Websites gaan niet eeuwig mee, op een gegeven moment wordt je online visitekaartje ingehaald door de techniek of voldoet het niet meer aan de nieuwe technieken en ontwikkelingen binnen je bedrijf. Natuurlijk wil je dat je nieuwe website er niet alleen visueel strak uitziet maar ook dat technisch alles in orde is. Daarnaast wil je dat alle opgebouwde online kracht van je website behouden blijft na de livegang. Zeker als je afhankelijk bent van organisch verkeer voor je leads.

Wat kan er mis gaan bij de livegang van een website?

De grote dag is daar: de nieuwe website gaat live. Maar als je daarna in Google Analytics kijkt is een groot gedeelte van je organische verkeer verdwenen. Het kost vaak veel werk om uit te zoeken wat er mis is gegaan maar meestal is een van de volgende punten het probleem geweest:

  • Gebrek aan een duidelijke doelstelling;
  • Gebrek aan flexibiliteit;
  • Gebrek aan support;
  • Belangrijke pagina’s vergeten mee te nemen;
  • Pagina’s op een verkeerde manier migreren;
  • Pagina’s migreren naar een niet geoptimaliseerde omgeving.

De eerste drie van deze punten hebben voornamelijk met de strategie en planning te maken terwijl de laatste drie vooral over techniek en marketing gaan.

Zorg dat je het doel van de migratie helder hebt en bepaal samen met experts de belangrijke aandachtspunten. Door een brainstorm te plannen zorgen we bij IMPRES bijvoorbeeld dat jouw vraagstuk wordt beantwoord door onze gedreven vakidioten.

Alle punten voor een goede website migratie op een rijtje

Download de checklist hier!

Daarnaast is het belangrijk om te zorgen dat zo snel mogelijk alle betrokken afdelingen bij het project aangehaakt worden. Een website migratie is een uitgelezen kans om eens kritisch naar je content te kijken. Kunnen we bijvoorbeeld oude pagina’s verwijderen of moeten we misschien pagina’s samenvoegen? Met een goede planning is een organisatie flexibel genoeg om dit soort aanpassingen te maken en hebben afdelingen tijd genoeg om die benodigde werkzaamheden uit te voeren.

Om ervoor te zorgen dat de website migratie goed verloopt gebruiken we bij IMPRES een uitgebreide checklist, van meer dan 150 punten. Deze wordt zowel door onze development afdeling gebruikt om een technische goede website neer te zetten, maar ook door online marketing om de basis te leggen voor een goed vindbare website.

Zo zorgen we ervoor dat alle elementen van je oude website in kaart worden gebracht en netjes worden doorverwezen naar de nieuwe situatie. Een adreswijziging voor de verschillende zoekmachines zodat bezoekers je kunnen blijven vinden.

Tips & tricks over online marketing?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Let’s talk about tags, baby

Nadat de migratie is afgerond wil je ook dat alle doelen goed worden gemeten. Een ingevuld contactformulier komt in je inbox, maar weet je ook hoeveel mensen jouw brochure downloaden of hoe vaak mensen een call to action aanklikken?

Omdat Google Analytics standaard geen doelen kan meten hebben we in de checklist een apart hoofdstuk voor metingen via Google Tag Manager. Met de komst van Google Analytics 4 is dit wel mogelijk maar ook hier blijft Tag Manager een belangrijke rol spelen.

Met al die data over wat mensen wel en niet op je website doen kun je betere beslissingen maken. Zo krijg je betere inzichten in je marketinginspanningen en kun je effectief je budget inzetten om je doelstellingen te behalen.

Conclusie

Er zijn dus veel redenen waarom je een nieuwe website wilt, maar ook veel aandachtspunten voor een goede SEO migratie. Zorg daarom dat je helder hebt waarom je een nieuwe website neemt en dat je de overgang soepel laat verlopen.

Wil je vrijblijvend eens sparren met ons over je nieuwe website? Leuk! Wij helpen je graag om samen online impact te creëren.