Het internet speelt een grote rol in ons leven en moet daarom voor iedereen toegankelijk zijn. Helaas is dit niet altijd het geval. Dit is vervelend voor de gebruikers die dit ervaren, maar binnen jouw organisatie loop je hiermee ook omzet mis. Zorg er daarom voor dat jouw website voor iedereen digitaal toegankelijk is met behulp van de WCAG richtlijnen.

Digitale toegankelijkheid

In 2020 hebben we ook een blog geschreven over digitale toegankelijk, die lees je hier. Ondertussen is er in 2 jaar tijd veel veranderd en gaat er in de toekomst nog meer veranderen. In 2025 moet namelijk elke organisatie een website hebben die voor iedereen toegankelijk is. Dit is vastgesteld in de European Accessibility Act (EAA). De EAA wordt als volgt beschreven:

“De EAA bestaat uit algemene toegankelijkheidswetten die gelden voor alle lidstaten uit de Europese Unie. Het doel van deze internationale wet is om de wetgeving rondom digitale toegankelijkheid in de gehele Europese Unie gelijk te trekken.”
Digitaal Toegankelijk

Digitale toegankelijkheid is het bruikbaar maken van digitale dienstverlening voor alle gebruikers. Dit betekent dat jouw webapplicatie ook bruikbaar is voor mensen die blind, slechtziend, kleurenblind, doof, slechthorend, motorisch beperkt, zwakbegaafd, autistisch of laaggeletterd zijn. Als jouw website of andere webapplicatie dit niet is, heb je kans op een boete.

Omzet mislopen door een niet digitaal toegankelijke website

2025 lijkt misschien ver weg, maar voordat je het weet is het zover. Daarnaast wil je niet alleen een website die digitaal toegankelijk is omdat de wet dat voorschrijft, maar ook zodat je geen omzet misloopt. Uit onderzoek blijkt dat bedrijven in Nederland in totaal 3,4 miljoen euro omzet mislopen, doordat hun website niet voor iedereen digitaal toegankelijk is (Bron: Emerce). Gebruikers haken af, omdat ze jouw website niet kunnen lezen of geen contact met je op kunnen nemen. Misschien heb je alleen een telefoonnummer als contactpunt op je website staan, dit is onbruikbaar voor iemand die doof of slechthorend is. We leggen je graag uit hoe jij digitale toegankelijkheid binnen jouw website implementeert.

DSC01526 Edit

WCAG-webrichtlijnen

De EAA wordt qua eisen gebaseerd op de Web Content Accessibility Guidelines (WCAG). Deze richtlijnen geven aan waar een website aan moet voldoen om toegankelijk te zijn. In de WCAG staan vier principes centraal: waarneembaarheid, bedienbaarheid, begrijpelijk en robuust.

1. Waarneembaarheid van jouw website

Bij de waarneembaarheid van jouw website gaat het om het identificeren van de inhoud en navigatie-elementen. Hierbij moet je dus ook rekening houden met gebruikers die slechtziend, blind, slechthorend of doof zijn. Heb je bijvoorbeeld een afbeelding op je website met informatie, zorg dan ook dat er een tekstalternatief is. Dit kan door middel van een alt-tekst of een afzonderlijke pagina met uitleg over de afbeelding. En als je gebruik maakt van video’s zorg dan dat er ondertiteling bij is of een transcript. 

Daarnaast is het ook belangrijk om rekening te houden met kleurenblindheid. Zo is 8 procent van de mannen in Nederland kleurenblind. Hoe dat er dan uitziet en op welke manier dit voor problemen kan zorgen? Dat lees je in onze blog over kleurenblindheid.

2. Een website bedienbaar maken voor iedereen

Voor sommige mensen kan het lastig of zelfs niet mogelijk zijn om gebruik te maken van een muis of touchpad. Daarom is het belangrijk dat jouw website ook navigeerbaar is via het toetsenbord. Een gebruiker moet overal bij kunnen. Wanneer je bijvoorbeeld informatie op jouw website hebt die zichtbaar wordt met een mouse-hoover, is het voor iemand die navigeert met een toetsenbord niet mogelijk om hier bij te komen.

De mensen die gebruik maken van deze manier van navigeren is groter dan je denkt. Zo is deze manier van bedienen niet alleen belangrijk voor mensen met een permanente beperking, maar zijn er ook mensen die vanwege een tijdelijke beperking deze manier van navigeren gebruiken. Bijvoorbeeld wanneer iemand zijn arm heeft gebroken.

Dingen die je dus moet vermijden op je website zijn pop-ups waarbij geen uitweg is zonder muis, animaties die automatisch blijven bewegen en verborgen informatie achter buttons. Maak daarnaast het focus element duidelijk zichtbaar. Een focus element is een verandering dat aantoont waar men zich op de pagina bevindt. Gebruik zowel een kleur, als een andere visuele verandering voor de buttons. Zo is het voor gebruikers met kleurenblindheid ook duidelijk zichtbaar.

DSC01128

3. Begrijpelijk en logisch

Er moet een logische structuur in je website zitten en je teksten moeten begrijpelijk zijn, ook voor hulptechnologie. Zo is het belangrijk dat in je code wordt aangeven in welke taal jouw website beschikbaar is. Hulptechnologie zoals schermlezers weten dan op welke manier ze de tekst uit moeten spreken. Daarnaast draagt dit ook bij aan de vindbaarheid van jouw website. Zoekmachines weten zo of een pagina in de zoekresultaten weergegeven moet worden. 

De inhoud van jouw website moet ook voorspelbaar zijn, oftewel logisch. Geef bijvoorbeeld duidelijk aan wat er gebeurt wanneer mensen iets invullen en laat ze een handeling uitvoeren voordat er iets verstuurd wordt. Bijvoorbeeld een knop onderaan jouw aanmeldingsformulier met ‘Versturen’, in plaats van dat het automatisch verzonden wordt wanneer het laatste veld is ingevuld.

Maak ook gebruik van invoerhulp op je website. Om fouten te voorkomen is het belangrijk om gebruikers te laten weten wat je nou precies van ze verwacht. Aan de hand van een duidelijke label zoals ‘Naam’ en een voorbeeld, weet de gebruiker precies wat jij graag van hem of haar wilt weten. Toch maken we als gebruiker nog wel eens fouten, het is dan fijn wanneer er binnen het formulier uitgelegd wordt hoe je dit oplost. Laat bij een verkeerd ingevuld formulier duidelijk weten waar het mis is gegaan. Doe dit in ieder geval altijd in tekst. Je kan het altijd aanvullen met kleur of een icoon. 

4. Robuust

Het laatste principe heeft alles te maken met de code die achter een website zit. De code van een website moet altijd volgens de regels van de opmaaktaal geschreven en toegepast worden. Op die manier kunnen jouw webpagina’s altijd goed gelezen worden door hulptechnologie en browsers. Jouw website moet namelijk op alle software en hardware te gebruiken zijn, zo moet alles werken via zowel Safari op jouw iPhone als via Chrome op jouw Windows laptop. Het zorgt ervoor dat mensen niet afhaken wanneer ze jouw website navigeren. Dit is natuurlijk ook in jouw voordeel.

DSC01294

Voordelen

Het grootste voordeel van een toegankelijke website is natuurlijk het gemak voor de gebruiker en dat jouw website hierdoor bruikbaar is voor een grotere doelgroep. Een bijkomend voordeel voor jou, is dat jouw website een betere vindbaarheid heeft in zoekmachines en dat het eenvoudiger is om te onderhouden op langere termijn.

Door te voldoen aan bovenstaande voorwaarden ben je al een heel eind op weg. Hulp nodig met het implementeren of wil je graag op een andere manier je website verbeteren? Neem vrijblijvend contact met ons op voor vragen of om een afspraak te maken.