Zoekopdrachten worden steeds minder op een fysieke manier ingetypt op een scherm. Op dit moment wordt zelfs 30% van alle zoekopdrachten via Voice Search uitgevoerd. Hoe werkt dit precies en hoe doe je hier als organisatie je voordeel mee? 

Wat is Voice Search?

Het begrip Voice Search spreekt voor zich. Voice search is het uitvoeren van zoekopdrachten via een spraakgestuurde zoekopdracht. Door een vraag hardop uit te spreken zoekt jouw device de benodigde informatie die dient als antwoord op jouw vraag. Dit kan vooraf geprogrammeerde informatie zijn zoals een tijdsaanduiding maar het kan ook informatie zijn die van een website afkomstig is. 

In de praktijk wordt het door gebruikers ingezet om bepaalde handelingen uit te voeren of om een vraag snel te beantwoorden. De vragen zijn veelal kort en feitelijk. Op het antwoord: “Hé Google, tot hoe laat is de supermarkt om de hoek open?” verwacht je binnen enkele seconden een nuttig antwoord. Voorbeelden van spraakgestuurde opdrachten:

📞 Bel mama

📆  Maak een afspraak bij de tandarts Van Horst voor donderdag 12 november om 10.00 uur. 

🎵 Speel de afspeellijst ‘Best of Queen’ af. 

🚘 Hoeveel kilometer is het rijden van Amsterdam naar Parijs? 

💰 Hoeveel kost een Google Home? 

🍕 Zoek een pizzeria in Zwolle.

hoe stem je een website af op voice search

Zo werkt Voice Search

Zoekopdrachten via spraak worden steeds vaker uitgevoerd aan de hand van een voice assistant. De bekendste assistants zijn Siri, Google Home Assistent,  Alexa en Cortana. Voice assistants worden steeds vaker betrokken bij de offline gesprekken van gebruikers. Een snelle vraag is immers zo gesteld. 

Andere plekken waar Voice Search steeds vaker gebruikt worden, zijn in documenten waar je teksten moet opstellen en in zoekbalken op websites.

De verwachting is dat in 2022 de helft van alle zoekopdrachten via Voice Search gedaan worden.

Een opvallend feit is dat de meeste gebruikers van spraakgestuurde zoekopdrachten tussen de 45 en 55 jaar zijn. De snelheid en het gemak zijn voor de meeste gebruikers de grootste voordelen van Voice Search. Typen is niet voor iedereen handig. 

Voor een tekstuele zoekopdracht heb je meer handelingen nodig: als gebruiker pak je je smartphone, ontgrendelt deze, surft bijvoorbeeld naar een zoekmachine of naar je agenda en typt datgene in wat je wilt weten. Bij een zoekopdracht via voice hoef je een vraag alleen hardop uit te spreken. Een voice assistant bepaald aan de hand van Artificial Intelligence (AI), machine learning en eerdere opgegeven zoekopdrachten wat het beste antwoord voor jou is. De assistant ‘leert’ aan de hand van eerdere antwoorden nóg betere antwoorden te geven die bij jou passen. De antwoorden op dezelfde vragen kunnen dus per persoon verschillen.

Het antwoord dat een voice assistant geeft, is altijd het beste antwoord dat er gevonden kan worden. Vaak is dit het eerste organische zoekresultaat in de zoekmachine. Ook worden featured snippets vaak gekozen als beste antwoord. Hier liggen dus enorme kansen voor jouw website!

Zo speel je in op de toename van Voice

Het vinden van een antwoord via Voice Search werkt dus anders dan bij een tekstuele zoekopdracht. Daarnaast heb je bij tekstuele zoekopdrachten als gebruiker keuze uit verschillende antwoorden door te swipen. Bij Voice Search wordt er aan de hand van een algoritme bepaald wat het beste antwoord voor jou is.

Worden jouw online middelen effectief ingezet?

Lees de blog

Omdat het aantal spraakgestuurde zoekopdrachten de komende jaren alleen maar verder zal toenemen, is nuttig om de website van jouw organisatie hierop in te richten. Het SEO landschap gaat door Voice Search volledig veranderen dus het is raadzaam om hier nu alvast aandacht aan te besteden. 

5x slimme tips om een website te optimaliseren voor Voice Search:

1. Om beter gevonden te worden in de zoekresultaten zijn kwalitatieve backlinks nog steeds erg belangrijk. Dit zorgt vervolgens voor een betere autoriteit. Omdat Voice Search net als een zoekmachine kijkt naar autoriteit, is de kans groter dat een website met een hogere autoriteit ook gebruikt wordt voor Voice Search resultaten.

2. Veel voorkomende vragen worden logischerwijs veel gegoogeld. Niet alleen via tekstuele zoekopdrachten, maar ook via Voice Search. Speel hierop in door landingspagina’s te schrijven die antwoord geven op de vragen. Probeer helder en direct te formuleren. Op deze manier wordt Voice Search ook vaak ingestoken. Gebruikers die Voice Search gebruiken zijn vaak op zoek naar feitelijke antwoorden. Een verschil tussen geschreven en spraakgerichte vragen is dat geschreven vragen vaak uit enkele woorden (shorttail) bestaan en spraakgestuurde vragen vaker uit volledige zinnen (longtail). Hieronder vind je een voorbeeld. De eerste afbeelding betreft een korte tekstuele zoekterm. De tweede afbeelding een spraakgestuurde zoekterm. De resultaten van elkaar verschillen. Bij de tekstuele zoekopdracht geeft Google direct een kaart weer met de verschillende opties. Bij de tweede zoekopdracht wordt er een featured snippet weergegeven. Een voice assistant zal dit hardop voorlezen om het juiste antwoord te geven.

Voice search lokaal zoekenVoice search lokaal

3. Rank met artikelen op positie 0. Scoor dus met featured snippets. Richt je daarbij op vragende zoekwoorden. Geef gerichte, korte antwoorden op vragen zodat de assistant ze snel kan interpreteren (zie het tweede voorbeeld hierboven). Gebruik duidelijke koppen en voldoende witruimte om een pagina structuur te geven. Verwerk de vraag altijd zo goed mogelijk in het antwoord.

4. Een voice assistant stuurt in de meeste gevallen aan op lokale informatie. De reden hiervoor is dat gebruikers van voice assistants vaak lokaal zoeken. Probeer daarom belangrijke zoektermen te combineren met specifieke locaties. Bijvoorbeeld “Zoek een Volvo autodealer in Zwolle” of “Wat is een goedkope kapper in Apeldoorn”. Google Mijn Bedrijf kan helpen om bedrijven lokaal nog beter vindbaar te maken.

5. Zorg ervoor dat je website technisch in orde is. Zo is het belangrijk dat je website een SSL-certificaat heeft. Een website die niet beveiligd is, zal door de zoekmachine onder de websites gerankt worden die hier wel over beschikken. Daarnaast dien je te zorgen voor een optimale paginasnelheid. Vooral het optimaliseren van de laadsnelheid voor de mobiele website is essentieel omdat Voice Search voornamelijk gericht is op mobiel.

Het optimaliseren van een website voor Voice Search is een continu proces. Wil je sparren over de inzet van de juiste kanalen? Leuk! Wij helpen je graag met het op de juiste manier inrichten van jouw website voor Voice Search. Één ding is zeker. Voice groeit door en het zal behoorlijk wat verschuiving teweeg brengen in het zoekgedrag van jouw klant. Wees dus voorbereid!

Gert

Gert van Eldik (Relatie-/Accountmanager)

Telefoon: 038 - 386 91 81 E-mail: gert@impres.nl