zijn (o.a. SEO, SEA, social advertising, socialmediaposts).
- Opzetten campagne Pinterest
- Opzetten campagne Facebook & Instagram - algemene naamsbekendheid
- Opzetten campagne Facebook & Instagram - afgestemd op funnel
- ZWO vanuit potentie + ZWO vanuit GSC (huidig)
- SEO-scan
- SEA-campagne opzetten
- Display-campagne opzetten + visual ontwerp banners
- UTM taggingplan opstellen
- Dashboard creëren
- Google Analytics basis inzetten (doelen, e-commerce tracking, filters)
Sparkling Jewels | Online abonnement
Nadat in de sprints het fundament is gelegd voor de positionering en alle online marketingactiviteiten, wordt er nu concrete invulling aan gegeven binnen het online marketingabonnement. Binnen dit abonnement wordt er maandelijks gewerkt aan:
- Contentmarketing: creëren van nieuwsbrief, blogs, socialmediaposts.
- Social advertising: monitoren en optimaliseren campagnes op Facebook, Instagram en Pinterest.
- SEO: issues tackelen en website optimaliseren.
- SEA: monitoring en optimalisatie van campagnes binnen Google Ads.
- Display: doorontwikkeling banners en monitoring en optimalisatie van campagnes binnen Google Ads.
- Conversie experimenten: opzetten en analyseren van experimenten binnen Shopify
- Insights: analyse alle online marketingactiviteiten d.m.v. uitgebreid experiment.

Wat leveren alle inspanningen op?
Alle inspanningen die Essence en IMPRES samen hebben opgepakt en in de toekomst gaan uitbreiden, hebben effect op de brand awareness van Sparkling Jewels. De KPI’s die we hierbij in ogenschouw nemen zijn:
- Traffic, waaronder direct verkeer naar sparkling-jewels.com.
- Zoekvolume
- Social mentions en social engagement
- Onsite doelen als percentage van gelezen blog en bekeken video, bouncepercentage, time-on-site en bezoekfrequentie.
- Hoeveelheid aankopen en frequentie van terugkeren naar webshop.
- Testimonials en reviews
Benieuwd naar de resultaten voor Sparkling Jewels? Onze contentmarketingspecialist Eline vertelt er graag meer over. Stuur Eline een e-mail, vindt zij leuk :). [email protected]