Unica Building Services
Unica Building Services (UBS)
Unica Building Services beheert en onderhoudt alle gebouwgebonden installaties om te verzekeren van een comfortabele, duurzame, veilige en gezonde omgeving. UBS coördineert het totale beheer en onderhoud van gebouwen. Daarnaast voeren ze keuringen en inspecties uit. Het UBS online beheerportaal en hun klantteams bieden maximale ontzorging op het gebied van service en support. Met zeventien vestigingen verspreid over Nederland is Unica Building Services altijd in de buurt.
Aanleiding
Unica Building Services zocht een bureau om te assisteren met het opstarten van leadgeneratie & digital marketing. Intern wordt dit ook wel de conversietrein genoemd. Dit bestaat uit:
- De zichtbaarheid vergroten
- De vindbaarheid verbeteren
- Converterende landingspagina’s bouwen
- Waarmee online leads gegenereerd worden
Groeien in deze online wereld gaat stap voor stap, met inzet van diverse middelen. Er is gekozen om te starten met vier deel proposities vanuit Unica Building Services:
- Cleanrooms
- Thermal Solutions
- Drinkwaterveiligheid
- E-mobility
Om te beginnen zijn er experimenten opgestart met de vier deel proposities, omdat er duidelijke kennisdragers van zijn, bij wie leads terecht kunnen komen. Zo wordt er specifiek aangegeven wat er speelt in de markt en wat belangrijk is voor klanten. Cleanrooms als één van de vier deel proposities lichten we verder toe in deze case.
Het proces van Unica Building Services
Samen met IMPRES is Unica Building Services aan het groeitraject begonnen met de werkwijze growth hacking. Met growth hacking ga je vanuit metingen, analyses en rapportages aan de slag om daadwerkelijk resultaat te behalen. Dit gebeurt door middel van korte experimenten, zodat het geld alleen geïnvesteerd wordt in datgene wat succes brengt. Een experiment is voor IMPRES een iteratief middel om te kijken of bepaalde aanpassingen of functies op een bepaalde website werken. Als blijkt dat een experiment succesvol is geweest, kunnen veranderingen of toevoegingen uiteindelijk op meerdere pagina’s doorgevoerd worden. Deze werkwijze zorgt ervoor dat er in korte tijd, zonder al te veel financiële middelen, snel getest kan worden.
Wat was het doel?
Unica Building Services was vrij traditioneel ingericht waarbij de focus vooral lag op de operatie en techniek, maar nog relatief weinig op klantbeleving, marketing en sales. Daarnaast maakte UBS weinig gebruik van online marketing voor het genereren van online leads. Zo kwam de vraag vanuit UBS: “Hoe zorgen we ervoor dat er online leads worden gegenereerd?” Vanuit de switch van een traditionele mindset naar een growth mindset, heeft IMPRES geholpen met het opzetten van de conversietrein. En daarbij het genereren van online leads.
Experiment voor propositie cleanrooms
Het succes van growth hacking valt of staat met het growth team. Dit is een samengesteld team dat werkt aan de groei van het product of de dienst. De leden binnen het team hebben elk hun eigen expertise. Het team van IMPRES en UBS komen wekelijks bijeen om samen te werken. Hierdoor is de samenwerking uitgegroeid tot een partnership, waardoor de groei en ontwikkeling nog sneller gaat. Na het opstellen van het growth team werd de klant (van UBS) in kaart gebracht en werd onderzocht waar de pijnpunten precies lagen. Dit is uitgevoerd aan de hand van een value proposition canvas en meerdere persona’s. Binnen growth hacking is dit een essentiële stap om helder te krijgen wat je klant denkt en hoe een bepaalde propositie naar buiten moet worden gebracht.
Voor het experiment vanuit de propositie cleanrooms, werd eerst gekeken naar de huidige website. Er kwam al snel naar voren dat de huidige website wat te informatief was en niet conversie gedreven. Zo werd er gestart met het eerste experiment: het creëren van een salespagina. Een salespagina is een pagina met maar één call-to-action, met het doel om conversies te genereren. De salespagina werd opgesteld met de best practices binnen de online marketingwereld. Bij IMPRES geloven we dat een overzichtelijke en doelgerichte salespagina voldoende vertrouwen wekt om meer aanvragen te krijgen. Na livegang van de salespagina werden de statistieken en bezoekers direct gemeten. IMPRES stelde recordings en heatmaps in om het gebruikersgedrag te analyseren. Zo werd duidelijk hoe gebruikers de pagina gebruiken. Daarnaast werd Google Ads ingezet, voor het genereren van verkeer naar deze pagina.
Voorafgaand aan het experiment waren de verwachtingen laag. Vanuit historische data op basis van zoekwoorden waren de slagingskansen groot, maar het kopen van een cleanroom is een behoorlijke uitgave. Toch duurde het niet lang voor de eerste leads binnenkwamen. En het mooiste van alles: de leads waren van goede kwaliteit!


Het resultaat
Omdat online leads genereren een nieuw begrip was voor Unica Building Services, zijn er vooraf voorspellingen gemaakt op basis van beschikbare externe data. In totaal zijn er 3500 bezoekers geweest op de salespagina van april tot en met december 2021. De voorspelling van het aantal offerteaanvragen voor Cleanrooms is met 200% overstegen, en het conversiepercentage van lead naar prospect was 37%!
De samenwerking tussen Unica Building Services en IMPRES
Unica Building Services is vanuit een growth mindset de samenwerking aangegaan met IMPRES. Ervaring leert dat growth hacking een effectieve werkwijze is om erachter te komen wat voor jouw product en markt echt werkt. Zo wordt er enkel geld uitgegeven aan activiteiten die echt waarde toevoegen. Dit leidde tot mooie resultaten en vooral een prettige samenwerking onderling.
Met IMPRES hebben wij nu al een paar maanden een intensieve samenwerking. Sinds september hebben we besloten om ook één dag per week fysiek samen te werken. Vanwege de fijne communicatie en het meedenken vanuit andere expertises bij IMPRES, zijn er al concrete resultaten ontstaan die groei laten zien. De intensieve samenwerking ervaren wij qua effectiviteit als zeer positief. Er wordt echt samengewerkt met IMPRES en hierdoor zijn we een team.
Jelle van Iersel, Marketing Manager
Toekomstbeeld
Aan de hand van verschillende experimenten zijn er tal van inzichten verkregen. Inzichten die gebruikt kunnen worden tijdens de verdere samenwerking tussen IMPRES en Unica Building Services. Naast growth hacking helpt IMPRES ook bij het maken van video’s, content creatie en strategie. Op basis van de resultaten van het experiment vanuit de propositie cleanrooms, weet IMPRES waar op gestuurd moet worden om nog meer resultaat te halen.
Het komende jaar is het doel om 200 sales qualified leads te genereren voor Unica Building Services. Daarnaast worden er ook meer proposities toevoegt. Het is misschien erg ambitieus, maar de kansen liggen er. Alle middelen worden ingezet om dit te behalen. IMPRES en Unica Building Services gaan er samen voor!
Ga net als Unica Building Services de uitdaging aan
Zet de eerste stap. Maak een vrijblijvende afspraak.