SEO Techniek

SEO techniek vormt de fundering van je website en is een van de belangrijkste pijlers om je zoekmachine-succes op te bouwen. Als de techniek sterk staat, dan heb je de moeilijkste horde al achter de rug. Benieuwd naar wat hier allemaal onder kan vallen? Op deze pagina lichten we een paar van de belangrijkste SEO-technische aandachtspuntjes voor je uit!

Ready to shoot for the stars met je SEO?

Neem hier contact met ons op, wij hebben er zin in!

Sitestructuur

De indeling van een website kan de gebruikerservaring maken of breken. Over de jaren heen verzamel je een hele bak aan pagina’s en content. Op het moment dat je hier geen strakke structuur voor aanhoudt, raak je op den duur het overzicht compleet kwijt. Zo ook je bezoekers. Het gevolg is logisch: mensen verlaten je website, zonder te vinden wat ze zochten. Maar dat geldt niet alleen voor de menselijke bezoekers!

Op het moment dat je site namelijk niet goed ingedeeld is, dan kan ook Google door de bomen het bos niet meer zien. Door je sitestructuur op orde te houden, zorg je dus voor bezoekers in alle soorten en maten, vooral mensen en robots, dat je website een bron van informatie vormt en niet een veredelt doolhof. Daarover gesproken, hoe leest Google je site eigenlijk uit?

Site optimalisatie

Bij het optimaliseren van een website, denken veel mensen al gauw aan het verbeteren van foto's teksten en de overall 'look' van een website. Laat dat nou net zijn waar we het hier niet over gaan hebben! Bij website optimalisatie kijken we echt naar wat er achter de schermen allemaal gebeurt. Veel van deze punten zie je op het eerste oog dus niks van, maar zijn des te belangrijker om op orde te hebben. Laten we er gewoon induiken!

Crawlability issues

Om het onderwerp en de kwaliteit van de content op je website vast te stellen, laat Google je website doorzoeken door zogenaamde ‘crawlers’. Deze bots indexeren je volledige website en bepalen onderaan de streep hoe goed (en of) je pagina’s in Google vertoond zullen worden. Op het moment dat bepaalde elementen op je site dus niet helemaal goed staan, kun je zomaar eens zoekmachine-plaatsingen en daarmee SEO-waarde voor je domein mislopen.

Pagespeed

De snelheid van je website verbeteren is een van de punten waar je niet alleen Google, maar óók je klant gelukkig mee kan maken. Door aandacht te besteden aan pagespeed optimalisatie zorg je er simpelweg voor dat je site eerder geladen is en je gebruikers dus eerder de content te zien krijgen die je voor ze klaar hebt gezet. Met het gefaseerd inladen van je pagina, het reduceren van overtollige stukken code en slimme comprimeer trucs, verhogen we de snelheid van jouw pagina. Waardoor dus niet alleen je klant, maar ook de Google bots sneller door je site heen kunnen kijken.

Krijg je een nieuwe website of ben je grote aanpassingen aan het doorvoeren?

Download dan de website-migratie checklist zodat je alle SEO-rankings behoudt

Structured data

De zichtbare informatie op je pagina is erg belangrijk, zeker voor de bezoeker. Maar Google houdt er van om toch nog net dat beetje extra informatie te krijgen bij het uitlezen van een pagina. Door middel van ‘Structured data’ geef je Google precies dat: gestructureerde data, die direct uitgelezen kan worden, om de inhoud en waarde van een pagina snel en gemakkelijk te kunnen bepalen. 

Dit brengt daarnaast nog meer mogelijkheden met zich mee.  Op deze manier kunnen bijvoorbeeld vacatures aangeleverd en ingeladen worden in Google for Jobs. Zo verhoog je niet alleen de hoeveelheid traffic, naar je site, door middel van een plaatsing op een goed platform, maar creëer je dus ook een nieuwe ingang om potentieel personeel binnen te halen voor je bedrijf.

Jouw vacatures bovenaan in de zoekmachine?

Lees meer over Google for Jobs

Site migratie

Een nieuwe website is altijd een mooie mijlpaal: je hebt maanden gewerkt aan een vet nieuw design, dat compleet erop ingericht is om een zo goed mogelijke User Experience te bieden aan je bezoekers. Maar dan gebeurt het: na de overgang naar de nieuwe site, en misschien wel de nieuwe domeinnaam, wordt je website opeens niet meer gevonden in Google. Hierdoor verlies je een reusachtig aandeel van de klanten-aanwas waar je normaal zo op steunt. Dit is tekenend voor een een slecht gemigreerde website. Om dit te voorkomen, hebben we uitgebreide checklists voor het migreren van sites. Zo zorgen we dat je website na een migratie juist kan stijgen in de zoekresultaten en je gloednieuwe content optimaal benut kan worden!

Ben jij er klaar voor om de zoekresultaten te domineren?

Is je doel om hoog te komen in de zoekresultaten en wil je graag een partner met kennis van Technische SEO? Laten we samen kijken hoe we jou verder kunnen helpen!