Offline winkelervaring vertalen naar conversieverhogende online marketingmiddelen
Online winkelexperience
Jochem, voor ogen is een kwalitatieve optiekzaak in hartje Zwolle. Ze omschrijven zichzelf niet alleen als opticien, maar ook als optometrist, contactlensspecialist, binoculair specialist en stijladviseur. Kwaliteit en een positieve klantervaring staan hoog in het vaandel bij Jochem, voor ogen.
Jochem, voor ogen heeft gewerkt aan een optimale klantervaring in de winkel. De wens was om deze offline winkelexperience te vertalen naar online marketingmiddelen die conversieverhogend werken. Doel: online marketingmiddelen inzetten voor meer online zichtbaarheid, vergroten naamsbekendheid en meer afspraken in de zaak.
Na een grondige analyse van de huidige inzet van de middelen en een doelgroeponderzoek hebben wij gekozen voor een multidisciplinaire inzet van verschillende middelen om alle doelstellingen te bereiken:
- Websiteoptimalisatie en restyling;
- SEO: landingspagina’s, content;
- SEA: Google Ads;
- Contentmarketing: maandelijks creëren blogs, socialmediaposts, productie foto- en videoshoots;
- Social ads: betaalde advertentiecampagnes via Facebook en Instagram;
- Insights: inzicht in data en analyse inzet SEA en social ads.

Kick off online inzet met stevig fundament: website restylen en optimaliseren
In 2015 creëerden onze developers een gebruiksvriendelijke, nieuwe website voor Jochem, voor ogen. Toen Jochem, voor ogen eind 2018 een nieuwe huisstijl kreeg, hebben wij deze restyling doorgevoerd op de website. Daarnaast hebben wij optimalisatieslagen gemaakt om de online doelen te behalen:
- Openingstijden getoond op basis van het huidige tijdstip (dynamisch).
- Meer en prominentere call-to-action-knoppen.
- Redesign van contentblokken.
- Toevoegen widget ‘Klanten Vertellen’.
- Toevoegen van corporate sfeervideo in header.
Ook hebben we ontwerpwijzigingen doorgevoerd om acties in het oog te laten springen en zo de doelgroep te triggeren. Daarnaast voegden we verschillende contentpagina’s toe voor een betere vindbaarheid van de website én waarmee Jochem, voor ogen haar kwaliteitsstatus kan aantonen.


Sterke verbinding tussen SEO, SEA en content
Om de vindbaarheid van de website te verhogen is er gewerkt aan zoekmachineoptimalisatie en zijn er online advertenties ingezet. Allereerst voerden we een uitgebreid zoekwoordenonderzoek uit om te achterhalen op welke zoektermen precies wordt gezocht door de uiteenlopende doelgroepen (kinderen, lenzen- en brildragers).
Het resultaat
Met behulp van dit zoekwoordonderzoek creëerden we verschillende landingspagina’s waar de gebruikte zoektermen op terugkomen. Op deze manier worden de landingspagina’s ook daadwerkelijk gevonden en bezocht door de desbetreffende doelgroep.
Op de nieuwe SEO landingspagina’s komen nu de Adwords-campagnes uit. De maandelijkse blogs geven een boost in de organische zoekresultaten én worden gebruikt in social media posts en social ads-campagnes.
Knallen met contentmarketing
Om online nóg beter zichtbaar te zijn en te werken aan de naamsbekendheid werken we ook aan contentmarketing voor Jochem, voor ogen. Hieronder vallen de maandelijkse blogs, het plaatsen van berichten op de social mediakanalen van Jochem, voor ogen (Facebook, Instagram en Google Mijn Bedrijf) en de inzet van (bedrijfs)video’s. Dit alles wordt ingezet op basis van een sterke, crossmediale strategie.

Door de online activiteiten van IMPRES zijn wij niet alleen veel beter zichtbaar, maar hebben wij in een korte tijd ook veel nieuwe afspraken binnen gekregen via onze website. Je merkt dat onze naamsbekendheid enorm is gestegen, supergaaf!
Arie van Vliet, Directeur Jochem, voor ogen
We werken elke maand met een specifiek thema om elke doelgroep te kunnen voeden met de juiste informatie. De eerste maand stond bijvoorbeeld in het teken van Kidscare, waarvoor een speciaal blog geschreven werd die inhaakte op de actualiteit, namelijk de invloed van beeldschermen op kinderogen. Hier wordt op de socials naar verwezen met op maat gemaakt beeldmateriaal.
Onze content creators hebben hier speciale foto’s en video’s voor geschoten met de medewerkers / klanten in de winkel van Jochem, voor ogen. Deze beelden dienen perfect als sfeerimpressie en komen weer overeen met de offline winkelervaring. Zo blijven we op een gestructureerde en strategiegerelateerde manier doorwerken aan de content.


Van blog naar magazine
Een voordeel van alsmaar meer content is dat je deze ook weer makkelijk kan hergebruiken! Zo werd een blog die wij schreven en publiceerden (met de foto’s die wij hiervoor maakten), vervolgens omgeturnd tot een offline spread in een magazine. Op deze manier heb je nóg meer profijt van contentmarketing.

Betaalde campagnes via social media
Naast de organische berichten via social media, hebben we ook betaalde campagnes ingezet via Instagram en Facebook. Met deze social advertenties wilden we een top-of-mind positie creëren bij de doelgroep(en) van Jochem, voor ogen. Het uiteindelijke doel is dat zij een actie (conversie) uitvoeren in de vorm van het maken van een online afspraak voor in de optiekzaak.
Enkel door de inzet van social ads is het aantal klanten buiten Zwolle gestegen met 31% ten opzichte van vorig jaar! Een enorme groei in een korte tijd.
Inzicht in data voor bepaling succes en optimalisatie
Al deze ondernomen activiteiten vormen samen één groter geheel en hangen nauw met elkaar samen. Bovendien leveren alle online activiteiten een grote hoeveelheid data en inzichten op. Deze zogenaamde Insights delen wij altijd met onze klanten, zodat zij op de hoogte zijn én blijven van onze inspanningen en resultaten. Elke maand delen we de resultaten met Jochem, voor ogen. En op basis van de maandelijkse analyses optimaliseren wij onze online marketingactiviteiten verder om nóg meer online impact te creëren!

