SEO Content

De tweede pijler van een gedegen SEO-strategie is SEO Content. Nou hoor ik je al denken: wat valt daar dan precies onder? SEO content gaat van de meest voor de hand liggende dingen als de foto’s en video’s op je website, tot blogs en FAQ’s. Op het moment dat deze content inhoudelijk én technisch juist is samengesteld, dan is dit jouw weg naar de top van de zoekresultaten en om gevonden te worden op de termen waar het om draait. Laten we er iets dieper induiken!

Content relevantie

Jouw positie in de zoekresultaten van Google, Bing of andere zoekmachines, is volledig afhankelijk van een robot’s interpretatie van jouw site en de content die er op staat. Deze ‘crawler-bots’ maken namelijk constant scans van je website, om de interpretatie bij te stellen en geven zowel je gehele site als je individuele pagina’s een relevantiescore. Op basis van deze score, wordt grotendeels bepaald waar jouw site in de organische zoekresultaten getoond zal worden.

Het is essentieel dat de content op jouw site relevant is voor de bezoekers die je ontvangt en gerelateerd is aan het onderwerp van je website. Schrijf je dus over fietsreparaties terwijl je bedrijf alleen voedingssupplementen verkoopt, dan zal je site niet in de smaak vallen bij de zoekmachines (laat staan je bezoekers!).

SEO-proof tekstschrijven

Het schrijven van een tekst voor je website lijkt natuurlijk als een van de meest basic klusjes die er zijn: je tikt een tekstje over je dienst of product en gooit hem mooi online. Het tegendeel is waar. De wijze waarop je tekst geschreven is, is namelijk een van de pijlers waarop je zoekmachinesucces rust. Wil je namelijk goed scoren op het gebied van contentrelevantie, dan zullen je teksten SEO-proof geschreven moeten zijn. Dit omhelst een aantal tekstuele trucjes zoals:

✓ Het gebruik van zoekwoorden in je tekst
✓ De schrijfstijl die je gebruikt
✓ Hoe goed de inhoud van de tekst klopt

Allemaal onderdelen waar het dus niet aan mag schorten! Op zoek naar wat meer specifieke tips over het schrijven van een SEO-proof tekst? Bekijk de IMPRES Academy en ontdek hoe je zelf aan de slag kan gaan.

Ontdek SEO-proof tekstschrijven

Zoekwoordonderzoek & -optimalisatie

In het vorige stukje hebben we er al even naar verwezen: het belang van zoekwoorden. Het zal voor de meeste mensen misschien niet als een verrassing komen hoe dit in elkaar steekt, maar toch zullen we het voor de volledigheid even bondig voor je samenvatten:

Zoekwoorden zijn de woorden waarop je site gevonden kan worden in de zoekmachines, op het moment dat een gebruiker op zoek is naar een bepaald product of een stuk informatie.

Door bepaalde zoekwoorden in je teksten en op verschillende plekken op je website terug te laten komen; geef jij Google (en de andere zoekmachines) aan waar je pagina en website over gaat en waar je dus op gevonden moet worden in de zoekresultaten. Deze zoektermen stellen we uiteraard samen vast, op basis van een gedegen zoekwoordonderzoek. Uit dit onderzoek rolt namelijk een lijstje woorden waar wij denken dat jouw site goed op kan scoren en waar we dus de grootste winst kunnen maken.

Op basis hiervan kan je dus aan de slag met je teksten, want dit is waar het eigenlijk allemaal begint. Het klinkt misschien wat hard, maar op het moment dat je nergens (of te weinig) de relevante woorden laat vallen, zal je website niet gevonden worden door potentiële klanten. Nu dat helder is, gaan we eens kijken naar een contentvorm waar je bijzonder veel zoekwoorden in kwijt kan!

Blogs

Long-form SEO content zoals blogs zijn een perfecte manier om je bezoekers meerwaarde te bieden én je SEO-waarde te verbeteren. Een grote hoeveelheid content rond een onderwerp vertelt de zoekmachine crawlers namelijk dat je een autoriteit bent op dat specifieke gebied. Het mooie van blogs, en vergelijkbare posts, is dat je vanuit publicaties als deze ook linkjes kan vergaren, van websites van derden, naar jouw blog of website. Dit is niet alleen handig omdat het traffic van anderen naar jou doorstuurt, het levert je ook een mooi gebalanceerd linkprofiel op. Maar daar vertellen we je meer over bij de SEO Autoriteit pijler.

Foto & video optimalisatie

Er zijn veel manieren waarop de optimalisatie van je foto- en video content bij kan dragen aan een betere score in de zoekmachines. Zo is een gebrek aan gevarieerde content bijvoorbeeld al een probleem, zorg dus altijd dat je jouw tekstuele content creaties goed afwisselt met relevant beeldmateriaal. Bij het toevoegen van deze visuele content is het belangrijk dat je deze op de juiste manier implementeert op je pagina. Zo is het bijvoorbeeld handig om afbeeldingen, aan de achterkant van je website, altijd een titel, omschrijving en alt-tekst mee te geven. Hier zet je precies neer wat er in de afbeelding te zien is of hoe deze gerelateerd is aan je tekst en hier verwerk je vervolgens je keywords in. Dit klinkt misschien als veel werk, maar zoekmachines lezen SEO content als afbeeldingen sneller uit op het moment dat ze deze titels kunnen volgen. 

Lees verder over pijler 3: Autoriteit

Lees verder

Ready to shoot for the stars met je SEO content?

Wij hebben er ongelooflijk veel lol in om websites naar de top van de zoekresultaten te lanceren! Klinkt goed? Neem dan snel contact met ons op, wij hebben er zin in!

Neem contact op
employee 500x500 niels