GroenOpgewekt 5.0

Opdrachtgever:
GroenOpgewekt 5.0
Expertise:
Concept & Design, Online Marketing
Doorlooptijd:
3 maanden

Samen met GroenOpgewekt 5.0 heeft IMPRES gewerkt aan het verhogen van het aantal leads op de website. Er zijn verschillende experimenten en campagnes opgezet om meer online resultaat te behalen. Één daarvan lichten we toe in deze case.

Wie is GroenOpgewekt 5.0?

GroenOpgewekt 5.0 is specialist in het opwekken, beheren en opslaan van zonne-energie. Het bedrijf opereert vanuit Meppel. De organisatie helpt bedrijven en particulieren met de energietransitie van fossiele brandstof naar groene energie. GroenOpgewekt 5.0 biedt maatwerkservice voor het aankopen en plaatsen van zonnepanelen uit Nederland en Duitsland. Daarnaast zorgt het bedrijf ervoor dat de energie die opgewekt wordt opgeslagen of teruggeleverd wordt. Zo wordt schone energie deelbaar voor iedereen.

De naam GroenOpgewekt 5.0 is opgedeeld in drie elementen. Zo staat Groen voor duurzaamheid, Opgewekt voor energie en enthousiast en 5.0 voor het jaar 2050. Volgens de Europese Commissie moet de samenleving in dit jaartal CO2-neutraal zijn.

GroenOpgewekt impres

Wat was het doel?

Om inzicht te krijgen in de mogelijkheden en de kosten voor het plaatsen van zonnepanelen, dient er een offerteaanvraag ingediend te worden op de offertepagina. Het doel was om de gebruiksvriendelijkheid te verbeteren van deze offertepagina. Een gebruiker dient zo eenvoudig en makkelijk mogelijk een offerteaanvraag in te kunnen vullen. Het uiteindelijke doel voor GroenOpgewekt 5.0 was om meer kwalitatieve leads te binnen te halen. Alle optimalisatie inspanningen hebben geleid tot een groei van 300% in offerteaanvragen en een groei van 12% conversiepercentage.

Snel testen

Om de gebruiksvriendelijkheid van een pagina te verhogen werkt IMPRES veelal met experimenten. Een experiment is voor IMPRES een iteratief middel om te kijken of bepaalde aanpassingen of functies op een bepaalde website werken. Als blijkt dat een experiment succesvol is geweest, kunnen veranderingen of toevoegingen uiteindelijk op meerdere pagina’s doorgevoerd worden. Deze werkwijze zorgt ervoor dat er in korte tijd zonder al te veel financiële middelen snel getest kan worden. 

Welke middelen zijn er ingezet om het doel te behalen?

Allereerst is de huidige pagina voor het aanvragen van een offerte onder de loep genomen. Door te kijken naar het gedrag van bezoekers op de pagina, konden er nieuwe inzichten verkregen worden. Het analyseren van het bezoekersgedrag is onder andere gedaan met heatmaps en video-opnames via de tool Hotjar. Hieruit is duidelijk geworden dat bezoekers door bepaalde elementen op de pagina eerder afgeleid werden. De uitkomsten van deze analyses zijn meegenomen in het optimaliseren van de pagina. De pagina is overladen met allerlei elementen die voor afleiding zorgen. Daarbij is ook het formulier niet overzichtelijk. De oude situatie is hieronder weergegeven.

GroenOpgewekt5.0-oude-pagina-1

Overzichtelijk en afleidingsvrij

IMPRES heeft vervolgens een experiment opgezet. Het experiment betrof een nieuw design voor de offertepagina. Hierin kreeg het offerteformulier een prominentere plek op de pagina. Het uitgangspunt van het design was rust, overzicht en niet teveel af te wijken van het design van de rest van de website. Op deze manier ervaart een bezoeker weinig afleiding. De enige afleiding van de pagina is een extra bevestiging dat de bezoeker bij GroenOpgewekt 5.0 aan het juiste adres is.

Samen met GroenOpgewekt 5.0 is er vervolgens kritisch gekeken naar de vraagstelling en de informatie die daarmee verkregen werd. Tevens is de volgorde van de vragen iteratief aangepast waardoor de bezoeker de vragen sneller en eenvoudiger kon beantwoorden. Één van de versies is hieronder weergegeven.

GroenOpgewekt-pagina

De experimentpagina zoals hierboven is nog lang niet definitief. Het is simpelweg een test om te kijken welk gedrag bezoekers vertonen op de pagina. Het experiment heeft geleid tot nuttige inzichten. Op basis van de resultaten die zijn opgedaan vanuit het experiment, kan er doelgerichter een nog gebruiksvriendelijker pagina ontwikkelt worden. 

Relevant verkeer door gerichte targeting

Naast het verbeteren van de offertepagina is het belangrijk om voldoende verkeer van goede kwaliteit naar de website te leiden. Dit is gedaan aan de hand van lokale uitingen in Google en via verschillende social mediakanalen. Op deze manier konden de advertenties zeer gericht ingezet worden van GroenOpgewekt 5.0. De onderstaande landingspagina was bijvoorbeeld gekoppeld aan de uitingen voor Meppelaars.

landingspagina-groenopgewekt

Naast de lokale uitingen zijn er a/b-tests uitgevoerd onder verschillende doelgroepen op social media. Zo  hebben we een specifieke boodschap gericht aan de particulieren die er vooral voor wil zorgen een zo kleine mogelijke footprint achter laten. Een andere boodschap is gericht op particulieren die vooral opzoek zijn naar de financiële voordelen. Door middel van deze opsplitsing konden we twee uiteenlopende maar belangrijke voordelen van zonnepanelen presenteren aan de doelgroep van GroenOpgewekt 5.0. Voor beide doelgroepen is er veelvuldig getest met diverse advertentiematerialen zoals afbeeldingen en advertentieteksten. Op deze manier zorgen we voor steeds kwalitatief sterker wordend verkeer naar de website.

Het resultaat 

De bezoekersaantallen zijn met behulp van betaalde advertenties via de zoekmachine en verschillende social mediakanalen fors gestegen. In combinatie met het experiment heeft dit uiteindelijk geleid tot een groei van 300% in offerteaanvragen en een groei van 12% conversiepercentage. Een tevreden klant tot gevolg! 

Als leverancier van ‘hoge kwaliteit’ zonnepanelen installaties werken wij graag samen met ‘hoge kwaliteit’ partners. Bedrijven die zich, net als ons, hebben gespecialiseerd in hun vak en een specifieke focus hebben met veel ervaring. Sinds 2012 lopen de eerste contacten al met IMPRES, vanaf het begin af aan zijn ze altijd zeer behulpzaam geweest en hebben ze altijd goed met ons mee gedacht. We zien IMPRES dan ook als een verlengstuk (collega) van onze eigen organisatie, en past binnen het team van GroenOpgewekt 5.0. Samen met Gert en Wouter van IMPRES hebben we ook voor dit jaar weer nieuwe marketingplannen gemaakt! Fijne mannen die ons bedrijf goed kennen, evenals onze producten en diensten. Zij kunnen zich dan ook goed inleven in onze vraagstukken, op een zeer plezierige wijze. Ook voor dit jaar hebben we de lat weer hoog gelegd met als doel om meer kwalitatieve leads en meer conversie te genereren bij de juiste klanten, klanten die bij ons passen. De resultaten tot dusver zijn boven verwachting en dat onderschrijft nogmaals onze geachte “samen maken we elkaar sterker!’
Pouwel Slurink - GroenOpgewekt 5.0!

Hoe nu verder? 

Met behulp van dit succesvolle experiment zijn er tal van inzichten verkregen. Inzichten die we kunnen gebruiken tijdens de verdere samenwerking met GroenOpgewekt 5.0. Op basis van de resultaten van het experiment weten we bij IMPRES waar we op moeten sturen om nog meer resultaat te halen. De komende tijd zijn we vooral campagnematig aan de slag om nog meer uit deze inzet te halen. De vervolgstappen zullen alles te maken hebben met het vernieuwen en verbeteren van de online aanwezigheid van GroenOpgewekt en de verdere professionalisering hiervan.