Als online marketeer verdrink je anno 2021 in de Chrome extensions, plugins en tools. Dit maakt het dan ook dat iedereen wel een eigen set aan go-to browser extensions heeft liggen. Om voor eens en altijd (lees: de komende maanden) je extension-honger te stillen, heb ik een lijst met vette, super handige marketing tools voor je samengesteld. Van SEO-tools tot onmisbare verlengstukken van je advertentieplatformen, we hebben overal aan gedacht. Lees snel verder en knal jouw extension-game naar het volgende niveau. 

seo extensions  blog extensies

8 must-have SEO marketing tools

Om af te trappen, nemen we een kijkje binnen een van de grootste categorieën van de online marketing. Zoekmachine optimalisatie (SEO)  is en blijft een van de belangrijkste pijlers van je online strategie. De volgende acht marketing tools boosten jouw SEO-insights en -efficiëntie naar een new level. 

1. SEO Peek: check meta's, headings en overige SEO essentials

De SEO Peek extensie is een van de snelste manieren om de SEO-basis van een pagina te checken. Met deze extensie check je in een handomdraai  essentiële punten als de meta-omschrijving en heading structuur van een pagina, in een handig en compacte dropdown. 

Check hem hier!

2. SEOquake: net even wat dieper de SEO materie in

Soms heb je net even wat meer diepgang nodig dan alleen de basis-informatie. SEOquake, een extensie van SEMrush, geeft je hier alle handvatten voor. Zo vind je bijvoorbeeld dingen als keyword difficulty, volledige SEO audits en site compliance puntjes als de status van je Robots.txt en XML Sitemap. Kortom: net even een step up ten opzichte van de basiselementen als meta’s en koppen.

Check hem hier!

3. MozBar: in een handomdraai je SEO autoriteit in beeld

Om maar met de deur in huis te vallen: deze marketing tool lijkt op het eerste oog betaald te zijn. Gelukkig is dit niet het geval. Je zult alleen even een gratis Moz community account aan moeten maken om er mee aan de slag te kunnen. Goed, de roze olifant is de kamer uit geduwd, dus dan kunnen we nu over de extensie praten!

Moz is al jaren één van de grootste SEO-tools op de markt. Moz geeft je eigenlijk op alle fronten handvatten om met je SEO aan de slag te gaan. Waar ik het zelf vooral gebruik van maak binnen Moz zijn de features op het gebied van link research; dit is echter wel een Moz Pro functie. De MozBar is daarentegen een gratis marketing extensie. Met deze balk, die bovenin je scherm komt te staan bij het betreden van een site (of mooi te verstoppen is in zijn extensie-icoontje in Chrome), zie je in een oogopslag de Domein- en Pagina-autoriteit van een pagina (DA & PA). Daarnaast zie je hoeveel externe en interne links er naar een site/pagina leiden. Met Google’s steeds meer overheersende focus op autoriteit en expertise, is dit een mooie tool waarmee je snel kan kijken waar er nog werk aan de winkel is. 

Check hem hier!

4. Ayima Page Insights: altijd en overal de technische SEO basis bij de hand

Deze online marketing tool is handig voor de marketeer die graag, snel een overzicht heeft van de belangrijkste issues op een pagina. Met de Ayima Page Insights plugin spot je direct potentiële dreigingen als het per ongeluk aan laten staan van een noindex tag of het ontbreken van belangrijke Meta-data. Snel, overzichtelijk, en als hij problemen ontdekt met meta robots tags, dan geeft hij je zelfs de code-snippet, zodat je deze gemakkelijk terug kan vinden en het probleem aan kan pakken.

Check hem hier!

5. Ayima Redirect Path: de statuscode van elke pagina in een oogopslag

Kijk aan, nog een extension van Ayima! Die lijken het toch goed onder de knie te hebben. Dit is zo mogelijk overigens een nog eenvoudigere extensie als de hierboven genoemde. Met Ayima Redirect Path check je namelijk puur en alleen de statuscode van de pagina waar je je op bevindt. Veel sites gebruiken verouderde, of gewoonweg verkeerde, statuscodes om dingen als redirects in te stellen. Met deze tool weet je precies hoe je op die pagina terecht bent gekomen. Was het een sneaky 302 of een solide 200? 

Check hem hier!

6. Check My Links: dé manier om real time dode links te vinden

Waar de Ayima plugins je mooie info geven over mogelijke problemen in de setup van je pagina, vat deze marketing tool de content bij de horens. Intern en extern linken is belangrijk voor de SEO van een pagina. Dit is bij de meeste marketeers en tekstschrijvers wel bekend en daarom wordt dit dan ook (soms ten overvloeden) steevast uitgevoerd. Wat er naar verloop van tijd echter kan gebeuren, is dat sommige links niet meer werken. Hoe kan dat? Denk bijvoorbeeld aan een URL die veranderd is, maar waar geen redirect voor aangemaakt is. Misschien was de link from the get go wel verkeerd ingevoerd en heeft hij het nooit gedaan. Misschien is de whitepaper waar je naar linkt wel niet meer beschikbaar. Kortom: een scala aan opties. Check My Links geeft je op basis van kleuren weer welke links wel of niet aankomen op de plek waar ze naartoe linken. Erg handig dus, om kapotte of onjuiste links in de kraag te vatten. 

Check hem hier!

7. Keywords Everywhere: precies wat het zegt eigenlijk... veel keywords!

Soms is een titel alles wat je nodig hebt… Dit is een van die gevallen. Keywords Everywhere geeft je bij het gebruik van een zoekmachine, zoals Google of YouTube, data als keyword trend inzichten en gerelateerde long-tail en trending keywords. Erg handig dus, als je aan een zoekwoordonderzoek bezig bent en je dus een grote hoeveelheid keywords en variaties hierop nodig hebt. Verder niet veel spannends over te vertellen, werkt gewoon perfect, dus give it a try! 

Check hem hier!

8. TubeBuddy: alle insights in de SEO statistieken van elke YouTube video

Een ondergeschoven kindje voor veel bedrijven, is video SEO. Je kunt namelijk naast het maken van je prachtige, engaging video content er ook op andere manieren voor zorgen dat je video’s beter presteren op YouTube. TubeBuddy geeft je alle data die je nodig hebt. Van keyword difficulty en tag-advies tot social value en best practices. Deze marketing extensie geeft je alle insights in je YouTube SEO die je maar nodig kan hebben om je video te laten vlammen. 

Check hem hier!

tag checkers  blog extensies

Onmisbaar: tag checkers

De basis voor elke marketeer in de advertising wereld zijn de pixels die we implementeren op websites om prestaties te kunnen tracken. Maar hoe kom je er achter of al die tags wel goed neergezet zijn. Juist: tag checkers. Deze tools zullen vast geen verrassing meer voor je zijn en waarschijnlijk heb je ze al in gebruik, maar ze mogen zeker niet uit deze lijst ontbreken.

9. Google Tag Assistant

Met de Tag Assistant van Google check je moeiteloos of al je tags ingeladen worden. Van Google Analytics en Google Ads, tot Analytics en Google Tag Manager, deze extensie pikt alles op (mits je ze natuurlijk goed geïnstalleerd hebt). 

Check hem hier!

10. Facebook Pixel Helper

De Facebook Pixel Helper is van hetzelfde kaliber als Google’s Tag Assistant. Het verschil tussen de twee is (naast dat deze alleen de Facebook Pixel checkt) dat de Pixel Helper ook verschillende events op je pagina checkt en weergeeft. 

Check hem hier!

tag manager  blog extensies

Handig voor Google Tag Manager

Nu we toch in de tag-wereld zijn: laat ik je nog twee handige marketing tools geven om je relatie met Google Tag Manager (GTM) wat te bevorderen. Soms voelt deze tool nou eenmaal als meer gedoe dan je zou willen en deze twee plugins geven je handige shortcuts om je workflow efficiënter te maken. 

11. GTM Variable Builder: makkelijk en snel variables maken voor GTM

Om data als website aankopen te tracken moet je vaak al snel ingewikkelde data layers aanleggen. Voor een marketeer die nog geen doorgewinterde tracking-veteraan is, kan GTM Variable Builder zomaar eens een uitweg zijn. In Google Tag Manager maak je namelijk variabelen aan, welke je als waarde toe kan voegen aan bijvoorbeeld je Google Ads conversiewaarde-veld. Met deze tool trek je op een bedankpagina zo de conversiewaarde uit de code. De extensie maakt hier vervolgens een custom JavaScript snippet van, welke je als variabele toe kan voegen in GTM. 

Check hem hier!

Note: deze manier van variabelen tracken is niet zonder risico’s, een grote veranderen in de code van (in dit geval) de bedankpagina kan zomaar zorgen dat je variabele niet meer op dezelfde wijze uit te lezen is. Check dus altijd even met je development afdeling wat ze hier van denken. 

12. Datalayer Checker: altijd op de hoogte van alles wat je trackt

Om dan ook de ‘legit’ manier van event tracking nog even onder de aandacht te brengen: datalayers. In deze code-lagen registreer je gebeurtenissen, variabelen en acties die op de pagina plaatsvinden of weergeven worden. Normaal moet je om bij deze data te komen in de code van de pagina graven of in de debug-console van Google Tag Manager duiken. Met Datalayer Checker krijg je alle opgehaalde data in een overzichtelijke dropdown voorgeschoteld.

Check hem hier!

drie extensies  blog extensies

Drie andere top extensions

Een lijstje zou niet compleet zijn zonder wat extensions die niet binnen categorieën te vatten zijn. Er moet nou eenmaal altijd een vreemde eend in de bijt zitten (in dit geval drie stuks). Ze passen dan wel niet helemaal bij de rest, maar dat maakt ze zeker niet minder handig. Laten we ze snel doorlopen!

13. The Great Suspender: bespaar CPU en voorkom een blazende laptop

Ik zal niet de enige zijn die standaard een reusachtige lading aan tabbladen open heeft staan. Onder het mom van ‘die heb ik later nodig, dus dat is handig’, heb ik soms wel 50 tabbladen open staan, in verschillende browser windows. Needless to say: daar wordt je computer niet sneller van. In de achtergrond blijft Google Chrome namelijk de tabbladen monitoren en (waar nodig) voorzien van background refreshes. Met The Great Suspender pak je deze bak met geheugen verslindende tabs aan, door ze na een bepaalde tijd automatisch op non-actief te zetten. Je CPU zal je dankbaar zijn!

Check hem hier!

14. Wappalyzer: altijd in-the-know van de achterkant van een website

Soms wil je gewoon graag weten wat er allemaal achter de schermen van een website gaande is. Wat voor tracking ze gebruiken, onder welk CMS (content management systeem) de website in de lucht hangt en natuurlijk de meer technische aspecten (daar hou ik me zelf dan weer niet zo mee bezig, maar voor ieder wat wils). Wappalyzer trekt al deze data naar zich toe en gooit het in een handig overzicht, zodat je in één oogopslag weet hoe een site in elkaar steekt.

Check hem hier!

15. Loom: dé manier om (pre-recorded) video presentaties vast te leggen

Dan nog de grootste outlier: Loom. Als marketeer moet je nog wel eens pitches en presentaties naar je klanten of prospects sturen. Veel mensen doen dit nog in sheets, in de hoop dat de klant vervolgens je pdf-document braaf doorneemt en ook nog snel op je reageert. Praktijk? Mooi niet! Het lezen van een document werpt namelijk een effort-drempel op, welke veel mensen graag voor zich uit schuiven. Met Loom heb je dé tool om dit proces makkelijker te maken voor de ontvanger. Hiermee maak je namelijk een opname van je document en jezelf, stem én (als je dat wil uiteraard) camera. Zo maak je het niet alleen persoonlijker, maar heb je ook de kans om belangrijke details extra toe te lichten en te benadrukken in je verhaal. Vervolgens stuur je ze geen pdf, maar een video, waarin je ze met al je overtuigingskracht meeneemt in wat voor vets je nu weer voor ze bedacht hebt!

Check hem hier!

We zijn er doorheen!

Nou het was een aardige reis, maar nu heb je wel een complete gereedschapskist aan vette, gratis marketing tools tot je beschikking, om nóg meer te gaan knallen voor je klanten! Ik hoop dat je er wat aan hebt in de toekomst en natuurlijk dat je het ook nog wel leuk om te lezen vond. Heb je zelf nou nog andere extensions in gebruik die écht onmisbaar zijn in jouw marketing-toolkit? Let me know! 

Een kleine bonus: Google for Jobs

Deze hoort stiekem niet helemaal thuis in dit lijstje en daarom reken ik hem ook niet onder de beloofde 15. Maar met de opkomst van Google for Jobs, vind ik het toch wel belangrijk om dit pareltje nog even te benoemen: de IMPRES Google for Jobs plugin voor WordPress sites.

Met deze plugin voer je moeiteloos al je vacatures in op Google for Jobs. Perfect als je bijvoorbeeld consistent veel personeel aan moet nemen. In plaats van alleen recruiters aan het werk zetten, pak je zo ook organische sollicitaties mee. Het mooiste? Als je alles goed invoert, dan kan je (tegenover de normale SERPs) zomaar boven in de zoekresultaten terechtkomen. Klinkt goed? Check de pagina en ontdek hoe we jouw vacatures een boost kunnen geven!

Ontdek hier meer!