Lotte opent #durftevragendonderdag op 27 februari :).

Op donderdag 27 februari vond de derde #durftevragendonderdag plaats. Deze dag kon je al je vragen via onze socials bij ons droppen op het gebied van online marketing, design, webdevelopment en online strategie. We hebben meerdere mensen op weg geholpen met uiteenlopende vraagstukken. Deze kennis willen we jou natuurlijk niet onthouden :)! In dit blog vind je de populairste vragen van deze dag mét bijbehorend advies. En o ja, heb jij nog een vraag die je vergeten bent te stellen? Laat het ons weten!

1. Ik heb een landingspagina ingericht, maar er komt geen verkeer uit. Wat moet ik doen?

Maak je gebruik van heldere, actiegerichte teksten op jouw landingspagina? De boodschap op jouw pagina moet in no time helder zijn, anders haakt jouw bezoeker af. Welke actie wil je dat de bezoeker uitvoert? Als dit duidelijk is, weet de bezoeker wat er van hem of haar verwacht wordt én is de kans op afhaking minder groot. Daarnaast is de opbouw van je pagina belangrijk. Heb je gekeken naar de juiste plek voor de call-to-action knop? Staat deze ergens bovenaan in plaats van helemaal onderaan? Social proof is ook belangrijk! Denk aan het toevoegen van een klanttestimonial. Dit is volgens Cialdini (dé overtuigingsexpert) onmisbaar als je mensen wilt overtuigen. Denk er maar eens overna; jij kijkt toch ook eerst naar de reviews voordat je iets koopt of een dienst afneemt?

2. Ik las dat digitale toegankelijkheid steeds belangrijker wordt. Waar moet ik als bedrijf op letten?

Klopt! Digitale toegankelijkheid betekent “Diensten en informatie aanbieden op een manier dat deze voor iedereen bruikbaar is, ongeacht een eventuele beperking”. Hier is zelfs een wet voor. Voor overheden is dit nu al verplicht, bedrijven hebben nog wat langer de tijd om aan deze wet te voldoen. Wij schreven hier een blog over zodat jij weet wat dit voor jouw organisatie betekent! Én wat jij kunt doen om te voldoen aan deze wetgeving. Lees ons speciale Q&A-blog.

3. Hoe bepaal ik welke kleur de call-to-action knop moet krijgen op mijn website?

Dit hangt van een aantal factoren af. Allereerst de kleur van jouw huisstijl / logo. Is jouw logo blauw en komt deze kleur ook vaak terug op jouw website? Dan is een blauwe call-to-action knop misschien een logische keuze, maar dit valt niet op. Veel partijen maken daarom gebruik van de Big Orange Button (BOB), omdat oranje een opvallende, vrolijke kleur is. CoolBlue doet dit anders. Hun huisstijl bevat de kleuren blauw en oranje, daarom maken ze gebruik van de kleur groen voor hun actieknoppen. Slim, toch? Door een contrasterende kleur te gebruiken voor jouw knop, valt dit sneller op en zullen mensen hier minder snel langs scrollen. Wij leggen je hier meer over uit in ons blog over UX & UI.

4. Hoe richt ik mijn website in zodat ik meer aanvragen krijg?

Met slimme UX & UI! Als je wilt dat mensen een aanvraag doen op jouw website kun je jouw websiteflows daarop inrichten. Wij brengen altijd in kaart welke stappen de gebruiker moet doorlopen om het doel te bereiken. Zijn dit (te) moeilijke stappen? Haakt de gebruiker te snel af? Dan moeten deze laagdrempeliger worden gemaakt. Onze tip is om gebruik te maken van a/b-testing. Je kunt verschillende varianten uitproberen om te kijken waar de gebruiker sneller doorheen loopt. Of waar de gebruiker juist afhaakt. Je kunt op deze manier het proces blijven optimaliseren. Onze toppers Harwin en Martijn hebben daar ervaring mee! Lees meer in hun blog over UX & UI-design.

5. Hoe kom ik op een eenvoudige manier aan een werkende online strategie?

Een online strategie baseer je op basis van je bedrijfsdoelstellingen. Waar wil je als bedrijf heen? En welke doelgroep wil je bereiken? Het is verstandig dit eerst in kaart te brengen voordat je écht van start gaat. Dit vormt de basis voor alle activiteiten die je gaat uitvoeren. Let er wel op dat jouw doelen realistisch zijn. Je kunt beginnen met kleinere, kortetermijndoelen die jouw langetermijndoelen ondersteunen. Je hoeft niet gelijk groots te beginnen, kleine stapjes kunnen vaak al wat teweeg brengen. Het is belangrijk om stapjes te blijven zetten. Bijvoorbeeld: elke week 2 socialmediaposts. Elke maand een blog. Wees hier consequent in. Het moet wel haalbaar zijn voor jouw organisatie. Je kunt na een poosje kijken wat werkt en wat juist niet werkt. Meten is weten! Als je ziet dat iets werkt, kun je daarmee doorgaan als dat resultaat oplevert. Jouw online strategie kan jouw offline strategie versterken. Hoe? Collega Eline schreef hier een tof blog over.

6. Wat is een goede bron voor meer informatie over digitalisering?

Wij helpen organisaties graag bij hun digitale transformatie. Op woensdag 25 maart vindt de Masterclass Digitale Transformatie plaats. Hier leer je alles over wat een digitale transformatie voor jouw bedrijf betekent, hoe jouw datastromen verbeterd kunnen worden én hoe je draagvlak creëert bij businesspartners. We geven nog enkele seats gratis weg dus wees er snel bij!

Hulp nodig bij jouw digitale transformatie?

Wij helpen je op weg tijdens onze speciale Masterclass op 25 maart. Inschrijven kan nog!
Ja, ik wil deelnemen! :)

7. Ik ben veel tijd kwijt aan het plaatsen van socialmediaposts. Hoe kan ik dit efficiënter doen?

Waarschijnlijk heb je wel eens gehoord van socialmediatools waarmee je jouw socialmediaposts van tevoren kunt inplannen. Dit inplannen kost ook tijd, maar als je al je posts voor de hele maand hebt ingepland, heb je er (bijna) geen omkijken meer naar. Zo maken wij gebruik van de socialmediatool Later. Hiermee kun je ook Instagram Stories inplannen. Je kunt ervoor kiezen om de posts automatisch te laten posten, ook kun je ervoor kiezen om een melding te ontvangen zodat je hem zelf handmatig kunt plaatsen. Wel raden we je aan om altijd te checken of de plaatsing goed is gegaan. Hiermee voorkom je fouten. Daarnaast is het slim om een contentkalender te maken voor bijvoorbeeld een maand, zodat je niet op de dag zelf nog hoeft na te denken over wat je wilt gaan posten. Denk vooruit. Wat staat er op de planning? Op welke actualiteiten kun je inhaken? Als je deze posts van tevoren uitschrijft én gelijk inplant, heb je er later alleen maar profijt van!

8. Ik wil graag een advertentie tonen aan mensen die eerder mijn website hebben bezocht. Hoe werkt dit?

Dat noemen we remarketing. Je kunt dit voor Facebook advertising bijvoorbeeld doen door een Facebookpixel op jouw website te installeren en gebeurtenissen in te stellen. Op deze manier wordt er bijgehouden welke acties bezoekers uitvoeren op jouw website. Bijvoorbeeld op welke knoppen ze hebben geklikt en op welke pagina’s ze hebben gekeken. Je kunt deze mensen retargeten op Facebook door een aangepaste doelgroep aan te maken. De mensen die bijvoorbeeld op een specifieke pagina hebben gekeken kun je met jouw advertentie weer triggeren. Je past de boodschap van de advertentie hier op aan. Handig!

9. Hebben jullie tips bij het ontwikkelen van een sterke socialmediastrategie?

Werk vanuit een of meerdere doelen. Wil je bijvoorbeeld meer naamsbekendheid creëren, wil je meer leads of wil je meer medewerkers aantrekken? Je posts kun je hierop afstemmen. Het is daarbij verstandig om te zorgen voor herkenbaarheid en consistentie in je communicatie. Denk aan je tone-of-voice, je beeldmateriaal etc. Mensen zullen je daar op een gegeven moment aan herkennen. Daarnaast raden we je aan om af te wisselen tussen verschillende typen content. Bijv. elke dinsdag een blog (kennis delen) en elke donderdag een kijkje achter de schermen. Ook kun je inhaken op de actualiteit. De kunst is om de juiste content via de juiste kanalen in te zetten. Heb je al gekeken welke kanalen de meeste waarde hebben voor jouw organisatie? Je kunt in Google Analytics bijvoorbeeld zien uit welke social kanalen het meeste verkeer komt op jouw website.