Informeren, vergelijken en aanvragen
Gezondverzekerd
Gezondverzekerd – een website die ingezet wordt in het sociale domein. Gezondverzekerd.nl is gebouwd om consumenten te informeren over de mogelijkheden van een collectieve zorgverzekering voor mensen met een laag inkomen, chronische ziekte of beperking. De website ondersteunt bij het informeren, vergelijken en aanvragen van deze collectieve zorgverzekering. In 2 maanden tijd worden meer dan 50.000 aanvragen gedaan via de website.
Backoffice applicatie – een geautomatiseerd proces in de vorm van een applicatie waarin alle aanvragen, voor meer dan 100.000 personen, vanuit gezondverzekerd.nl terechtkomen. Met behulp van deze applicatie kan de gebruiker zien waar de aanvraag is in het proces van aanvragen tot aangekomen bij verzekeraar. Gemeentelijke medewerkers en zorgverzekeraars behandelen aanvragen vanuit de applicatie. De applicatie wordt 24/7 gemonitord.


De uitdaging
Website
Ontwikkel een website met behulp van de nieuwste technologie waarop collectieve zorgverzekeringen via gemeenten worden aangeboden en waarop bezoekers een aanvraag kunnen doen. Er moet focus zijn op User Experience (UX) en User Interaction (UI). De funnel om een aanvraag te doen moet eenvoudig, duidelijk en snel zijn, zodat een bezoeker begrijpt wat die doet en snel door de funnel kan navigeren. Tevens moet er maatwerk mogelijk zijn om specifieke wensen van gemeenten te kunnen implementeren. Via gezondverzekerd.nl moeten bezoekers op detailniveau gemeentelijke pakketten kunnen vergelijken en moeten zij een inkomenstoets of vermogenstoets kunnen doen waarin zichtbaar wordt of men tot de doelgroep van de gemeentepolis behoort.
Backoffice applicatie
Ontwikkel een applicatie waar de aanvragen vanuit de website in terechtkomen. Deze applicatie moet technisch stabiel en van hoge kwaliteit zijn. Tevens moet er een duidelijk overzicht geboden worden, moet de applicatie snel zijn en moet de zoekfunctie snel werken. In de applicatie moeten gemeentelijke medewerkers kunnen inloggen om aanvragen te bekijken en te beoordelen die alleen voor hun van toepassing zijn.

De oplossing
Website
Het team van IMPRES realiseerde in samenwerking met het IT-team van de opdrachtgever in een aantal maanden tijd een website die collectieve zorgverzekeringen aanbiedt. De oude funnel is kritisch geanalyseerd. Met de uitkomsten van deze analyse, een data-analyse en nieuwe ontwikkelingen zijn de UI- en UX-experts aan de slag gegaan. Daarnaast is het development team gaan bouwen. Het was erg belangrijk om technisch goede oplossingen te kiezen waardoor de site uitstekend presteert op zowel snelheid, functionaliteit en data.
Op de huidige website wordt informatie aangeboden, kan er worden vergeleken en kunnen aanvragen gedaan worden. Dit is specifiek per gemeente in te richten. Voor bezoekers is er een eenvoudige en snelle funnel opgezet. Hier worden bezoekers doorheen gestuurd om een aanvraag voor een collectieve zorgverzekering te voltooien.
Backoffice applicatie
Naast de website is er een backoffice applicatie gerealiseerd waarin aanvragen van de website terechtkomen. Wanneer een aanvraag binnenkomt worden er meerdere transporten/processen geactiveerd. Denk aan het versturen van berichten naar de gemeente en naar de aanvrager.
Aanvragen worden per gemeente in een duidelijk overzicht gepresenteerd. Dit betekent dat iedere gemeentelijke medewerker alleen de aanvragen ziet die voor de betreffende collectieve verzekering van die gemeente zijn aangevraagd. Er is een rechten- en rollensysteem geïmplementeerd wat ervoor zorgt dat iedere gebruiker alleen ziet wat die moet en mag zien. Met behulp van een snelle applicatie en slimme zoektechnieken kan een gebruiker snel vinden wat die zoekt.
Het resultaat
Er zijn op de website gezondverzekerd.nl 325 gemeenten uit Nederland aangesloten. In het hoogseizoen (november / december) worden er meer dan 50.000 aanvragen via gezondverzekerd.nl gedaan. Dit betreft bijna 100.000 personen in deze aanvragen. De aanvragen komen terecht in de backoffice applicatie. Vanuit hier worden zij verwerkt en doorgestuurd naar de betreffende verzekeraar. Door een goede en veilige basis van de website kunnen er op hetzelfde moment meer dan 300 bezoekers een aanvraag doen, zonder op snelheid in te hoeven leveren. Op deze manier hebben we met gezondverzekerd.nl in twee maanden tijd 155.000 nieuwe gebruikers mogen verwelkomen.
Geautomatiseerd proces
Alle aanvragen die in de backoffice applicatie komen, worden middels een half-geautomatiseerd proces snel verwerkt. Deze automatisering zorg ervoor dat er in een week tijd duizenden aanvragen beoordeeld kunnen worden. Dat in deze aanvraagperiode gemeenten, verzekeraars en consumenten op de hoogte gehouden worden komt door snelle en krachtige techniek en een combinatie van regiomanagement (vanuit de opdrachtgever) per zorgverzekeraar(s) en gemeente(n), en een IT-team dat gestructureerd werkt middels een strakke planning aan zaken als configuraties, content, campagnes en techniek. De website en backoffice applicatie worden 24/7 gemonitord om het proces zo goed mogelijk te laten verlopen.

Hoe verder
IMPRES blijft doorontwikkelen aan zowel de website als de backoffice applicatie. Het IT-team van gezondverzekerd.nl en IMPRES werken met de scrummethode om een zo goed en efficiënt mogelijk resultaat te halen. Er worden nieuwe features, basiselementen en stabiliteitsfactoren ontwikkeld om de website en de applicatie zo optimaal mogelijk te maken voor bezoekers, gebruikers en beheerders. Daarnaast werken we aan het realiseren van koppelingen tussen Nederlandse zorgverzekeraars en de backoffice applicatie. Zo maken we de website en applicatie steeds beter! We doen dit door middel van inzet van onze expertise en actuele kennis op het gebied van complexe technieken , gebruikerservaring en -interactie en online marketing.