Als je je wel eens hebt bezig gehouden met Google Ads en Search Engine Advertising (SEA) ben je de term Slimme- of Smart Shopping campagne vast al eens tegengekomen. Maar wat is dit nu eigenlijk en hoe verhoudt dit zich tegenover een ‘gewone’ Shopping campagne? In deze blog vind je antwoord op deze vragen!

Wat zijn Slimme Shopping campagnes?

Slimme Shopping campagnes zijn geautomatiseerd en werken op basis van machine learning, waardoor ze continu worden verbeterd. Dit houdt in dat Google historische data verzamelt om van te leren. Met de opgedane kennis kunnen ze namelijk in real-time bepaalde campagnes optimaliseren. Biedingen worden direct door Google uitgevoerd, aan de hand van een automatische biedstrategie. In het geval van Slimme Shopping stelt Google dus zelf biedingen in om de maximale conversiewaarde uit de campagne te halen. Daarnaast automatiseert Google advertentieplaatsingen: de advertentie wordt getoond op het juiste moment, aan de juiste persoon, verspreid over de verschillende netwerken van Google. Hieronder vallen: Google’s welbekende zoekmachine, het Google Display Netwerk, YouTube en Gmail.

Welke advertenties worden getoond?

Google zegt het volgende over Slimme Shopping campagnes: ‘Slimme Shopping campagnes omvatten Shopping-productadvertenties, advertenties met informatie over de winkelvoorraad en responsieve display advertenties”. 

  • Bij Shopping-productadvertenties worden er op basis van een productfeed diverse gegevens gecombineerd en getest. De meest relevante combinaties worden weergegeven. Dit in de vorm van een afbeelding, titel, prijs, de naam van het bedrijf en de Comparison Shopping Service-partner (CSS partner). Een CSS partner is een soort vergelijkingssite waarin prijzen van verschillende webshops worden verzameld en getoond. Denk hier bijvoorbeeld aan websites als Beslist.nl.
slimme shopping campagnes impres
  • Advertenties met informatie over de winkelvoorraad bieden potentiële kopers precies dat: voorraadinformatie per vestiging. Daarnaast bieden ze aanvullende informatie over de winkel in kwestie. Nadat een gebruiker op de advertentie heeft geklikt, komt deze op een zogenaamde winkelpagina. Hier is o.a. de mogelijkheid om de gehele voorraad & de openingstijden van de winkel te bekijken.
slimme shopping campagnes in een notendop
  • Bij responsieve display-advertenties worden beeld-advertenties getoond. Deze worden samengesteld op basis van opgegeven informatie uit de productfeed (hierover later meer). Denk dan bijvoorbeeld aan afbeeldingen, koppen, beschrijvingen, video’s & logo’s. Wanneer er advertentieruimte beschikbaar is worden deze automatisch aangepast naar de juiste formaten.
3 Meer kliks met responsieve advertenties 1

De relatie tussen Google Merchant Center & Google Shopping

In het Google Merchant Center wordt een zogenaamde productfeed ingeladen. Dit is een lijst met gegevens over je producten; zoals de prijs, titel en beschrijving. Op basis van de gegevens in deze lijst kan Google de producten weergeven in Shopping advertenties. Nadat je een productfeed hebt ingeladen in Merchant Center en de koppeling met je Google Ads account hebt ingesteld, kun je beginnen met het maken van een Shopping campagne. Zonder een feed in Merchant Center kan er geen (Slimme) Shopping campagne gemaakt worden.

Zorg ervoor dat je feed goed is ingesteld, dit is namelijk een absolute ‘must’ voor een relevante (Slimme) Shopping campagne. De titel en de beschrijving zijn de belangrijkste zaken die op orde moeten zijn, dit is namelijk hoe Google je producten matcht aan relevante zoektermen. Zorg er dus altijd voor dat de belangrijkste woorden zijn verwerkt in je productinformatie. Zorg daarnaast dat de afbeeldingen die je gebruikt scherp zijn, dit is immers het beeld op basis waarvan je potentiële klant zijn of haar keuze voor je product moet gaan maken.

Voordelen van Slimme Shopping campagnes

Het grootste voordeel van een Slimme Shopping campagne is dat Google het meeste werk voor je doet en je veel werk uit handen genomen wordt. Het verbetert de campagne automatisch aan de hand van machine learning. Een automatische biedstrategie wordt ingesteld, waardoor je zelf geen biedingen meer hoeft in te stellen. Daarnaast wordt machine learning gebruikt om zo relevant mogelijke combinaties te maken met afbeeldingen en teksten uit de productfeed.

Nadelen van Slimme Shopping campagnes

Een nadeel van een Slimme Shopping campagne is dat je als marketeer minder controle kunt uitoefenen op de prestaties dan bij een Standaard Shopping campagne. Je kunt bijvoorbeeld ook geen biedingen instellen per productgroep of product. Daarnaast kan je niet zien welke zoektermen de advertenties hebben getriggerd en kun je geen zoekwoorden uitsluiten. Ook is het niet mogelijk om doelgroeptargeting, apparaat targeting en een advertentieplanning toe te voegen. Er kan ook geen bodaanpassing op gedaan worden.

Zaken waar je wel controle over hebt, zijn:

  • Het dagbudget;
  • De advertentietekst die je hebt opgegeven;
  • Plaatsingen uitsluiten, zoals bepaalde apps, websites & categorieën.

Slimme Shopping campagnes: voor wie?

Slimme Shopping campagnes zijn handig voor ondernemers die weinig tijd hebben om aan hun Google Ads campagnes te werken, maar toch advertenties in willen zetten. Tevens is het handig voor bedrijven die geen specialistische kennis in huis hebben van Google Ads campagnes. Slimme Shopping campagnes zijn snel en eenvoudig in te stellen.

Hulp nodig bij het opzetten van Slimme Shopping campagnes?

Wil je nog meer uit je advertising halen door middel van Google Shopping? IMPRES helpt bedrijven bij het uitdenken, opzetten en bijsturen van Shopping campagnes. We zijn partner van Channable en kunnen je tevens helpen bij het opstellen van een goede productfeed. Benieuwd hoe we jou verder kunnen helpen? Neem gerust contact met ons op!

employee 500x500 lysanne

Lysanne Enderink (Online Marketeer)

Telefoon: 038 - 386 91 81 E-mail: lysanne@impres.nl