Is Facebook Workplace een intranet killer?

Onlangs heb ik me meer verdiept in Facebook Workplace. Ik was met name geïnteresseerd of het platform een serieuze intranet killer is. Hieronder lezen jullie meer over de bevindingen die ik heb gedaan.

Ben je na het lezen geïnteresseerd geraakt in meer informatie? Neem gerust contact met me op via gudo@impres.nl of bel 038 – 386 91 81

Wat is Facebook Workplace

Facebook Workplace werd in 2016 officieel gelanceerd als professioneel communicatie- en samenwerkingsplatform voor gebruik binnen bedrijven. Organisaties van elke omvang kunnen vertrouwde Facebook-functies zoals nieuwsfeed, groepen, berichten en evenementen gebruiken om dingen voor elkaar te krijgen.

De functionaliteiten van Workplace by Facebook

In de basis lijkt het sterk op de ervaring die Facebook je standaard biedt. Wat je daarin kan, kan ook in Workplace. Het grote verschil is dat het volledig losgekoppeld is van je privé account. Je moet voor Workplace dan ook een nieuw account aanmaken. Je kunt alleen ‘vrienden worden’ met collega’s of bedrijven waarmee je samenwerkt. Niet met je beste vriend of vriendin.

De Facebook tijdlijn 

De basis is een tijdlijn waarin je updates ziet van alle groepen waarbij je bent aangesloten. Je kunt eenvoudig bestanden delen met collega’s, live video’s uitzenden, polls aanmaken, foto’s delen, evenementen aanmaken en meer. Er is een aparte Work Chat applicatie voor mobiel. Hierin kun je eenvoudig chatten met collega’s maar ook bellen en videobellen. Wat goed werkt is de mogelijkheid om groepsgesprekken te starten.

Waarom Facebook Workplace?

Het lijkt mij voor Facebook een logische stap om de Facebook omgeving ook te gaan gebruiken voor bedrijven. Het is een kans voor Facebook om niet alleen mensen in hun privé sfeer te binden aan het platform/merk maar ook tijdens hun dagelijkse werkzaamheden.

De helpende hand

Facebook geeft zelf aan dat ze mensen en teams willen helpen samenwerken. Door groepen te kunnen maken blijf je op de hoogte en kun je van elkaar leren. Bekijk de uitleg van Facebook hieronder zelf.

Voor wie is Facebook Workplace

Persoonlijk zie ik de meerwaarde van Workplace (en wellicht een intranet überhaupt) met name voor grotere organisaties, organisaties met verschillende afdelingen en locaties. Zo las ik dat Bol.com in 2017 succesvol Workplaces heeft uitgerold (bron: https://www.emerce.nl/). Binnen een maand zat 90% van hun werknemers op het platform en meer dan 80% van de werknemers gebruikt het platform wekelijks. Door de herkenbaarheid en vertrouwde look and feel is het eenvoudig in gebruik. Door middel van groepen kunnen afdelingen eenvoudig van elkaar op de hoogte blijven en samenwerken.

Facebook Workplace als intranet killer?

Dit ligt aan welke eisen je als organisatie stelt. Out of the box biedt Workplace al veel mogelijkheden. Wanneer je gebruik maakt van de premium variant ($3,- per gebruiker, per maand) kun je helemaal losgaan.

Wil je weten of Workplace geschikt is voor je organisatie, laat het ons weten dan onderzoeken we samen of Workplace een goed middel voor je organisatie is. Zoals bij elke tool is het belangrijk dat het een bestaand probleem oplost, er moet geen probleem worden gezocht voor de tool.