Heb jij de afgelopen maand(en) ineens een flinke daling ontdekt in de PageSpeed-score (paginasnelheid) van jouw website – terwijl deze daarvoor aanzienlijk hoger was? Je bent niet de enige! Deze dalingen komen door de allernieuwste upgrade. We spraken enkele klanten die schrokken van de grote verschillen en zich net als jij afvroegen wat de oorzaak was. Wij hebben dit voor jou op een rijtje gezet. Lees gauw verder!

Nieuwe metrics Google Lighthouse

Als je de PageSpeed-tooling van Google kent, weet je dat je hiermee de laadtijd van jouw websitepagina’s kunt achterhalen. Handig, want de laadtijd heeft invloed op jouw ranking in de zoekmachine. Eind mei is er een nieuwe upgrade geweest die voor flinke dalingen in de scores zorgde. Niet heel ideaal… Maar wat houdt die “nieuwe upgrade” in? We vonden een uitleg op Stackoverflow.

Op Stackoverflow wordt verwezen naar een artikel over Lighthouse – een andere tool van Google die kwaliteit en prestaties van je website weergeeft en je helpt bij het optimaliseren daarvan. De nieuwste versie 6 van Lighthouse bevat 3 extra “metrics” waar jouw webpagina op wordt beoordeeld. Zie het verschil tussen versie 5 en 6 hieronder:

PageSpeed-score dalingen | IMPRES

Je kunt zien dat er in de nieuwste versie met meerdere factoren rekening wordt gehouden. Ook de wegingen van deze factoren is in de nieuwste versie anders. Op web.dev leggen ze uit dat hoe zwaarder de metric weegt, hoe meer invloed dit heeft op de overall score. Klinkt logisch. “De gekozen zwaartes van de metrics geven een gebalanceerde representatie weer van de perceptie van de gebruiker van de webprestatie.” Ze leggen uit dat de metrics over de tijd zijn veranderd, omdat ze regelmatig onderzoek doen en feedback verzamelen om te begrijpen wat de grootste impact heeft op hoe de gebruiker de webprestatie beoordeelt. 

Ben je benieuwd hoe dit precies zit? Lees het gehele artikel hier.

Wat nu?

Nu je weet wat de daling van jouw score heeft veroorzaakt, wil je daar natuurlijk wat aan doen. Sommige metrics die hierboven genoemd zijn, kun je echter niet beïnvloeden.

"Wat wij merken is dat er vaak naar de PageSpeed-score wordt gekeken als heilige graal om je website te verbeteren. Er zitten echter ook veel aanbevelingen bij die je amper tot niet kunt beïnvloeden."
Wouter, Online Marketeer @ IMPRES

Online marketeer Wouter vertelt: “Wij merken bij onze opdrachtgevers dat de score vaak als doel op zich wordt gesteld, terwijl de tool eigenlijk een middel moet zijn om te kijken wat je nog kunt verbeteren (binnen jouw eigen mogelijkheden) aan jouw website. Heb je ineens een lagere score? Laat een expert hierover buigen!” 

Wij helpen je scoren

Wil jij weten hoe je jouw website verder kunt optimaliseren – zodat jouw website uiteindelijk beter scoort? Houd dan vooral onze website in de gaten! In ons vervolgblog leggen we je uit wat je zelf op het gebied van marketing en techniek kunt doen om de paginasnelheid én kwaliteit van jouw website te verbeteren. 

Gelijk advies ontvangen van een van onze experts? Twijfel niet en laat het ons vooral weten :).

employee 500x500 wouter

Wouter Visser (Online Marketeer)

Telefoon: 038-3869181