Vergrote naamsbekendheid in de bouwsector door de inzet van een heldere marketingstrategie
Een geheel nieuwe marketingstrategie
Als organisatie wil je goed zichtbaar zijn binnen de markt waarin je werkt. Een duidelijke online marketingstrategie is hierbij onmisbaar. In de gesprekken tussen Groothuisbouw en IMPRES kwam naar voren dat er verschillende aspecten in hun online marketingstrategie beter konden. Begin 2020 had Groothuisbouw daarom de behoefte om de online marketingstrategie volledig te herzien. Het doel was om de naamsbekendheid verder te vergroten om vervolgens in contact te komen met potentiële opdrachtgevers.
Wie is Groothuisbouw?
Groothuisbouw Emmeloord is een bouwbedrijf dat in heel Nederland luxe, vrijstaande woningen bouwt. Het bedrijf bouwt huizen door het combineren van traditionele bouw en prefab. Het beste van beide werelden komt samen in een divers aanbod van woningen welke naar smaak aan te passen zijn. Dit bouwproces zorgt ervoor dat Groothuisbouw snel, efficiënt en vrijwel foutloos kan bouwen.
Een woning laten bouwen doe je meestal maar één keer in je leven, daarom vindt Groothuisbouw dat dit vlekkeloos moet verlopen. Maximale klanttevredenheid is dan ook waar Groothuisbouw naar streeft. Van de aanvraag tot de oplevering van een woning, het gehele proces is ingericht voor een optimale klantbeleving. Met meer dan 25 jaar ervaring heeft Groothuisbouw al veel betekend voor meer dan 3.000 opdrachtgevers.


Hulpvraag en doelen
Er waren verschillende aspecten waar Groothuisbouw graag mee aan de slag wilde gaan. Het overkoepelende doel was om de naamsbekendheid en het aantal mensen die een verkennend gesprek inplannen te vergroten. Groothuisbouw was van mening dat er meer uit de organische en betaalde campagnes gehaald kon worden. Ze waren op zoek naar een partner die deze campagnes naar een hoger niveau kon tillen en hun marketingbudget efficiënter in kon zetten.
Naast SEO en SEA wilde Groothuisbouw ook meer betekenen voor potentiële opdrachtgevers binnen de oriëntatiefase. Uiteraard heeft de oriëntatie voor een nieuwe woning een lange aanlooptijd. Iedereen is anders en het is belangrijk dat een woning bij jouw situatie past. De woning moet een echt thuis worden. Groothuisbouw wil hierin betekenisvol zijn.
Om alle verbeterpunten boven tafel te krijgen zijn we begonnen met een brainstormsessie. We hebben gekeken welke kanalen Groothuisbouw al gebruikte en hoe deze werden ingezet. Daarnaast zijn er doelen opgesteld voor kanalen en hebben we verschillende persona’s uitgewerkt met bijbehorende customer journeys. Vervolgens hebben we binnen het herzien van de online marketingstrategie gekeken naar drie onderdelen: organische vindbaarheid, betaalde campagnes en de inzet van social media.
Organische vindbaarheid boosten
Als organisatie is het belangrijk om in te spelen op de behoeftes van je doelgroep, daarom is het essentieel om goed vindbaar te zijn. Wanneer jouw doelgroep op zoek is naar een bedrijf die huizen bouwt, wil jij natuurlijk bovenaan in de zoekresultaten komen te staan zodat je geen potentiële klanten misloopt. Groothuisbouw wilde graag haar bezoekers via de organische zoekresultaten verhogen. Om dit te bereiken is er eerst een SEO audit uitgevoerd. Vragen zoals ‘op welke zoekwoorden scoort Groothuisbouw nu al’ en ‘waar liggen de kansen’, zijn beantwoord in de nulmeting.
Vervolgens is de bestaande content op de website geanalyseerd. Deze is indien nodig aangevuld en geoptimaliseerd met de juiste zoekwoorden en synoniemen. Als laatste is er gekozen voor de inzet van linkbuilding, op maandelijkse basis is het linkprofiel aangevuld met waardevolle links. Na ongeveer drie maanden zagen we verbeteringen in de organische posities. Groothuisbouw staat op dit moment op nummer één met zoekwoorden zoals ‘huis bouwen’ en ‘houtskeletbouw’. Het optimaliseren van zoekwoorden en het aanvullen van het linkprofiel wordt nog maandelijks voor Groothuisbouw gedaan.

Inzet van betaalde campagnes
De organische vindbaarheid van een organisatie is enorm belangrijk, maar het inzetten van betaalde campagnes is net zo belangrijk. Groothuisbouw wil namelijk daar zijn waar de zoekintentie is. En wat is dan een beter kanaal dan betaalde advertenties via Google en Bing?
Voorafgaand aan de samenwerking werden er al betaalde campagnes ingezet. Aan ons de vraag hoe deze campagnes effectiever ingezet konden worden. De resultaten van deze eerder ingezette campagnes werden als nulmeting gebruikt voor onze inspanningen. We zijn begonnen met het op orde brengen van de basis. Vervolgens zijn de wensen van Groothuisbouw doorgesproken en zijn er nieuwe invalshoeken voor campagnes bedacht. Gezamenlijk zijn er doelen en KPI’s opgesteld die samenhangen met de bedrijfsdoelstellingen. Deze worden meerdere keren per week door ons gemonitord en, mocht het nodig zijn, direct bijgestuurd om het juiste resultaat te behalen.
Naast optimaliseren zijn we altijd bezig met het benutten van nieuwe kansen. Zo zijn we ook begonnen met de inzet van Performance Max campagnes. Met behulp van bestaande data worden advertenties zo ingericht dat ze de grootste kans hebben op een conversie bij de gebruiker waar de advertentie aan wordt getoond. In combinatie met de optimalisatie van bestaande campagnes is het conversiepercentage van Groothuisbouw gestegen met maar liefst 71,2%.
Structurele inzet van social media
Groothuisbouw merkte dat er binnen de doelgroep veel behoefte was aan inspiratie in de oriëntatiefase. Er ontbrak echter een social media plan met bijbehorende structuur, eenduidigheid en overzicht.
Aan de hand van bevindingen uit de brainstorm zijn we begonnen met het samenstellen van een contentkalender. Binnen de contentkalender zijn verschillende thema’s opgesteld. De thema’s geven Groothuisbouw structuur en houvast bij het inzetten van de social media kanalen. Het zorgt voor een afwisselende stroom aan content die gebruikers inspireert en informeert over de verschillende aspecten in hun reis. Door in de content steeds terug te vallen op de basis (informatie uit het doelgroeponderzoek, persona’s en de customer journeys), zorgt dit voor verbinding met Groothuisbouw en draagt het direct bij aan de gestelde doelstellingen.

Het resultaat
Een hogere conversiepercentage, een verbeterde naamsbekendheid en een stijging van het aantal topposities voor belangrijke zoekwoorden. Deze resultaten zorgen samen voor kwalitatieve leads die vervolgens opgevolgd worden door de adviseurs van Groothuisbouw.
Daarnaast heeft Groothuisbouw weer overzicht in hun kanalen en kunnen zij hiermee verder bouwen aan hun naamsbekendheid. Met behulp van de contentkalender kan Groothuisbouw consistent blijven posten om aanwezig én relevant te blijven bij de doelgroep.
Vooruitzicht
Samen met Groothuisbouw blijven we continu verbeteren en doorbouwen aan een sterk merk. Dit doen we bijvoorbeeld door periodieke meetings in te plannen om de stand van zaken door te spreken. Wij adviseren Groothuisbouw over de inzet van online marketing en sturen zelfstandig bij waar nodig. Daarnaast levert Groothuisbouw de juiste input. Zij zijn expert in hun vakgebied en hebben veel kennis van de opdrachtgever en de branche. Tijdens een periodieke afspraak wordt er altijd opnieuw gekeken naar de roadmap. Waar focussen we ons de komende periode op? Is dit in overeenstemming met de doelstellingen? En ligt dit in lijn met de verwachtingen van beide partijen? Dit zorgt voor houvast en overzicht.
Verder gaan we samen met Groothuisbouw aan de slag om een nog sterkere merkbelofte en -positie te creëren, zodat we klanten op ieder moment van de customer journey kunnen vinden, binden en activeren. Dit gaan we doen door middel van growth marketing. Met growth marketing leren we op een snelle manier welke sales- en marketingactiviteiten bijdragen aan groei en zijn we continu aan het optimaliseren door experimenten. Daarnaast is het een efficiënte besteding van een marketingbudget op basis van data. Door vervolgens de customer journey en online marketing activiteiten naadloos op elkaar aan te laten sluiten versterkt de positie van Groothuisbouw op lange termijn en behalen we hele concrete resultaten op korte termijn.
Wil je net zoals Groothuisbouw meer uit je marketinginspanningen halen? Wij helpen je graag op weg! Maak een vrijblijvende afspraak.