Een website kan er gelikt uitzien en technisch goed opgebouwd zijn, maar als een gebruiker geen aankoop doet of contact opneemt dan heb je er onderaan de streep weinig aan. 

Het belang van een goede gebruiksvriendelijkheid

Wat zorgt er nou voor dat een websitebezoeker overgaat tot het uitvoeren van een bepaalde actie? Bijvoorbeeld het klikken op een knop, het invullen van een formulier of het kijken van een video. Een actie moet te allen tijde eenvoudig zijn om uit te voeren. Dit klinkt voor de hand liggend, maar veel webbouwers geven eerder de voorkeur aan een fancy design dan aan een design dat eenvoudig in gebruik is voor de bezoeker. 

Dat gebruiksvriendelijkheid steeds belangrijker wordt blijkt ook uit het feit dat Google het afgelopen jaar de page experience update heeft uitgebracht. Deze update bepaalt aan de hand van drie core web vitals of jouw website gebruiksvriendelijk is. Score je laag op één of meerdere vitals? Dan heeft dit invloed op de posities van jouw website in de zoekresultaten. Op deze manier wil Google websites met een slechte gebruiksvriendelijkheid straffen. 

Het analyseren van gebruikerservaring

Om de gebruiksvriendelijkheid van een website te verbeteren analyseren we allereerst gebruikersgedrag. Een groot deel van de marketeers maken hierbij al jaren gebruik van Hotjar. Dit is een van de bekendste tools voor het analyseren van gebruikersgedrag. Niks mis mee. Maar sinds vorig jaar is er nieuwe tool bijgekomen die zeker het benoemen waard is. In deze blog bespreken we daarom de voordelen van zowel Hotjar als van Microsoft Clarity. 

Tips & tricks over online marketing?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Hotjar

Zoals hierboven benoemd, is Hotjar de bekendste in zijn soort. Deze tool geeft je super handige inzichten op het gebied van gebruikersgedrag. Aan de hand van heatmaps kun je bijvoorbeeld zien waar bezoekers klikken, hoe ver ze naar beneden scrollen en op welke punten ze afhaken. Daarnaast kun je ook op individueel niveau gebruikersopnames (recordings) bekijken. Om hier een patroon in te vinden dien je wat tijd te investeren, maar vooral als je onverklaarbare data tegenkomt, dan kan dit erg waardevolle inzichten opleveren. Een andere handige functie van Hotjar is de feedback-widget. Daarmee vraag je geheel vrijblijvend feedback aan je websitebezoekers. Een aanvullende functie daarop is de mogelijkheid voor het opzetten van enquêtes. 

In het basic pakket (gratis) kun je drie heatmaps instellen, 100 recordings per dag tracken, 3 feedback widgets gebruiken en 3 enquêtes aanmaken. Zodra je meer heatmaps wilt instellen of andere functies vaker wilt gebruikt, dan kun je een maandelijks abonnement afsluiten.

verschil hotjar en microsoft clarity 2

De nadelen van Hotjar

Voor veel gebruikers zijn de maandelijkse kosten wel een dingetje. Als je een uitgebreide gebruiksanalyse wilt uitvoeren dan loop je toch al vaak tegen deze beperking aan. Daarnaast heeft Hotjar geen functies die bugs en issues eenvoudig opsporen.

Microsoft Clarity

Nu is het de beurt aan de nieuwkomer in de branche. Voor het grootste gedeelte komt deze tool overeen met Hotjar. Microsoft Clarity biedt ook heatmaps en sessie-opnames. Het grote verschil zit ‘m in een aantal aanvullende functionaliteiten en de kosten. Of beter gezegd, het ontbreken daarvan. Microsoft Clarity is namelijk voor iedereen gratis te gebruiken, ongeacht het aantal bezoekers op je site. Functionaliteiten die je in Microsoft Clarity vindt ten opzichte van Hotjar: 

  • Een handig dashboard dat je direct overzicht geeft;
hotjar-en-microsoft-clarity
  • Dead clicks (klikken op plekken die niet aanklikbaar zijn);
  • Rage clicks (heel veel klikken op een bepaalde plek);
  • Quick backs (dit zijn pagina’s die gebruikers bezoeken en vervolgens direct weer terug navigeren);
  • Aantal filter opties waarmee je zelf kiest welke bezoekers je laat zien in een heatmap;
  • Het is mogelijk om custom tags toe te voegen.

Koppeling met Google Analytics

Een bijzonder handige toevoeging is de koppeling met Google Analytics. Dit kun je gebruiken als een websitebezoeker specifiek opvalt. Door de koppeling kunnen recordings en andere gedragingen uit Analytics met elkaar gekoppeld worden. Op deze manier krijg je dus nog meer inzichten in het gebruikersgedrag van een bezoeker. Een mogelijkheid die er tot op heden nog niet was. 

Zijn er ook nadelen?

Ja, er zijn op dit moment een aantal nadelen. De tool bestaat nog maar kort waardoor kinderziektes onvermijdelijk zijn. Zo werken de heatmaps niet altijd even goed en is er geen mogelijkheid voor het geven van feedback. Daarnaast is het in Clarity niet mogelijk om recordings te taggen. Dit kan handig zijn als je meerdere recordings bekijkt en deze wilt markeren. 

Verschillen Microsoft Clarity en Hotjar

Om in een oogopslag de verschillen te zien vind je hieronder een handig overzicht:

verschillen microsoft clarity en hotjar

Hoe zit het met de impact van Hotjar en Clarity op je sitesnelheid?

Als je gebruik maakt van Google Tag Manager, dan kun je beide tools eenvoudig implementeren. Google Tag Manager zorgt er vervolgens voor dat de impact op de sitesnelheid minimaal is. Het is ook mogelijk om de tools los in de head van je site te plaatsen.

Welke usability tool moet ik gebruiken?

Er is geen goed of fout. Wij raden aan om beide tools te gebruiken. Ze kunnen namelijk prima naast elkaar draaien en zo profiteer je van alle voordelen. Als je liever kiest voor een budgetvriendelijke tool dan kies je logischerwijs voor Clarity. 

Beide tools kunnen gebruikt worden om bugs en issues op te sporen. Dit kan gedaan worden door de klik heatmaps te analyseren en in Microsoft Clarity de dead clicks, rage clicks, en quick backs te bekijken. Sessie-opnames zijn ook een goede manier om te zien of websitebezoekers doen wat jij bedacht had dat ze moesten doen op een pagina. Voorbeeld: klikken er veel gebruikers op een specifieke afbeelding, maar is het op dit moment niet mogelijk om in te zoomen? Dan kan dit bijvoorbeeld een functie zijn die je toe kunt voegen aan je site.

Starten met het verbeteren van de gebruikerservaring

Yes, je bent aan het einde van deze blog gekomen. Nu wil je natuurlijk direct aan de slag met het verbeteren van de gebruikerservaring op jouw site. Hopelijk kun je door de bovenstaande inzichten aan de slag met een of beide tools. Kom je er zelf niet helemaal uit? Dan kun je ons altijd even een berichtje sturen. Onze specialisten helpen je graag om samen met jou te leren van jouw websitebezoekers en daarmee jouw website structureel te verbeteren. 

Ben je allereerst nieuwsgierig geworden naar Microsoft Clarity? Dan kun je deze tool vandaag nog uitproberen! Via deze link vind je namelijk een demo versie waar je Microsoft Clarity zonder account kunt testen.