Heb jij moeite met het vinden van kwalitatieve sollicitanten terwijl de werkdruk binnen jouw bedrijf toeneemt? Of mis je de expertise binnen je team die nodig is om van jouw bedrijf een succes te maken? Recruitment marketing helpt jou om kwalitatieve medewerkers te werven en te behouden. Dit kan bijvoorbeeld door middel van een werken-bij website, maar ook door de inzet van social media en content marketing. Wij leggen je uit wat recruitment marketing is en wat het voor jouw organisatie betekent.

Wat is recruitment marketing?

Recruitment marketing bestaat uit alle strategieën en middelen die gebruikt worden om kandidaten te werven, selecteren en binden. Dit gaat allemaal voorafgaand aan het sollicitatieproces. Met recruitment marketing promoot je de waarde die jouw organisatie voor een werknemer heeft. Met behulp hiervan kiezen kandidaten welk bedrijf bij hen past en waar ze willen solliciteren. Eigenlijk bijna net zoals een consument kiest bij welk bedrijf hij of zij een aankoop gaat doen. Bijvoorbeeld hoe Coolblue zichzelf aantrekkelijk maakt voor consumenten, met herkenbare en originele televisiereclames en andere advertenties. Dit zorgt voor herkenning en interesse bij de consument waardoor hij of zij een aankoop bij Coolblue doet. Want wie wil er nou geen aankoop doen bij een bedrijf met sprekende televisiereclames en een goed imago? Zo laat een bedrijf zich ook zien aan potentiële sollicitanten met recruitment marketing. 

Voordelen van recruitment marketing

Het inzetten van recruitment marketing helpt met het opbouwen van het werkgeversimago en de zichtbaarheid van jouw organisatie. Erg belangrijk dus! Maar recruitment marketing heeft nog meer voordelen:

  • Je overtuigt latent werkzoekenden naar betere opties op de markt;
  • Sollicitanten kiezen niet alleen voor jouw vacature, maar ook bewust voor jouw organisatie;
  • Met behulp van recruitment marketing weet jij wie jouw doelgroep is en hoe je ze aan moet spreken, zo zijn jouw vacatures een stuk persoonlijker;
  • Jouw video’s, vacatureteksten en andere content zijn in de meeste gevallen gewoon weer opnieuw inzetbaar.
1 1

Met recruitment marketing kan je een doelgroep bereiken waarvan je niet eens wist dat die bestond, de latent werkzoekenden. Latent werkzoekenden zijn mensen die passief op zoek zijn naar ander werk. Ze zijn niet ontevreden met hun werk of werkgever, maar ze zijn wel aan het oriënteren. Misschien uit verveling, omdat ze op zoek zijn naar een nieuwe uitdaging of vanwege een verandering in privéomstandigheden. Deze werkzoekenden moeten dus op een andere manier geprikkeld worden, en dat gebeurt met recruitment marketing.

Zonder recruitment marketing is het maar moeilijk om deze doelgroep te bereiken en ben je afhankelijk van de kleine groep werkzoekenden die nog geen baan heeft, een bijna onmogelijke taak dus. Helemaal als je bedenkt dat voor iedere 143 vacatures slecht 100 mensen beschikbaar zijn (Q2 2022, arbeidsmarktcijfers CBS).

Employer branding

Nu heb je met behulp van recruitment marketing de perfecte kandidaat binnen. Deze wil je natuurlijk ook behouden. Employer branding is de reden dat werknemers jou kiezen als werkgever, maar ook de reden waarom ze bij jou blijven. Dit heeft dus invloed op potentiële werknemers en bestaande werknemers. Daarom is het zo belangrijk om naast recruitment marketing, ook een sterk werkgeversmerk te hebben. Zonder een sterk werkgeversmerk (employer brand), zal je recruitment marketing weinig nut hebben. 

“Employer branding is het verkrijgen en behouden van een authentieke en onderscheidende voorkeurspositie als werkgever in de mindset van (potentiële) medewerkers en hun beïnvloeders met als doel het aantrekken en behouden van de juiste medewerkers.”
Waasdorp et al. (2012)

Binnen een sterk werkgeversmerk zijn identiteit en imago erg belangrijk. Jouw identiteit is wie jij bent als werkgever, je imago is hoe anderen jou hierin zien. Het is belangrijk dat deze op elkaar aansluiten. Je identiteit is namelijk niet zichtbaar voor de buitenwereld, tenzij jij deze doorvertaalt naar je imago. Hierdoor voelen potentiële werknemers zich niet alleen aangetrokken tot jouw organisatie, maar voldoe je ook aan hun verwachtingen wanneer ze eenmaal binnen zijn. Het aantrekken van potentiële werknemers is aantrekkelijk, maar je wilt natuurlijk ook dat het een match is voor op langere termijn.

Daarnaast blijkt uit onderzoek van Deloitte dat 66 procent van de jongeren hun keuze voor een werkgever deels baseren op de betekenisvolheid van het werk. Het is dus belangrijk om als organisatie te laten zien wat je doet en waar je voor staat.

Wil jij ook beginnen met recruitment marketing en werken aan een sterk werkgeversmerk? Wij helpen je graag op weg!