Wet digitale toegankelijkheid voor bedrijven: alles wat je moet weten als bedrijf (Q&A)

Digitale toegankelijkheid van websites en applicaties is niet iets nieuws. Door de jaren heen zijn de webrichtlijnen om digitaal toegankelijk te zijn voor mensen met een beperking al aangescherpt. Dit gold al voor overheden, maar vanaf 2025 ook voor bedrijven en niet-overheden. We vertellen je waar je als bedrijf rekening mee moet gaan houden.

Foto van twee collega's van IMPRES achter een laptop.
Geschreven door Mark

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Suspendisse varius enim in eros elementum tristique.

Samenvatting

  • Websites van bedrijven zijn vanaf 28 juni 2025 verplicht te voldoen aan de WCAG-richtlijnen.
  • De wetgeving geldt voor websites en webshops. Kleine ondernemingen worden deels ontzien.
  • Een toegankelijkheidsverklaring is de eerste stap die je als bedrijf kunt zetten.
  • Een toegankelijkheidsonderzoek kun je zelf doen of overlaten aan een gespecialiseerde partner.
  • Onderzoek vooraf wat voordeliger is: gericht verbeteren of investeren in een nieuwe website die volledig voldoet.

Wat is digitale toegankelijkheid?

Volgens Stichting Accessibility betekent digitale toegankelijkheid:

"Diensten en informatie aanbieden op een manier dat deze voor iedereen bruikbaar is, ongeacht een eventuele beperking”.

Websites en applicaties moeten dus ook toegankelijk zijn voor mensen met een visuele, auditieve, cognitieve, fysieke of spraakbeperking. In alle browsers, op alle platforms en op alle apparaten.

Wat zijn de WCAG-richtlijnen?

Bedacht door de internationale organisatie W3C, geven de WCAG-richtlijnen antwoord op hoe we een digitaal toegankelijke wereld voor elkaar krijgen. In de kern bestaat de WCAG uit 4 principes:

  • Waarneembaar: alle inhoud moet waarneembaar zijn voor alle gebruikers;
  • Bedienbaar: alle functies moeten bedienbaar zijn met zowel muis als toetsenbord, en interacties moeten zonder tijdsdruk plaatsvinden;
  • Begrijpelijk: inhoud en navigatie moeten begrijpelijk zijn voor bezoekers en hulptechnologieën;
  • Robuust: de website kan betrouwbaar worden gelezen en begrepen door hulptechnologieën, zoals schermlezers.

Deze 4 principes zijn weer verdeeld in 13 richtlijnen, elk geduid in 3 niveaus: A (basisscore), AA (gemiddelde score) en AAA (hoogste score).

In de meeste landen is niveau AA de standaard. Dit niveau omvat de belangrijkste eisen voor een goede gebruikerservaring zonder dat het ontwerp te beperkend is.

Hoe digitaal toegankelijk zijn de websites van overheden inmiddels?

Hoewel websites en apps van overheden al sinds 2020 digitaal toegankelijk moeten zijn, rapporteerde Tweakers in april 2024 dat slechts 39% van de 8974 websites en apps daadwerkelijk voldoet.

Hierbij hoort wel de nodige nuance:

  • Er is een jaar tijd een groei van 24,6% gerealiseerd in websites en apps die voldoen;
  • Daarnaast steeg het aantal toegankelijkheidsverklaringen in 2023 met 42% ten opzichte van 2022.

Hoe zie je WCAG in de praktijk?

Er wordt dus wel degelijk hard aan gewerkt en dat valt te zien. Steeds meer websites, bijvoorbeeld van gemeentes, zijn zichtbaar in orde. Een goed voorbeeld van een digitale toegankelijke website is de website van Gemeente Urk.

Als bezoeker kun je:

  • Zelf contrastkleuren aanpassen (kleurenblindheid);
  • De pagina laten voorlezen door een screenreader;
  • De tekst vergroten.
Het menu aan de linkerkant geeft de bezoeker de mogelijkheid de website digitaal toegankelijker te maken.

Hoe belangrijk is WCAG voor mijn bedrijf?

Overheden zijn dus volop bezig, maar hoe zit het met bedrijven? Op 28 juni 2025 moet Nederland (en de andere EU-staten) de European Accessibility Act (EAA) van de EU hebben omgezet in nationale wetgeving. Vanaf dat moment geldt dat digitale toegankelijkheid volgens de Nederlands wet kan worden afgedwongen.

Hoewel het op relatief korte termijn een wettelijke verplichting gaat zijn waar op gehandhaafd wordt, vormt WCAG voor veel organisaties nog een (onbekende) uitdaging. En wat onbekend is, is ook (nog) geen prioriteit.

Hoe en wanneer ga ik als bedrijf met WCAG aan de slag?

Vergelijkbaar met de komst van AVG, kent ook de WCAG een overgangsperiode. Dit geeft bedrijven de tijd hun websites en applicaties op orde te krijgen. Zolang je hierin meebeweegt, voorkom je boetes, imagoschade en eventuele claims. Tegelijkertijd mag uitstel ook geen afstel zijn.

De vraag is dus in welke mate en tempo je werkt maakt van digitale toegankelijkheid. Daarin is het belangrijk te beseffen dat digitale toegankelijkheid in potentie enorm veel werk met zich mee kan brengen. Hoe eerder je er dus mee begint, hoe beter.

De meest uitdagende vereisten zien wij vooral in:

  • Voldoende contrast in het kleurgebruik en de typografie (dit kan impact hebben op huisstijl);
  • Elke afbeelding voorzien van alt-teksten, elke knop voorzien van de juiste linkteksten;
  • Ondertitelen van alle video’s en toevoegen van audiodescripties;
  • Alle pdf-documenten WCAG-proof maken of omzetten naar webteksten;
  • Elk formulier voorzien van duidelijke foutmeldingen.

De grootte van je website speelt een rol. Hoe meer pagina’s, teksten, documenten en formulieren je in de loop der jaren hebt opgebouwd, hoe meer werk het is.

Stap 1: Toegankelijkheidsverklaring

Hoe dan ook is inlezen in de materie en je bewust zijn van komende verplichtingen het begin. Ga je vervolgens werk maken van digitale toegankelijkheid dan is een toegankelijkheidsverklaring de volgende stap. Deze verklaring komt op je website en is in feite een middel om aan te tonen dat je ofwel voldoet of de intentie hebt te gaan voldoen.

De verklaring kent 5 niveaus:

  • A: Verklaring aanwezig, onderzoek uitgevoerd, geen problemen.
  • B: Verklaring aanwezig, onderzoek uitgevoerd, problemen nog aanwezig.
  • C: Verklaring aanwezig, onderzoek ingepland, onderzoek nog niet uitgevoerd.
  • D: Verklaring aanwezig, geen onderzoek ingepland of uitgevoerd.
  • E: Geen toegankelijkheidsverklaring gepubliceerd.

Op niveau A, B en C voldoe je vanaf 28 juni 2025 aan de wet.

Stap 2: Toegankelijkheidsonderzoek

Zoals je ziet aan de 5 niveaus, is de volgende stap een toegankelijkheidsonderzoek. Deze mag je zelf uitvoeren of door een extern partij laten uitvoeren. Hoewel er allerlei digitale tools beschikbaar zijn om te beoordelen hoe digitaal toegankelijk jouw website is, raden we aan om hierin een gespecialiseerde partij te betrekken. Zo heb je een volledig beeld waar je precies staat en voorkom je zaken over het hoofd te zien. Daarnaast heb je een partij die aanspreekbaar is voor het correct onderzoeken van je website.

Wij werken zelf samen met Digitaal Toegankelijk om de websites van onze klanten te toetsen.

Stap 3: Volledig nieuwe website of gericht ingrijpen?

Heb je eenmaal in beeld hoe digitaal toegankelijk je website of applicatie is, dan kun je nadenken over de vervolgstappen. Hoewel noodzakelijk en belangrijk, kan digitale toegankelijkheid voor veel bedrijven een onverwacht hoge kostenpost worden. Met name als blijkt dat er veel (handmatige) ingrepen nodig zijn om volledig te voldoen. Is investering in een nieuwe website die vanaf de grond af aan volledig voldoet een beter alternatief?

Twijfel je waar je goed aan doet? Neem gerust contact met ons op!

Tip: Digitale toegankelijkheid als onderdeel van je MVO-beleid

Hoe dan ook is er werk aan de winkel. Daarbij kan het lonen om investeringen en budget voor elkaar te krijgen door digitale toegankelijkheid te verankeren in je MVO-beleid. Daarmee is het niet alleen een verplichting, maar ook een moreel streven waar je als organisatie werk van maakt.

Conclusie

Afsluitend is het eigenlijk gek dat digitale toegankelijkheid per wet moet worden afgedwongen. helemaal als je nagaat wat voor grote (en groeiende) rol internet speelt in ons dagelijks leven. Wij zien het dan ook als logische en belangrijke ontwikkeling in de volwassenwording van het medium.

Dit mag altijd

Heb je vragen over dit onderwerp? Neem contact op met Mark

Over Mark

Bedankt voor je bericht! 

We nemen zo snel mogelijk contact met je op.
Oops! Something went wrong while submitting the form.