Volledige digitalisering & automatisering
Full service distributeur
SMT (Services, Machinery & Trucks) is een toonaangevend full service distributiebedrijf van machines en machineonderdelen van grote merken als Volvo Construction Equipment, Sennebogen & Holms. Sinds 70 jaar is SMT (voorheen Kuiken Groep) internationaal actief. SMT Benelux heeft ongeveer 300 mensen in dienst. Klanttevredenheid, duurzaamheid en veiligheid zijn belangrijke pijlers van SMT.

Uiteenlopende processen en beschikbare data
SMT is een grote organisatie en heeft te maken met veel partijen: werknemers, klanten en leveranciers. Voor uiteenlopende in- en externe processen wordt er gewerkt met verschillende systemen. Denk bijvoorbeeld aan een intranet, een inlogportaal voor klanten en een webshop. De uitdaging is om de hele organisatie te digitaliseren, ofwel alle systemen te ontsluiten naar internet, en informatie toegankelijk te maken voor alle betrokken partijen.
Toegankelijk en aantrekkelijk
Klanttevredenheid staat hoog in het vaandel bij SMT. Ook klanten dienen makkelijk informatie te verkrijgen of machinegegevens in te zien of te achterhalen. Het is de uitdaging om de klanttevredenheid naar een nóg hoger level te tillen door klanten zo goed mogelijk te bedienen en systemen toegankelijk en aantrekkelijk te maken. En daar helpt IMPRES bij.

Dankzij IMPRES hebben we grote stappen kunnen zetten met SMT. Daarnaast is de samenwerking erg prettig.
Jurjen Born, product owner namens SMT
De uitdaging
Enerzijds dienen processen en systemen geoptimaliseerd en geautomatiseerd te worden. Zo zijn er bijvoorbeeld alleen al 2,5 miljoen machineonderdelen beschikbaar. Hoe bedien je een gebruiker dan zo goed mogelijk? Welke look-and-feel past daarbij? Techniek en design dienen op elkaar aan te sluiten voor een optimale werking.
Aan de andere kant is het de uitdaging om kansen te vergroten op de markt. SMT staat bekend als distributeur van machines, maar zo zijn er meer kansen. Het is belangrijk dat de juiste data op de juiste plek beschikbaar is; zowel voor de werknemer, klant als leverancier.

Werkwijze
In totaal zijn er 9 deelprojecten uitgezet. Stredge treedt op als facilitator en is nauw betrokken bij het hele proces om het merk SMT te blijven versterken. Om alle projecten in goede banen te leiden wordt er gewerkt aan de hand van de Scrum-werkwijze. Hier ging een uitgebreid vooronderzoek aan vooraf; denk aan brainstormsessies, het uitwerken van user flows en persona’s, het bedenken van scenario’s en onderzoek naar hoe bezoekers navigeren.
Ook werd er meegekeken bij de klant: dit gebeurde letterlijk op locatie om te kijken hoe het er intern aan toe gaat. Zo kon er een goede inschatting worden gemaakt en meegedacht worden over een passende strategie, waarbij webdevelopment, (interactie) design en online marketing samenkomen. Wij werken niet vóór maar mét onze klanten en hebben samen met SMT een sterke strategie neer kunnen zetten.
Het resultaat
De eerste stap en het eerste deelproject was een vernieuwde corporate website. En deze is nu live! Je stapt gelijk in de wereld van SMT. De website is gebruiksvriendelijk, overzichtelijk en bevat relevante informatie. Door de nieuwe uitstraling en features worden gebruikers nóg beter geholpen en behoudt SMT haar leiderspositie. Uiteraard wordt er ook gekeken naar hoe deze corporate website scoort en wat er gaandeweg nog geoptimaliseerd kan worden.




Hoe verder
Nu de corporate website live is, wordt er verder gewerkt aan de andere deelprojecten. De uitdaging is dat de look-and-feel van al deze systemen gelijk is aan elkaar en de systemen technisch met elkaar kunnen (blijven) communiceren, zodat de gebruiksvriendelijkheid zo optimaal mogelijk is.