Resultaatgerichte & rendabele campagnes

Opdrachtgever:
Pouw Automotive
Expertise:
Online Marketing
Doorlooptijd:
2015 tot heden

Pouw Automotive is officieel merkdealer van Audi, SEAT, Volkswagen, Volkswagen Bedrijfswagens en Škoda en voorziet in mobiliteitsbehoeften. Professionaliteit en kwaliteit zijn belangrijke pijlers van Pouw om klanten optimaal te kunnen laten genieten van zorgeloze mobiliteit.

Naast de showrooms waar de verschillende personen- en bedrijfswagens te bewonderen zijn, is er de website. Hier zijn de verschillende modellen ook terug te vinden; elke auto staat perfect gefotografeerd op de website. Pouw wil beter inspelen op de digitalisering en meer leads genereren. JOUW® bureau, het vaste reclamebureau van Pouw, vroeg ons om samen te werken en onze krachten te bundelen.

De uitdaging

De eerste uitdaging was om de Google Adwords campagne op de rit te krijgen en rendabel te maken. De campagne moest resultaatgericht gericht worden in plaats van klikgericht. Het gegeven dat een ´x´ aantal mensen heeft ´geklikt´ op Pouw’s advertentie bood onvoldoende inzicht. Conversies zijn interessanter; dat zijn de acties waarvan wij willen dat een bezoeker ze uitvoert op Pouw’s website. Denk aan het aanvragen van een offerte, een proefrit of het achterlaten van gegevens (voordat men overgaat op aankoop). Het is belangrijk om te weten hoeveel procent van de websitebezoekers daadwerkelijk iets bijdraagt aan de conversie. Waarom? Omdat dit bepalend is voor de opbrengsten van de campagnes. Een hoger conversiepercentage betekent een hogere ROI (return on investment).

De tweede uitdaging was om displaycampagnes converterend te maken. Voorheen werden displayadvertenties enkel getoond als ‘branding’. Hoe zorg je ervoor dat displayadvertenties ook resultaatgericht en beter meetbaar worden?

De samenwerking met IMPRES is erg fijn. We zien IMPRES als partner en niet alleen als leverancier. Dit zorgt voor meerwaarde.
Thijs Schippers, Pouw Automotive

Waardes toekennen en monitoren

Om de campagne resultaatgericht (conversiegericht) te maken moest er in kaart gebracht worden wat de conversies, de doelen, van de website waren. Wat wil Pouw met haar website bereiken? Daarnaast werden er waardes toegekend aan de opgestelde doelen, bijvoorbeeld hoeveel een binnen te halen lead mag kosten of hoeveel er geïnvesteerd mag worden voor het behalen van een offerte. Dit zorgt ervoor dat de uitgaven een investering vormen in plaats van een kostenpost.

Hoe bepaal je hoeveel een lead mag ‘kosten’? Er is een groot verschil tussen bijvoorbeeld een Volkswagen Up of een Audi. Daarom zijn de waardes de afgelopen jaren steeds tussentijds bijgesteld om uiteindelijk tot het best werkende resultaat te komen van de advertentiecampagnes.

Om de displaycampagnes converterend te maken wordt er gebruik gemaakt van een dynamische feed die in de loop der tijd ook meerdere keren is geüpdatet. Door het gebruik van deze dynamische feed kunnen we advertenties personaliseren. Dit betekent dat de bezoeker advertenties te zien krijgt met het automodel die diegene voor het laatst heeft bekeken op de website. Dit wordt ook wel remarketing genoemd en zorgt voor herkenbaarheid bij de doelgroep, wat weer zorgt voor meer binnenkomende aanvragen. Ook handig: er wordt niet geadverteerd met auto’s die al verkocht zijn doordat de feed elke zes uur automatisch wordt geüpdatet.

adv visual pouw

Werken op locatie

Naarmate de samenwerking intensiever werd en de efficiëntie uitbleef, besloten we eind 2018 om op locatie te gaan werken bij het online marketingteam van Pouw. Dit leverde direct grote voordelen op, namelijk:

  • Snellere besluitvorming;
  • Beter op de hoogte van de ontwikkelingen en daar campagnes beter op kunnen sturen;
  • Meer betrokkenheid vanuit Pouw. Ze zien ons regelmatiger, weten daardoor beter wat we doen en dragen ook actief ideeën aan.

Doordat we op locatie werken kunnen we sneller met elkaar schakelen en resultaten makkelijker met elkaar doornemen. Daarbij leren we het online marketingteam van Pouw ook beter kennen. Dat draagt zowel bij aan de samenwerking als het resultaat. Door de makkelijke manier van feedback en input geven creëren we nog meer online impact!

Het resultaat

Er is een overzichtelijke campagnestructuur neergezet die ook daadwerkelijk iets oplevert! Dit komt door de inzet van resultaatgerichte campagnes met een focus op rendement in plaats van kosten. Het is voor Pouw nu inzichtelijk hoe er efficiënt en gericht geadverteerd wordt en hoe AdWords bijdraagt aan de (marketing)bedrijfsdoelen. Potentiële klanten worden op deze manier online bereikt en getriggerd. Het wordt voor de gehele organisatie steeds duidelijker dat online marketing van toegevoegde waarde is. We blijven de campagnes samen finetunen en kijken naar hoe we nóg meer online impact kunnen creëren!

Ook aan de slag met effectieve AdWords-campagnes of behoefte aan onze visie op jouw online marketing? Neem contact met ons op!