Hey! Ik ben Niels, en welkom, bij deze IMPRES Academy. Vandaag gaan we het hebben over SEO. Nou is dat natuurlijk een erg breed begrip, en dat is waarom we het vandaag, net wat specifieker, gaan hebben over SEO proof tekst schrijven.

Deze IMPRES Academy liever lezen? Scroll dan iets verder

Content algemeen

De eerste vraag die je zal hebben is: wat is SEO proof tekstschrijven en waarom zou ik er aandacht aan besteden? Het antwoord daarop is vrij simpel: hogere resultaten in Google.

Om te bepalen hoe hoog je site in de zoekresultaten van Google komt te staan, maken ze namelijk een scan van je website. Hierbij lezen ze alle teksten, afbeeldingen en de technische opbouw van je website uit. Allemaal om een relevantiescore aan je site te kunnen geven, om zo te bepalen hoe hoog je pagina’s in de zoekresultaten terecht horen te komen. Het is dus erg belangrijk dat je ten alle tijden zorgt dat de inhoud van je pagina relevant is voor je doelgroep, want als dat niet zo is komt Google hier achter en straffen ze dat af met lagere rankings. Content als teksten, afbeeldingen en video’s zijn hier een essentieel punt in. Vandaag gaan we het dus hebben over de tekstuele variant. 

Zorg dat je op pagina’s waar je op wil ranken minstens 400 woorden aan tekst hebt staan. 600 woorden is nog mooier, maar dat moet maar net kunnen met je onderwerp en natuurlijk het design van je site. Oké tijd om een van de belangrijkste punten van het SEO tekstschrijven te bespreken: keywords.

Keywords

Je keywords zijn de zoekwoorden waar je op gevonden wil worden in Google. Deze woorden staan dan ook vaak gelijk aan de titel van je pagina. De truc is om deze woorden als een soort dressing over de pagina te verspreiden. Soms in teksten, soms in koppen en tussenkoppen. Om op deze manier Google een duidelijk idee te geven van het onderwerp van de pagina. 

Zorg er altijd voor dat je keyword in de titel van je pagina, de eerste alinea van je tekst, en in een tussenkop voorkomt. Dat zijn namelijk de plekken waar Google als eerste zoekt naar informatie om relevantie op te baseren.

Hulp nodig bij je SEO strategie? Op deze pagina leer je hoe wij ondernemingen verder helpen!

Keyword stuffing & leesbaarheid

Het risico bij het tekstschrijven is natuurlijk dat je tekst overduidelijk gefocust is om op een woord te ranken. Dat is niet alleen voor de lezer ongemakkelijk, omdat je hiermee de leesbaarheid van je tekst schaadt,  maar dit valt Google ook op. Een overvloed aan keywords noemen we ‘keyword stuffing’. Google rekent pagina’s die hier gebruik van maken er ook op af door ze minder hoog te ranken, omdat zowel de leesbaarheid als de hoeveelheid keywords niet zijn zoals het hoort volgens Google. Zorg er dus altijd voor dat je teksten er natuurlijk uit  zien en comfortabel lezen.

Synoniemen

Om wat flexibiliteit en variatie in je teksten te brengen, kun je gebruik maken van synoniemen. Dit heeft een tweetal voordelen: niet iedereen gebruikt dezelfde zoekwoorden om op een onderwerp te komen en Google houdt van synoniemen, om de context beter te kunnen bepalen, zonder het idee te hebben dat je dus aan ‘keyword stuffing’ doet.

Meer weten over hoger komen in Google?

Ga dan naar de SEO pagina

Linking

Ten slotte heb ik nog één gouden tip voor je: zorg dat je altijd een paar linkjes in je tekst zet naar andere pagina’s op je site, zo geef je Google meer context om de pagina te beoordelen en stimuleer je tegelijkertijd ook nog eens dat mensen verder gaan kijken op je site. Link dan ook zeker vanaf andere pagina’s naar de spreekwoordelijke kroonjuwelen van je website.