SEO Autoriteit

Op het moment dat iemand een zoekopdracht intypt in de zoekmachine, dan is deze persoon op zoek naar websites waar ze op kunnen bouwen: hoge kwaliteit sites, met de informatie die ze zoeken. Dat weten de zoekmachines ook! Daarom worden er allemaal verschillende parameters aan de crawler bots meegegeven, om op te letten bij het uitlezen van een website. Gelukkig zijn er legio aan tools die ons helpen jouw website te analyseren en optimaliseren op SEO autoriteit. Benieuwd hoe dit allemaal werkt? Lees snel verder!

Domain Authority & Page Authority

Domain Authority (DA) & Page Authority (PA) zijn twee van de belangrijkste termen die we gebruiken bij het analyseren van de autoriteit score van jouw website. Deze twee metrics worden aan ons geleverd door MOZ. Dit bedrijf bootst al sinds jaar en dag het algoritme van Google na en kan daardoor perfect inschatten hoe sterk, of juist zwak, jouw autoriteit score is. Zo wordt er bijvoorbeeld gekeken naar hoeveel inkomende links van externe websites er bestaan per pagina en voor je site als geheel. Hier zullen we later bij ‘Linkbuilding’ verder over uitwijden, laten we nu eerst kijken naar hoe je deze autoriteit zoal kan veroveren! 

SEO autoriteit door: Kennisbanken & FAQs

Content is een van de belangrijkste onderdelen van je SEO strategie en hiermee geef je de zoekmachines namelijk broodnodige context, zodat ze je website beter kunnen uitlezen en beoordelen. Daarnaast geeft deze content de bezoeker alle reden om meer tijd op je platform door te brengen, wat ze zonder enige twijfel dichter tot zowel micro- als macro conversies brengt. Een van de manieren om je site de doordrenken van content, is het toevoegen van een Kennisbank en een Frequently Asked Questions (FAQ) pagina. Dit soort content catalogussen, helpen de bezoeker namelijk direct aan de belangrijkste vragen die ze mogelijk zouden kunnen hebben. Je ontzorgt ze hiermee, voordat ze bij je service-afdeling terechtkomen, wat onderaan de streep dus kostbare tijd bespaart!

Als deze stukken content goed worden toegevoegd, kunnen ze daarnaast ook nog eens in aanmerking komen om in de SERP-questions terecht te komen. Dit is het lijstje met vragen wat je soms ziet staan aan de bovenkant van de zoekresultaten op bijvoorbeeld Google. Hier worden zowel specifieke als hoog-over-vragen uitgelicht. Deze ontstaan door een hoog zoekvolume op dergelijke vragen. Sluit jouw FAQ-antwoord aan op deze vraag én heb je dit technisch goed in je website verwerkt? Dan heb je een kans om een premium-plek te veroveren in de zoekresultaten.

Social proof: Reviews, Ratings & UGC

Een van Robert Cialdini's favoriete termen, social proof, is tevens een van de opvallendste kenmerken van ons als mensen. De theorie achter social proof vertelt ons namelijk dat mensen graag kopiëren en van meningen van anderen uitgaan (iets met een schaap en een dam). We hechten dus ongekend veel waarde aan hoe niet alleen vrienden of familie, maar ook vreemden een product of dienst ervaren.

Ratings & Reviews

Jij hebt natuurlijk het mooiste product dat er is, dat wil je aan de wereld laten weten. Social proof kan je hier een handje in helpen. Zo kun je mensen de optie geven om ratings en reviews achter te laten na de aankoop van je product. Dit kan kan natuurlijk zowel over het product als over de verleende service gaan. Google Mijn Bedrijf geeft bijvoorbeeld een mooie kans om klanten bedrijfsreviews achter te laten, wat toekomstige zoekers (mits ze net zo blij zijn met je bedrijf als je hoopt) laat weten dat ze aan het juiste adres zijn.

User Generated Content (UGC)

Content is een van de belangrijkste onderdelen bij het opbouwen van een goede reputatie onder je doelgroep. Naast ratings en reviews kun je mensen dan ook motiveren om je product/bedrijf van een nog nét wat verder gaande vorm van social proof te voorzien: User Generated Content (UGC). Dit kan simpelweg inhouden dat iemand een foto plaatst met je product op Instagram en je hier vervolgens in tagt; maar dit kan ook zover gaan als het schrijven van hele blogs over het product. Ervaring leert dat klanten soms nog wel een klein zetje in de rug nodig hebben. Dit kan je doen door middel van een ‘incentive’, een reden om de content te creëren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het posten van een foto met aangeschaft product, voorzien van een tag en een unieke hashtag. Waar eind van de maand met een loting één van de bijdragers een giftcard van 50 euro wint. Natuurlijk zijn hier oneindig veel opties in, dus wees vooral creatief!

Linkbuilding

Linkbuilding is een van de klassieke, en tevens meest omstreden, manieren van online autoriteit vergaren. Toch werkt het tot op de dag van vandaag. Met linkbuilding vergaar je externe linkjes naar je website. Deze online verwijzingen zorgen er voor, mits de kwaliteit hiervan goed gemonitord wordt, dat je website een hogere relevantiescore gaat ontvangen van de zoekmachines. Deze gaan er namelijk vanuit dat websites waar veel naar gelinkt wordt vanaf gerelateerde platformen relevante informatie te bieden hebben voor de bezoeker. Door een sterk linkprofiel op te bouwen, met sterke, gevarieerde links en anchorteksten, stijgen je individuele pagina's naar de top van de zoekmachine; waardoor je website als geheel ook een autoriteitsboost krijgt.

Publishing

Persberichten

Een van de beste manieren om autoriteit te verwerven, is plaatsingen op platformen met een hoge DA. Nieuwssites zijn hier een perfect voorbeeld van. Deze sites zijn, volgens zoekmachines als Google, belangrijk en te vertrouwen, daarom scoren ze veel hoger dan de gemiddelde site. Je kunt je voorstellen dat de hoeveelheid en de variatie in content op deze sites ook ongelooflijk helpt. Het grote selling point van deze sites is dat ze meerwaarde bieden aan de gebruiker, door verslag te doen van actualiteit. Als organisatie kun je hier op inspelen. Dit kan bijvoorbeeld door een interessant onderzoek uit te voeren en de resultaten hiervan vervolgens in een persbericht te verwerken. Met dit persbericht gaan we vervolgens de boer op, om plaatsingen te verwerven bij verschillende nieuwsaanbieders, zowel regionaal als landelijk. De linkjes die je vervolgens van deze platformen ontvangt, zijn van onschatbare linkbuilding-waarde.

Blogs

Blog-platformen staan bij de zoekmachines, net als nieuwssites, hoger in aanzien dan de gemiddelde website. Dit zijn namelijk sites waar mensen met een duidelijke intentie naartoe komen, om informatie te vergaren. Zo is de kans dat je ‘per ongeluk’ op een blog over zwangerschap terecht komt relatief klein, tenzij je op zoek was naar gerelateerde informatie. De kwaliteit van het verkeer is dan ook hoog, omdat ze gericht op zoek zijn, waardoor ze ook langer op de website blijven. Dit zorgt er vervolgens weer voor dat de Pagina Autoriteit van de website omhoog gaat. Blog zijn een uitgelezen plek om niet alleen linkjes te vergaren, maar ook je content onder de aandacht te brengen bij een geïnteresseerd publiek. Via linkjes in de tekst komen deze mensen vervolgens op je website terecht en (omdat je content relevant voor ze is) blijven ze ook langer rondkijken. Met dergelijke trucjes trek je dus niet alleen relevant verkeer aan, maar verhoog je ook de kwaliteitsscores van je pagina’s, wat direct effect heeft op je rankings.

Ben je er klaar voor om je SEO doelen te bereiken?

Neem dan contact op!

  • Door dit formulier te versturen ga ik akkoord met de privacyvoorwaarden.

  • Dit veld is voor validatie doeleinden en moet ongewijzigd blijven.
employee 500x500 jeroen

Jeroen Driehuis (Online Marketeer)

Telefoon: 038-3869181 E-mail: jeroen@impres.nl