Zoekmachine optimalisatie (SEO)

Zoekmachine optimalisatie, in de marketingwereld beter bekend als SEO (Search Engine Optimisation), is een perfecte paraplu-term voor een reusachtige verzameling aan optimalisatie-trucs om jouw site hoger in zoekmachines als Google en Bing te krijgen. SEO is de meest duurzame manier van investeren in je marketing. Met SEA campagnes zet je namelijk in op de korte termijn, maar zodra je campagne afgelopen is, valt je publiek ook weg. Site optimalisaties zijn investeringen die blijvend zijn, ook als je opeens je budget ergens anders nodig hebt. Een investering in SEO is dus een investering in de toekomst. Benieuwd wat dit allemaal in kan houden? Lees snel verder!

De drie pijlers van SEO

Een hoge positie veroveren in de zoekmachines is een ongelooflijk leuk, maar soms ook lang en ingewikkeld proces. Om dit een beetje overzichtelijk en behapbaar te maken, spreken we binnen SEO over drie verschillende pijlers: Techniek, Content en Autoriteit.

de drie SEO pijlers: Techniek, Content en Autoriteit

Niets missen van onderwerpen zoals SEO? Schrijf je in!

Niets missen van onderwerpen zoals SEO? Schrijf je in!


Laten we de pijlers beknopt even doorlopen! Techniek gaat specifiek over het technische aspect van je website: wat gebeurt er achter de schermen en is alles strak ingericht. De Content-pijler gaat over de verschillende uitingen op je website, denk dan aan video’s, teksten, foto’s, maar ook zoekwoorden. Tot slot Autoriteit, waar de focus echt ligt op het uitstralen en uitdragen van expertise en kwaliteit. 

Heel plat gezegd: als je deze drie onder controle hebt, dan vliegt je website omhoog in de zoekresultaten. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan, maar dat is wel exact hoe het werkt.

Lees hieronder verder over wat deze verschillende pijlers precies inhouden, wat de belangrijkste aandachtspunten zijn en hoe je hier direct mee aan de slag kan!

Website migreren zonder SEO-waarde te verliezen

Download de whitepaper

SEO Techniek

Op het moment dat je een huis neerzet is de fundering een onmisbaar onderdeel van het geheel. SEO techniek is precies dat: de fundering van je website; zonder een gedegen basis zakt het geheel namelijk volledig in elkaar. Bij on-site techniek kijken we bijvoorbeeld naar dingen als de sitestructuur, de snelheid van je website en of deze wel goed opgepikt kan worden door de zoekmachines (crawlability).

Daarnaast hebben we nog een van de belangrijkste dingen: mobile first optimisation. Je site valt of staat namelijk met de kwaliteit van je mobiele ervaring. Met een legio aan technische optimalisaties halen we het meest uit je bestaande content, leggen we een basis voor de toekomst en lanceren we jouw website naar de top van de zoekresultaten. Meer weten over SEO Techniek?

SEO Content

De vulling van je website is niet alleen belangrijk voor de zoekmachine, maar ook voor de bezoeker. Gelukkig staan deze onlosmakelijk met elkaar in verbinding! Op het moment dat je content namelijk relevanter is voor je bezoeker, zullen de pagina's van je website ook beter scoren in de zoekmachines. Hier zitten nog heel wat SEO-technische content-trucjes achter, maar in essentie is relevantie een van de belangrijkste dingen om op te letten als we het over content hebben.

Het SEO-proof tekstschrijven voor de verschillende categoriepagina's op je site is een kunst op zich, maar ook het maken van sterke blogs, met zoekwoorden in het achterhoofd, is extreem belangrijk. Natuurlijk blijft het niet bij tekst. Het verrijken van je content met foto's en video's, en deze vervolgens technisch goed in je site weten te zetten, is extreem belangrijk. Zo is afbeelding optimalisatie een van de belangrijkste punten in het verkorten van de laadtijd van een webpagina. Zo zie je ook weer een link met de Techniek-pijler.

SEO Autoriteit

Ondanks je uiteraard expert bent in je vakgebied, is dit wel iets wat je ook in je online aanwezigheid moet tonen. Door aan zoekmachines als Google te laten zien dat je een autoriteit bent in je vakgebied, worden de pagina's van je website simpelweg hoger ingeschat in waarde voor de zoeker en zijn deze dan ook hoger terug te vinden in de zoekresultaten. We boosten de autoriteit van je site door middel van autoriteit bouwstenen als:

  • FAQ's
  • Kennisbanken
  • Reviews & ratings
  • Linkbuilding
Op die manier maken we het SEO-plaatje compleet: een technisch sterke, rijkelijk met content gevulde website, met de autoriteit van een marktleider.