Concept validatie sprint

Na een interne brainstormsessie met de creatievelingen binnen je bedrijf heb je een vet concept ontwikkeld. Mooi natuurlijk, maar is dit wel waar je doelgroep écht naar op zoek is? Niet gecheckt? Dan kan je zomaar terechtkomen in de ongelukkige 42 procent van alle start-up avonturiers, die hun product ten aarde zien gaan door een gebrek aan vraag in de markt. Ditzelfde lot is weggelegd voor 70 tot 90 procent van alle innovatie projecten binnen bedrijven. Met een Concept validatie sprint ontdekken we in een tweedaagse sprint de voor- en nadelen van je product en bepalen we de vraag in de markt. Klaar met het geld in de put gooien, tijd om te valideren!

Strategie & Advies

Kritisch zijn is kritiek voor succes

Het kan soms best moeilijk zijn om kritisch en ontvankelijk voor feedback te zijn als het gaat om je eigen concepten. De truc is om te beseffen dat je idee slechts een eerste aanzet is tot iets moois. Bekijk je concept als een diamant: deze neemt pas zijn optimale, puntgave vorm aan op het moment dat deze uitgebreid gepolijst en geslepen is. Om tot deze uiteindelijke, verfijnde vorm van je concept te komen, hebben we een speciaal proces ontwikkeld: de concept validatie sprint.

We zien je graag tijdens een concept validatie sprint. Jouw idee is het waard!

Geef Gert gerust een belletje of een mailtje, vindt hij leuk.

Gert van Eldik

Telefoon: 038-2020884

E-mail: gert@impres.nl

IMPRES

Investering concept validatie sprint

Je krijgt van IMPRES voor 2 dagen minimaal 2 specialisten (toegespitst op jouw idee) die samen met jou jouw idee naar de volgende fase brengen.

Win = inzichten die je niet had in jouw oorspronkelijke idee
Investering = 3.500 euro 

no win = no fee

Nieuwe concepten falen

Dit klinkt misschien wat hard, maar om maar gewoon direct met de deur in huis te vallen: onderzoek toont aan dat de kans groot is dat je idee faalt. Zowel binnen start-ups als tijdens innovatieprojecten binnen bestaande bedrijven, wordt er vaak vanuit het eigen perspectief gedacht en niet vanuit de markt. De zogenoemde product-market fit ontbreekt dan ook vaak. Dit is wel een essentieel punt, aangezien de belangrijkste reden dat nieuwe ideeën falen is omdat er geen behoefte is vanuit de markt. Jammer om in zo’n idee je tijd, geld en energie te stoppen, toch? Maar jij hebt een goed idee en je wilt weten of jouw idee wel succesvol kan zijn.

Concept validatie sprint

Deze unieke sprint biedt je een manier om jouw concept vanuit verschillende perspectieven te bekijken en een volgende stap te zetten richting het behalen van succes. Bij IMPRES voeren we een sprint als deze samen met onze opdrachtgevers uit wanneer er een nieuw concept bedacht is. Maar wat houdt deze sprint nou eigenlijk precies in?

In slechts twee dagen ga je op zoek naar de waardepropositie en de ideeën die er zijn om het concept te verbeteren en verder uit te bouwen. Daarnaast ontdekken we samen zowel terechte als onterechte aannames die er zijn gemaakt over je concept. Dit is input om vervolgens deze aannames te toetsen en te valideren. Hier gebruik je mensen uit je doelgroep voor. Door bijzonder goed te luisteren naar wat de doelgroep te zeggen heeft over je concept, bepalen we de volgende stappen in de ontwikkeling van het concept; want wat is het precies wat je doelgroep écht wilt? Op basis van het antwoord op deze vraag, zetten we een (online) experiment op, om zo weer nieuwe (kwantitatieve) input te vergaren. Goed luisteren is een van de belangrijkste pijlers binnen de ontwikkeling van jouw concept. Dan gaat het vooral ook om het juist interpreteren van de antwoorden die je doelgroep geeft. Een juiste interpretatie maakt het verschil tussen een product wat gezien zal worden als 'nice to have' of 'must have'. Neem bijvoorbeeld de uitspraak van Henry Ford: “If I’d asked people what they wanted, they would have said faster horses”. Interpretatie is vitaal voor het succes van je concept.

“If I’d asked people what they wanted, they would have said faster horses”

- Henry Ford

Het resultaat

De uitkomst van een concept validatie sprint is uiteraard niet vooraf te voorspellen. Wat we je wel kunnen vertellen is dat jij in 2 dagen veel leert en nieuwe inzichten opdoet over je concept en de kansen van je idee op de markt. Deze inzichten zijn onmisbaar voor jouw succes. De winst? Je idee is een reusachtige stap dichter bij succes!