Google blijft haar algoritme continue verbeteren om gebruikers zo goed mogelijk te helpen. Dit doet Google door websites met de juiste inhoud én de juiste ervaring te bieden! Onlangs kondigde Google namelijk aan websites ook op hun gebruikerservaring te gaan beoordelen. De zoekgigant gaat vanaf 2021 websites op drie verschillende Page Experience factoren afrekenen. Om je alvast voor te bereiden op deze aanpassingen, gaan wij er in deze blog dieper op in.

Wat houdt het in?

Deze nieuwe feature van Google zorgt ervoor dat websites die eenvoudig en makkelijk in gebruik zijn bovenaan in de resultaten komen te staan. De zoekmachine kijkt hoe bezoekers jouw website gebruiken én ervaren. Als Google vindt dat een site een slechte gebruikerservaring biedt, zal deze onder andere sites met een goede ervaring komen te staan in de zoekresultaten. Dit kan dus zeker invloed hebben op (jouw) huidige posities in de zoekmachine. Door websites hierop te beoordelen in het algoritme, zullen websites eerder zinvolle aanpassingen doen om de gebruikerservaring te verbeteren. Hierbij is het denken vanuit de gebruiker essentieel! 

Stel je eens voor: je bent op zoek naar een nieuwe winterjas en bezoekt op je smartphone een website met kleding. Je bekijkt een aantal producten, maar merkt na een tijdje dat dit niet helemaal soepeltjes verloopt. Als je ergens op wilt klikken verspringen er elementen en productfoto’s worden pas na een aantal seconden geladen. Na drie minuten besluit je een andere gelijksoortige website te bezoeken en verlaat de website. 

Dit is dus precies hoe Google vindt dat het níét hoort.

 

Waarom introduceert Google Page Experience?

Google vindt dat bezoekers van een website een goede gebruikerservaring mogen verwachten. Onderzoek van Google heeft namelijk uitgewezen dat bezoekers de voorkeur geven aan gebruiksvriendelijke websites. De juiste inhoud én de juiste ervaring dus. 

Traditionele SEO-inspanningen zoals het verzamelen van zoveel mogelijke kwalitatieve backlinks en het zo vaak mogelijk terug laten komen van een zoekwoord in een tekst zullen hierdoor steeds minder belangrijk worden.

Welke factoren worden toegevoegd?

Google kijkt  naar verschillende Core Web Vitals. Dit is een reeks ‘signalen’ waar websites op beoordeeld worden in de zoekresultaten. Een website die aan bijna alle signalen voldoet zal hoger in de zoekresultaten getoond worden dan een website die maar voor de helft voldoet. Factoren zoals mobile first, safe-browsing en HTTPS-bescherming zijn al langere tijd bekend. Nieuwe signalen die vanaf 2021 meegenomen gaan worden zijn loading, interactivity en visual stability.

Google page experience pijlers
Google page experience pijlers, IMPRES Zwolle

Om beter te begrijpen wat de drie vitals inhouden, leggen we ze even kort uit. 

  • Loading
    Deze factor zal voor de meesten voor zich spreken. Laadsnelheid is de laatste jaren al vaak als wegingsfactor ter sprake gekomen. Het is ook geen geheim dat langere laadtijden meestal leiden tot een hoger aantal bouncers. Het laden moet plaatsvinden binnen 2,5 seconden nadat de pagina voor het eerst wordt geopend.
  • Interactivity
    De eerste activiteit op een pagina (ook wel FID, First Input Delay) moet binnen minder dan 100 milliseconden uitgevoerd worden.
  • Visual Stability (voor elementen)
    Deze feature meet de stabiliteit van elementen op een pagina. Als er op een pagina verschillende elementen verschuiven kan dit zorgen voor irritatie bij de gebruiker. Het is belangrijk dat de elementen op een pagina niet verschuiven. Google geeft aan dat een score van 0.1 wijst op een goede Visual Stability gebruiksvriendelijke website.  
Google page experience
Google page experience pijlers, IMPRES Zwolle

Hoe begin je met optimaliseren?

Om te kijken of jouw website voldoet aan de nieuwe eisen, kun je een aantal nieuwe rapporten in Google Search Console onder de loep nemen. Deze site-vitaliteits rapporten geven je nuttige inzichten over het verbeteren van jouw Page Experience. Deze kun je stap voor stap afwerken. 

google-page-experience

Daarnaast heeft Google een extensie ontwikkeld waarmee je in één klik op de knop de prestaties van jouw website kunt zien. De Web Vitals Chrome-extensie meet de statistieken die gerapporteerd worden door de verschillende Google tools.

google page experience update

Daarnaast zijn er in Google Search Console extra rapporten toegevoegd met extra informatie over verbeteringen voor Page Experience. Hier kun je alvast de quick wins van oplossen. 

Laadsnelheid

Via PageSpeed Insights kun je meten wat de snelheid van jouw website is. Als jouw pagespeed score eens gedaald is, dan kan dit verschillende oorzaken hebben. Meer hierover lees je in de onderstaande blog.

Jouw PageSpeed-score ineens drastisch gedaald? Hier komt dat door!

Lees de blog

De laadsnelheid van jouw website verbeteren kan op verschillende manieren. Een aantal slimme manieren die je kunt inzetten zijn: 

  • Comprimeer je afbeeldingen. Plaats nooit afbeeldingen in originele grootte op jouw website. Je website wordt er veel trager van en de kwaliteit op web is vaak niet heel veel beter dan bij een kleinere afbeelding. Zonde. Er zijn verschillende plugins die afbeeldingen op jouw website automatisch verkleinen. 
  • Gebruik een CDN (Content Delivery Network). Dit netwerk verspreidt verschillende services over verschillende plekken over de wereld. Dit voorkomt dat de afstand tussen de service en de computer te groot is. Dit kan zorgen voor een lange laadtijd. 

Als marketeer zul je om te kunnen optimaliseren, veel moeten schakelen met de webbouwer. 

Leesbaarheid

Leesbaarheid is een belangrijke factor in de site-vitaliteit rapporten. Iedereen die wel eens een blog schrijft of leest weet waarschijnlijk dat het gebruik van tussenkopjes, alinea’s en opsommingen het lezen makkelijker maakt. Als lezer kun je de tekst op deze manier beter scannen. 

Heb je bijvoorbeeld wel eens nagedacht over het groter maken van een lettertype, het dikgedrukt markeren van belangrijke woorden en het gebruiken van enter tabs? Ook het gebruik van onderschrift bij afbeeldingen, het gebruiken van cijfers en percentages  en het vermijden van jargon zijn belangrijke factoren die de leesbaarheid op een simpele manier verhogen.

Zorg op iedere pagina voor voldoende witruimte, een logische groepering en gebruik van visuals om dit duidelijk weer te geven. Dit zorgt voor overzicht, eenvoud en verfijning. De volledige aandacht van de gebruiker gaat uit naar het gewenste doel zoals het bekijken van het product, het invullen van zijn gegevens of het afrekenen van een product.

Technische elementen

  • Stel een preload in voor de ruimte van vaste elementen op de homepagina. Dit zal zorgen voor sticky elementen wat de Visual Stability ten goede komt. 
  • Zorg ervoor dat je website super mobielvriendelijkheid is. Check aan de hand van de test van Google hoe jouw website op dit moment scoort en waar de verbeterpunten liggen. 

Gebruikerservaring zal in de loop van de tijd steeds belangrijker worden. Waar nu vooral nog een focus op SEO factoren is, zal dit langzaam verschuiven naar een combinatie van SEO en UX. 

Wat prettig en uniek aan deze update is, is dat je hiervan vooraf op de hoogte bent. Maak dus van de gelegenheid gebruik en begin vandaag nog met het opstellen van actiepunten voor jouw website!

Merk je ook dat jouw inspanningen niet het gewenste resultaat opleveren? Dan helpen we je graag onder het genot van een (virtueel) kopje koffie! We gaan samen op zoek naar verbeterpunten! Je kunt altijd contact opnemen met [email protected].

employee 500x500 kristin

Kristin Vasse (Online Marketeer)

Telefoon: 038-3869181