Google maakt het ontwikkelen van advertenties steeds gebruiksvriendelijker en slimmer. De recent gelanceerde bèta van Google: ‘responsieve zoekadvertenties’ (Engels: responsive search ads (RSA)) is daar een goed bewijs van. RSA is misschien wel de meest innovatieve verandering jouw zoekadvertentiecampagnes. Volgens Google zorgt het gebruik van dit soort ads voor een CTR-stijging van 15%!

Wat zijn responsieve zoekadvertenties?

Responsieve zoekadvertenties zijn advertenties die door Google automatisch zijn samengesteld en welke doorgaans bestaan uit 3 koppen en een beschrijving.

Het maken van responsieve zoekadvertenties ziet eruit zoals onderstaande afbeelding.

In totaal kun je maar liefst 15 koppen en 4 beschrijvingen toevoegen. De rest komt overeen met de welbekende uitgebreide tekstadvertenties. Het is ook hier mogelijk om twee paden van 15 tekens achter de zichtbare URL te zetten.

Wanneer je de koppen hebt ingevuld zorgt Google voor een optimale combinatie van de verschillende koppen en beschrijvingen. Google gebruikt hiervoor een slim zelflerend algoritme. Wanneer je de controle niet helemaal uit handen wil geven is het ook mogelijk om bepaalde koppen vast te zetten.

15% hogere CTR met de inzet van Responsieve Tekstadvertenties.

Tips en tricks

  • Zorg ervoor dat deze vorm van adverteren een aanvulling is op je huidige tekstadvertenties. Vooral in de bèta kan het voorkomen dat – zelfs wanneer je alles juist hebt ingevuld – je advertenties toch (nog) niet getoond worden.
  • Zorg dat alle koppen los van elkaar te lezen zijn omdat Google ze in allerlei volgordes neerzet en niet alle koppen tegelijk zal tonen.
  • Vul minimaal 5 koppen; het algoritme van Google heeft genoeg input nodig om mee te testen om voor jou de ultieme combinatie te tonen.
  • Gebruik korte koppen die verschillende voordelen, aanbiedingen en call-to-actions bevatten.
  • Blijf de koppen relevant houden voor de zoektermen binnen de advertentiegroep.
  • Hoewel het eng lijkt, raadt Google toch aan om alleen koppen vast te zetten wanneer dit ècht nodig is, bijvoorbeeld door wettelijke vereisten.
  • Maak de beschrijvingen uiteenlopend. Zo kan Google ze beter uit elkaar houden en duidelijker testen.

Aan de slag..!

Google rolt deze RSA-bèta gefaseerd uit. Dit kan dus betekenen dat jij deze mogelijkheid nog niet ziet binnen jouw AdWords account. Houd het in de gaten!